Ajatus vaeltelee taas… onko kukaan kuullut käytettävän -tai ajatellut käyttää- variaattorivaihteistoa sähköajoneuvon voimansiirrossa? Pitää itsekin tämän jälkeen katsella netistä onko tuollaista ratkaisua olemassa. Saattaa olla, että alennusvaihde on tarpeeksi hyvä olemassaolevilla moottorinohjauksilla, onhan Teslassakin kiinteävälityksinen alennusvaihde.
Hyviä puolia variaattorissa olisi pieni välitys liikkeellelähdössä ja sopivampi moottorin kierrosluku maantienopeuksilla, moottori pysyisi parhaan tehon alueella. Huonoja taas lisääntyvät häviöt, ratkaisun monimutkaistuminen, hihnan kuluminen ja sitä kautta lisääntynyt huollon tarve. Lisäkustannushan tuollainen myös olisi.
Osien saatavuus on samaa luokkaa kuin moottoripyörän varaosien kanssa (niistä oli puhetta range extender-keskustelussa), moottorikelkoissahan taitaa olla melkein aina variaattorivaihteisto. Kelkkoja löytyy tuhatkuutioisia ja yli satahevosvoimaisia, joten sellaisen kelkan variaattorin voisi sopia 30-50 -kilowattiselle sähkömoottorille. Säädöstä en tiedä, miten variaattoria säädetään, tarvitseeko sitä siis säätää erilaiselle ajopelille painon ja välitysten mukaan, joten tuokin voi rajoittaa kelkan variaattorin käyttöä autossa.
t. Murska