moro,
puuhaihmiset taitaa olla hiki hatussa konepellin alla, kun ei ole
tästä projektista kuulunut auton hakemisen jälkeen mitään?
vai liekö fortum jo pannut projektin kassakaappiin?
jukka k
moro,
puuhaihmiset taitaa olla hiki hatussa konepellin alla, kun ei ole
tästä projektista kuulunut auton hakemisen jälkeen mitään?
vai liekö fortum jo pannut projektin kassakaappiin?
jukka k
Terve,
eiköhän hallilta ala taas kuulua kummia, kun väki palailee joululomien ja uuden vuoden vietosta.
vai liekö fortum jo pannut projektin kassakaappiin?
Onneksi Fortum näyttää olevan sähköautohommassa erittäin pirteällä asenteella mukana, vai mitä tykkäätte tästä ruotsissa pyörivästä tv-mainoksesta:
Fortumin 30 000 euron tuki tuli myös poikkeuksellisen avoimella tavalla, ilman salassapitopykäliä tai sanktioita saatikka erillisiä pykäliä töpselin vetämiseksi hankkeelta. Soppari on luettavissa tässä ketjussa.
Ja mikäs on Fortumilla sähköautoja edistäessä kun pääsivät joitakin vuosia sitten eroon öljybisneksestä Nesteen ja Fortumin irtaantuessa toisistaan.. :)
t. Santeri
Nyt alkaa tämä hiljaiselo Corollan tilanteesta jo tuoda mieleen epäilyksiä vakavista ongelmista.
Onko Corolla saatu kilpiin?
Millainen on kulutus/käyttösäde?
Mitä muita käyttökokemuksia on saatu, mitä pitää pääasiassa kehittää?
Onko esimerkiksi näillä pakkasilla toiminut moitteettomasti?
Vai onko auto kärähtänyt niin pahasti, että on edelleen sökö?
eCorolla1:en moottorinohjain hajosi toistaiseksi tuntemattomasta syystä juuri ennen ensiesittelyä. Esittelyviikon autossa oli lainaohjain, joka on pitänyt palauttaa. Kärähtänyt ohjain on valmistajalla parhaillaan työn alla eli tutkittavana, että mikä on hajonnut ja miksi.
Aktiivinen n. 10 henkilön tekijäjoukko, jotka painoivat ympäripyöreitä päiviä ja pitivät vapaapäiviä ansiotyöstä ennen esittelyviikkoa ja sen aikana ovat keskittyneet perheisiin, ansiotöihin ja toiset uusiin (sähköauto)haasteisiin. Ennen vuoden vaihdetta tuskin tapahtuu mitään merkittävää eC1:n ympärillä, mutta sitäkin enemmän on tapahtunut ja tapahtumassa koko sähköautokonversioiden osalta ja siitä varmaan kuullaan täälläkin asianosaisilta kun on sen aika… ja se on pian.
eC1 etenee kunhan siihen on toimiva moottorinohjain. Yksi murhe on tanskalaisten toimittama BMS, jonka toimintaan saaminen ja toimintaan luottaminen ovat vielä hieman vaiheessa. Katsastuksessa hankalinta tulee olemaan EMC- ja e-hyväksyntäasiat, joista ei tarvinnut esimerkiksi vuosimallin 1970 rättisitikkani konversiossa huolehtia. Aktiivisilla tekijöillä tuntuvat olevan nuokin asiat hallussa, joten kyllä tämä tästä. Se on harmi, että projekti venyy näin, mutta siitä jokainen saa syyttää itseään kuten allekirjoittanutkin, että ei ole tehnyt enempää eCorollan eteen töitä. Tiedän hallilla välillä vierailleena, että oikeita tekijöitä olisi kaivattu lisää. Itse olen käynyt lähinnä kahvia keittelemässä ja joitain hyvin pientä tekemässä, vaikka asun lähellä. Itselläni on niin monta rautaa tulessa muualla, ettei ole ollut mahdollisuutta enempään.
eCorolla2:et eli ns. beta-laivue valmistetaan ilmeisesti suurimmaksi osaksi Tampereen uudella eHallilla ja niistä muutamaan on käsittääkseni jo sitovat tilauksetkin. Uskoisin näiden valmistuvan ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla ja sen jälkeen, tai ehkä jo beta-autojen kokoamisvaiheessa, sarjatuotannon käynnistyvän. Tällä hetkellä on jo monta pajaa, jotka toteuttavat konversioita ja/tai toimittavat osia, joten odotan tulevalta vuodelta läpimurtoa konversioille.
Vielä ei saada eAutoja pukinkonttiin, mutta seuraavaki Jouluksi sitäkin useampia ;)
Kontrolleri on korjattu ja lähdössä jo tulemaan takaisin. Ilmeisesti joku oli kytkenyt vahingossa korkeajännitteen suoraan 12V syöttöön. Enempää tuskin tarvitsee selittää, miksi se meni rikki niin totaalisesti.
Joulu on ovella ja kaikki chillaa.. ulkonakin on pakkasta ja pikkusen lunta… :D
Kiitoksia vastauksista! Selvensi kummasti tilannetta.
Nostakaa vain noita ongelmia esiin täällä forumillakin niin saattaa vaikka vahingossa löytyä joku pätevä "tekijäjoukon" avuksi niitä ratkomaan. (vaikka oma pulmakulma ratkaisua kaipaaville ongelmille ja havaituille tuotekehitys tarpeille) Mitä esimerkiksi tuon hyväksynnän osalta olisi tarvis selvittää?
Onko kukaan tekijätiimistä ilmoittautunut "betatestaajiin"? Paljonko noita beta laivueen autoja on tilattu?
Terve!
Olisiko mahdollista saada joltain taholta taas pientä tilannepäivitystä projektista? Ollut taas hetken vähän hiljaisempaa.
Kiitos jo etukäteen.
Tahot ovat tainneet siirtyä muualle antamaan tyhjiä lupauksia…., kyllä se taitaa olla niin, että alkuperäinen idea on hukattu, ja aikakin taitaa jo tehdä tehtävänsä.
Tilannepäivitystä lyhyesti:
Infoa tänne saitille saisi toki tulla taas enemmän ja useammin. Tällä hetkellä tapahtuu enemmän kuin jengi kerkiää kirjaamaan. Osa aiemmin tiedotusta aktiivisesti hoitaneesta väestä on myös tällä hetkellä työ/opiskelu/perhe- tms. syistä tilapäisesti sivumassa. Tämä heille sallittakoot. Enemmän infoa liikkuu yhteisön postilistoilla, joilla käydään hankkeen aktiivikeskustelut (ks. osallistu).
Näinhän se "levähti". Positiivisessa mielessä :)
Hommaa on syntynyt paljon muuallekin, kuin pelkästään auton välittömään läheisyyteen. Ydinjoukko on hajautunut kentälle tekemään esimerkiksi tärkeää esityötä kolutuksen ja tiedottamisen puolella. Suomeen on syntynyt jo sähköautoteknologiaa erikseen opettavia kursseja. Ei oltaisi tässä ilman eCorollaa ja tätä yhteisöä. WOW !
Samaan aikaan komponenttien kehittämiseen on värvätty ihmisiä tästä yhteisöstä. Tilanteet muuttuu ja homma kuitenkin etenee…
Olis jo oma eCorolla työnalla, jos ei olis jo sähköautoja ennestään käytössä. Ehkä kohta …
Hommaa on syntynyt paljon muuallekin, kuin pelkästään auton välittömään läheisyyteen. Ydinjoukko on hajautunut kentälle […]
Spin-off tuli vastaan aamun lehteä tavaillessa: (IL/STT)
http://www.iltalehti.fi/autot/2010041811496449_au.shtml
Hilpeää on se, että juuri nyt sivulla olevan äänestyksen tilanne on aika hulppea, suurin osa haluaa sähköauton:
(Tämänkin uutispalan voisi laittaa uutispuolelle, jos jollakulla on siihen riittävät muskelit.)
"eCorolla 2.0 (=massatuotettava versio) "
Jokos näitä saa ostaa, no ei taida saada….., vieläkö paskan puhuminen jatkuu, no ei taida jatkua…..
Neljä vuotta corollaa odottanut…., ja
Isot puheet, pienet teot. No olihan idea, ja ajatus hieno, mutta eivät tainneet rahkeet riittää. Onhan tämä kuitenkin vähän kuin ihmisten halveksintaa, kun projektin nykytilasta ei mitään infoa. Tässä mennään, siis missä?
Teknisesti ensimmäiset autot on tieliikennekuntoisia ja niillä ajetaan testejä. Autojen valmistamisen kustannukset on kuitenkin maksatettu asiakkailla, jotka hallinnoivat autoja. Jotain palautetta niistä pitäisi valua tännekin testien edetessä. ( Haloo ! )
Tällä hetkellä eCorollan ongelmat eivät ole enää niinkään teknisiä, vaan kaupallisia ja poliittisia. Näiden kanssa olen itse paininut nyt jo muutaman vuoden. eYaris ja eCorolla on dokumentoitu ja niitä voi kuka vain nyt itse tehdä. Se kaupallistettu kitti vielä uupuu, koska komponenttien saatavuus ja hinta tekee hankinnasta kohtuullisen kovan riskin käyttäjälle. Riski tekee taas ostopäätöksen vaikeaksi ja näin on taas volyymit pieniä, eikä pääomia kaupallistumisen avuksi helposti kerätä. 100% etumaksu 6 kk toimitusajalla ? Eh… siihenkö olisi mentävä ?
Azure aloitti Fordin ja Lotuksen kanssa tiukan yhteistyön. Ford Connecteja tehdään nyt satoja eCorollan kanssa samalla (tosin uudistetulla) setillä USA:ssa ja Briteissä. Ne hintatasot, joita aluksi saatiin epävirallisesti Azurelta eivät enää toteudu. Vaihtoehtoista settiä pitää miettiä. Itse ainakin laskin sen varaan, ettei Azurea yhtiönä olisi ostettu näin pian.
Sen voin paljastaa, että itse mietin päivittäin ja usein jopa tunteja kerralla, miten tämä eCorollan kanssa voi tehdä kestävää liiketoimintaa. Valitettavasti tässä kohtaa se OS loppuu, koska liiketoimintamalleja ei voi suojata. Jos ei suojaa, ollaan pian vääntämässä kättä 'isojen poikien' kanssa.
Toki, jos täysin läpinäkyvän ja ketterän OS-liiketoimintamallin keksisi…. Se olisi jotain se… :)
-akkuJukka
eCorollat saatiin kyllä valmiiksi, mutta niiden teko kesti liian kauan. Sitten alkoi isojen autovalmistajien sarjatuotanto ja pienet pelurit jäivät jalkoihin.
Viimeisimmän, käytetystä Corollasta (ajettu 400.000 km) tehdyn sähköauton ajomatkaksi jäi 80 km. Paikkoja on autossa kaksi ja hinta n. 40.000e. Nykyään uuden sarjavalmisteisen, 4 hengen sähköauton saa Suomesta tuohon samaan hintaan ja ensi vuonna tarjonnan lisääntyessä useammalta valmistajalta, laskevat hinnat.
Jatkuvasti kasvavan sarjavalmistuksen vanavedessä seuraavat osatoimittajat. Isot valmistajat kuten Bosch, Toshiba ja Siemens valmistavat nykyään suurimman osan sähköautojen moottoreista ja jotkut, kuten GM, ovat alkaneet valmistaa niitä itse. Akkubisnestä johtaa LG Chem, jonka akut ovat lähes jokaisessa sähköautossa. Myös Panasonic valmistaa paljon sähköautojen akkuja.
"Viimeisimmän, käytetystä Corollasta (ajettu 400.000 km) tehdyn sähköauton ajomatkaksi jäi 80 km. Paikkoja on autossa kaksi ja hinta n. 40.000e."
Saisiko ko. autosta lisää tietoa?
Itse en ainakaan ole tietoinen 2h tieliikenteeseen rekisteröidystä eCorollasta?
Muutoinkin ajomatka ja matkustajamäärä on muunnosautossa tilaajan ja toimittajan välisestä sopimuksesta kiinni, vaikuttaa tietysti loppuhintaan saada molemmat, mutta jokainen sähköajoneuvo tuleekin hankkia tarkoitustaan vastaavaan käyttöön.
"Tehtaalaisessa" pääsee vaikuttamaan korin varusteluun/väriin, muttei kovin helposti poikkeavaan ajomatkaan, ajoneuvon käyttölämpötilaan saatika matkustajamäärään.
Vaihtoehtoja on tulevaisuudessa huomattavasti enemmän ja käytössä nähdään mitkä ratkaisut lopulta on toimivia.
Sihen asti tietyt tahot jatkavat ja toiset luovuttavat, normaalia tuotekehityskaarta siis.
Terveisin,
Timo Mäkeläinen
Arvaa, niin luulet.
Kokeile, niin tiedät.