Jos tehdään nippu oletuksia, niin sitten asiaa pääsee jo vähän tonkimaankin. Tässä laskelmien lähtökohdat:
Akkupaketin hinta: 12 000 euroa
Akkujen elinikä: 180 000 km
Auton hinta: 32 000 euroa
(Reaali)korkotaso: 2 %
Vaihtoehtoisesti otetaan polttomoottoriauto, joka on muuten sama mutta akkujen verran halvempi.
Jos autolla ajetaan kymmenen vuotta 18 000 km/vuosi, niin polttomoottoriauton arvosta on jäljellä ehkä 4 000 euroa (20 % jäännösarvo). Sähköauto sinänsä säilyttänee arvonsa samalla tavalla, mutta koska akut ovat finaalissa, sen käyttöarvo on heikentynyt merkittävästi (kukaan ei asenna uusia 12 000 euron akkuja 4 000 euron autoon). Joten arvioidaan arvoksi 3 000 euroa.
Pääomakustannuksiin on tässä esimerkissä kymmenessä vuodessa mennyt polttomoottoriautoon 20 400 euroa ja sähköautoon 36 000 euroa.
Polttoainekustannuksiin lasketaan sille Golffille 1.3 e/l ja 7 l/100 km eli 9.1 snt/km. Sähköautolle lasketaan 200 Wh/km ja 10 snt/kWh eli 2 snt/km. Koko 180 000 km:n matkalla sähköauto syö 3 600 e:n edestä ja bensa-auto 16 400 euron edestä. Yhteiskulut ovat bensalla 36 800 e ja sähköautolla 39 600 e. Sähköautolla vuosiverot ja huollot lienevät halvempia, vakuutukset taas kalliimman hinnan vuoksi kalliimpia.
Toinen ääripää on taksikäyttö; paljon kilometrejä lyhyessä ajassa. Unohdetaan siis korkokulut ja ruuvataan autoon 360 000 km. Tällöin autojen jälleenmyyntiarvo on lähellä nollaa joka tapauksessa. Sähköautoon on investoitu 44 000 euroa (auto + uudet akut) ja bensa-autoon 20 000 euroa. Bensaan on investoitu 32 800 euroa ja sähköön 7 200 euroa. Sähköauton kokonaiskulut 51 200 euroa ja bensa-auton 52 800 euroa. Lisäksi sähköauto lienee halvempi huoltaa. (Tosin oikeasti taksi ottaisi dieselin, joka olisi kuitenkin halvempi, eikä taksi selviäisi yhdellä latauksella päivässä muutenkaan.)
Jos otetaan se tyypillinen Virtanen, joka ostaa auton uutena ja laittaa sen kolmen vuoden iässä kiertoon, niin sitten koko homma seisoo tai kaatuu sähköauton ja bensa-auton jälleenmyyntiarvojen suhteessa, koska arvonpudotus on lyhyellä ajalla suurin tekijä.
Tässä vielä plussia ja miinuksia sähköauton taloudellisuudelle:
+ jos akut halpenevat
+ jos hankintavero saadaan nollaan
+ jos akut kestävätkin pidempään
+ jos polttonesteiden hinta nousee
+ päästöihin perustuva vuosiverotus (jossa sähköautolla 0 g/km)
? jälleenmyyntihinta, jos akut halpenevat
- jos käyttövoimavero pidetään
- jos sähkön hinta nousee (pieni vaikutus)
Tässä siis vähän pidemmästi se, mitä e-Tuomas sanoi. Ei pysty sanomaan, ei saata, ei kykene. Hirvittävän isoja eroja on turha odottaa, koska bensa-autoilussakin bensa on varsinkin uuden vähäpäästöisen auton kohdalla alle 20 % kokonaiskustannuksista. Suurimmat kulut liittyvät arvonalennukseen.
Valistunut arvaus olisi se, että aluksi sähköautojen tietä tasoitetaan matalalla verotuksella. Sen jälkeen kun autojen hinnat lähtevät alas, verot lähtevät ylös. Tämä siitä syystä, että ei ole verotuksellisesti eikä luonnon kannalta järkevää saada liikenteeseen paljon autoja, joiden näennäiset kilometrikustannukset ovat kovin pieniä.