No niin. Projekti on saavuttanut tietyn kypsyyden kun on päästy keskustelemaan keskustelusta. ;-)
Vaikka en katso lukeutuvani hankkeen teknisiin asiantuntijoihin, kommentoin tässä vähän. Jokuhan voi olettaa että allekirjoittanut osaisi hankkeen tekniikan hyvin, jos satun sujuvasti puhumaan asioista astetta yleisemmällä tasolla ja muita enemmän julkisuudessa.
Kun kyseessä on yhteisö, on varottava tekemästä liian helppoja yleistyksiä tyyliin "puuhamiehet sitä" tai "kriitikot tätä". Jokainen tässä toimii yksilönä ja vastaa vain omista tekemisistään ja puheistaan. Koordinaatio voi jossain määrin olla (orgaanisesti) keskittynyttä, mutta se ei ole (systemaattisesti) keskitettyä.
Yksi kiperä kysymys koski ajomatkaa. Ei siinä mitään, tottahan se on että moni seikka vaikuttaa. Ainakin seuraavat: auton nopeus, paljonko autoon on lastattu massaa, tuulen nopeus ja suunta, ilman kosteus, tien pinnan märkyys, lämpötila, renkaan materiaali, rengaspaine, auton lämmittimen tekninen ratkaisu ja lämmittimen käyttö, onko paljon kiihdytyksiä, ylä- ja alamäkiä.
Yksinkertaisimmillaan näistä voisi jokaisesta antaa tietyn kertoimen, millä voi laskea eroja eri olosuhteiden välillä. Täytyy tietysti huomata, ettei kukaan tiedä kunkin kertoimen todellista suuruutta. Kukaan ei myöskään tiedä, voidaanko kaikkia muuttujia käsitellä irrallisina, vai esiintyykö yhteisvaikutusta esim. rengaspaineen ja tien märkyyden suhteen niin että yhteisvaikutus olisi jotain muuta kuin kahden em. muuttujan tulo.
Kukaan ei myöskään tässä vaiheessa ole määritellyt 150km ajokapasiteetin olosuhteita. Eikä ole mieltäkään, koska mitattavia asioita ei vielä tunneta niin tarkasti. Itse olen siinä käsityksessä että tässä vaiheessa voidaan puhua että konepellin alle mahtuvalla akkupaketilla voidaan tasaisella maantienopeudella 80-90 km/h saada tuo 150km ajo. Paljon tuota tarkempaa tietoa ei oikein voi tässä vaiheessa olla. Jos joku haluaisi tehdä pienen sormiharjoitelman, voisihan tuosta työstää vaikka taulukon.
Tässä täytyy muistaa että puhutaan tavoitesuorituskyvystä, tavoiteaikataulusta, tavoitelaadusta ja tavoitehinnoista. Kun asioita joudutaan kertaamaan uudestaan ja uudestaan esim, "Projekti rakentaa 150km toimintasäteeseen yltävää perusautoa", ei aina mahdu varaumat mukaan.
Toinen kysymys, mistä on kiistelty, koskee sitä, pitäisikö akkupaketti ottaa laskelmissa huomioon kertahintana jolloin se vertautuu koriin ym vaiko laskea kustannus erikseen kilometreille. Laskurissa se on tehty ensimmäisellä tavalla, itse kannatin jälkimmäistä. Molemmille laskentatavoille löytyy perusteita.
Täytyy myös sanoa että minua on aavistuksen verran häirinnyt se että vedotaan siihen että 90% ajoista on lyhyitä. Ei se ole todellakaan mikään tyhjentävä vastaus.
Itse olen ajatellut niin että jos saadaan markkinoille sähköauto, jota edes 10% voi harkita, on pää jo ihan riittävästi avattu. Siitä on helpompi sitten edetä.
Me kuluttajat olemme erilaisia tarpeittemme, varallisuutemme, mukavuudenhalumme, teknisen osaamisemme ja monien muiden asioiden suhteen. Siinä missä yhdelle on ihan OK vuokrata 2% ajoja varten auto erikseen, täytyy toiselle ehdottomasti olla mahdollisuus päästä heittämään 500km yht'äkkiä synkkään yöhön. Osa näistä tarpeista ja kulutustottumuksista on sellaisia joita voi olla ihan aiheellista kyseenalaistaa, mutta suoranainen käännyttäminen tuskin palvelee tarkoitusta. Ja vice versa: Tämä foorumi on ajatusten vaihtopaikka ja laboratorio; ei kai kellään ole mitään syytä loukkaantua siitä jos yksi rehdissä hengessä haastaa toisen kulutustottumukset? - Eihän tässä olla vain tekniikkaa tekemässä, vaan myös muuttamassa toimintatapoja.