Oululainen AMC Motors lupaa tuoda markkinoille kaksi sähköautoa 2009. Autot valmistetaaan Kiinassa. Keväällä on luvassa mopoatuo ja kesällä L7-luokan, eli mönkijäksi rekisteröitävä auto. Jälkimmäiselle luvataan ajomatkaksi 120km ja huippunopeudeksi 100km/h. Suunnittelussa on ollut mukana kiinalainen Electric Vehicles co. 2010 autoihin tulee suomalaiset Litium-polymeeriakut. Hinnaksi lupaillaan alle 15 000 euroa.
Ensimmäinen uutinen täällä.
Seuraava, vähän täydempi uutinen täällä.
Keskustele uutisesta ja tuo lisätietoja tänne.
Päivämäärä: 04 Feb 2009 22:31
Keskusteluviestien lukumäärä: 52

Nyt herää monta kysymystä:
1) Mitkä ovat autojen hinnat?
2) Paljonko on akkujen kapasiteetit?
3) Mitkä akut autoihin tulevat 2009?
4) Mikä firma tämän projektin omistaa? Onko suomalainen firma tuonut kiinalaiselle omistajalle suunnittelua alihankintana, vaiko suomalainen firma valmistuttaa autonsa kiinassa?
5) Onko varmasti niin että L7-luokan ajoneuvolla saa ajaa moottoritiellä? Nopsasti googlaamalla asiasta löytyi vähän ja ristiriitaista tietoa. Tavallinen B-ajokorttihan tähän tarvitaan toisin kuin mopoautoon.
6) Mikä BMS noihin autoihin tulee?
7) AC vai DC kone?
Kuka haluaa enemmän selvittää, BMS motorsin yhteystietoja tässä:
OY AMC MOTORS LTD FINLAND
VALTATIE 47
90500 OULU
0400750098 (Sonera)
0400949535 (Sonera)
0403524890 (Sonera)
0405288616 (Sonera)
0405802047 (Sonera)
Moottoritiellä saa ajaa moottoriajoneuvoilla, joiden rakenteellinen maksiminopeus on yli 50 km/h. Eli mopoautolla ei saa ajaa, mutta luokan L7 nelipyörällä saa.
Tuollainen olisi kyllä työmatka- ja kauppa-ajoihin paljon järkevämpi kuin ns. normaalikokoinen henkilöauto. Nykyään käytetään valtavasti energiaa ylimääräisen tilan ja massan kuljettamiseen päivittäisajossa. Aika järkevä yhdistelmä olisi tuollainen pieni sähköauto normaalissa ajossa, ja pitemmillä reissuilla vuokra-auto.
Oulussa suunnitellut sähköautot ovat esimerkki ennakkoluulottomasta tietotaidosta. Uuden autoilun alku voi olla tässä. Valuuttakurssit voivat vaikuttaa myös tähän.

Jos yhtään toimii niin on aika moneen paikkaan monelle ihan sopiva.
Mutta, ei tässäkään nyt oikein saavuteta taas sitä imago voittoa, päinvastoin. Sähköauto, mopoauto, kaupunkiauto, koppi/korkea kun eihän pikkuautoon muuten voi hyvänenaika sopia, jos mennä kovaa niin tarvii polttomoottorin. Tuota mielialaa lisää.
Tuosta voisi purkaa tekniikan ja soveltaa johonkin toiseen paikkaan josko nyt mitään muuta ei kohta ala tulla tarjolle.

Vaikuttaa hyvinkin mielenkiintoiselta.
Etenkin tuo L7-luokan värkki. Kyllä mulle ainakin riittäisi tuollainen työmatka-ajoihin vallan mainiosti :D Ajomatkaa jäisi vielä työmatkan jälkeenkin n.40km. Eli kyllähän sillä vielä pääsisi vaikka kuinka.
Toki minullahan olisi sitten luonnollisesti myös tuo normaali auto jolla tulisi sitten ajettua ne pidemmät reissut.
Veikkaanpa, että juurikin tuon tyyppisistä pienistä sähköautoista alkaa sähköautojen todellinen esillenousu. Myöhemmin seuraavat sitten perässä normaalikokoiset autot.
Ja se alkaa näyttämään jo melko todennäköiseltä, että sähköautojen todellinen massatuotanto alkaa nimenomaan Kiinassa. Siellä tuntuu riittävän oikeastikin halukkuutta sähköautojen markkinoille tuomisesta. Sinänsä hyvä asia. Kiinalaiset rakentaa edullisia laitteita, mikä pakottaa muut autonvalmistajat tekemään saman. Sama ilmiö oli oikeastaan huomattavissa siinä vaiheessa kun Renault julkaisi suunnitelmat halpa-auto Daciasta. Ei mennyt kauaa kun alkoi muiltakin valmistajilta ilmestymään halpoja perusautoja :)

Mutta silti Dacian maahantuontia Suomeen on nyt lykätty jo kahdesti eikä nykyinenkään aikataulu (kuulemma tänä kesänä) ole mitenkään kiveenhakattu. Hyvä Renault! (Rellu itsehän otti maahantuonnin hoitaakseen jo aikaa sitten) Näinhän se kauppa Suomessa käy, yep yep :(
Mutta sähköautoista, niin joku tuollainen Smart-tyylinen sähkökoppi sitä kyllä kelpaisi itsellekin juurikin työmatka- ja kaupunkipeliksi. Tällä hetkellä talossa on kaksi (perinteikästä) autoa, joista toisella tosiaan ei juuri ajeta kuin alta 20km/siivu työmatkaa. Lisäksi tuollainen pikkuinen sähkökoppi olisi nykyistä peltilaatikkoa helpompi parkkeerata keskustassa. Ainoastaan että sitten sen hankintahinnankin pitäisi olla myös ns. "kohillaan" auton koko huomioiden ja juuri tässä kohtaa esim. nykyiset mopoautot menevät pahasti metsään :( Miksi ihmeessä maksaa 10ke jostain moposta kun sillä rahalla saa jo oikeankin auton? Nuorison kyllä ymmärrän kun kortti taskussa ei vielä suurempaan riitä, mutta edes perheen 2-autona nykyinen mopoauto-konsepti ei toimi. Ei ainakaan noilla nykyhinnoilla!

Ohessa linkki akkutilanteesta.javascript:;http://money.cnn.com/2009/02/05/news/economy/stimulus_batteries/index.htm

Polymeereistä javascript:;http://www2.lut.fi/kete/teke/teke/ktp/2005/2005-seminaari.pdf

Mopoauton hinnan nostaa meillä Kataisen veroministeriö. Tanskassa samat kaarat liikkuvat 4500-5200 eeron välissä. Suomeen tuotuna Katainen iskee 3500-3000 lisää ja loput on maahantuojan liikevoitto.,
Aulis

Mopoauton verotus on OK nykyisin. Ohessa kotimaisesta akkuprojetista linkkijavascript:;http://akseli.tekes.fi/opencms/opencms/OhjelmaPortaali/ohjelmat/NANO/fi/Dokumenttiarkisto/Viestinta_ja_aktivointi/Seminaarit/Ohjelman_seminaarit/NMP_Finland/Rasanen_NMPFinland2008.pdf

Müncheniläinen firma tulee toimittamaan akkukemikaaleja javascript:;http://www.sud-chemie.com/scmcms/web/page_en_4855.htm

Tämä Süd-chemie Münchenistä on tehnyt fiksun investoinnin ostamalla Phostecin, jolla patentit litiumrautafosfaattiin. Kaikkien valmistajien tulee käyttää heidän materiaalejaan heidän hinnolla. javascript:;http://www.sud-chemie.com/scmcms/web/binary.jsp?nodeId=6585&binaryId=7948&preview=&disposition=inline&lang=it Vinkki: kannattaa sijoittaa Süd-chemien osakkeeseen on pitänyt hintansa hyvin Frankfurtin pörssissä. On varmasti potentiaalia.

EV-Fun (guest) 7 Feb 2009, 21:54 +0200
Mopoauton verotus on OK nykyisin. Ohessa kotimaisesta akkuprojetista linkkijavascript:"……
Osaatko/pystytkö hahmottamaan minulle selvemmin mitä tarkoitat? Kun tuotteen vähittäishinnasta kolmannes on veroluontoisia lisäyksiä?
Aulis

"Tämä Süd-chemie Münchenistä on tehnyt fiksun investoinnin ostamalla Phostecin, jolla patentit litiumrautafosfaattiin. Kaikkien valmistajien tulee käyttää heidän materiaalejaan heidän hinnolla. javascript:;http://www.sud-chemie.com/scmcms/web/binary.jsp?nodeId=6585&binaryId=7948&preview=&disposition=inline&lang=it Vinkki: kannattaa sijoittaa Süd-chemien osakkeeseen on pitänyt hintansa hyvin Frankfurtin pörssissä. On varmasti potentiaalia."
Paitsi, että ko. patentin omistaja Hydro Quepec taistelee koko patentin olemassaolosta tällä hetkellä. Enää se ei koske materiaaleja vaan pelkästään akkua. Toisin sanoen tämä phostecin lisenssi ei ole enää olemassa ja materiaalin valmistus on täysin vapaata, mutta käyttöön liittyy joitain rajoituksia. Materiaaleja saa paljon paremmalla hinta-laatusuhteella kaukoidästä.
Kannattaa ostaa myös General Motorsin osakkeita. Kai sekin joskus vielä nousee (?).
-<>
"Mopoauton verotus on OK nykyisin. Ohessa kotimaisesta akkuprojetista linkkijavascript:;http://akseli.tekes.fi/opencms/opencms/OhjelmaPortaali/ohjelmat/NANO/fi/Dokumenttiarkisto/Viestinta_ja_aktivointi/Seminaarit/Ohjelman_seminaarit/NMP_Finland/Rasanen_NMPFinland2008.pdf"
Huomatkaapa muuten, miten omistautuneita immeisiä tässä asiassa on, kun yhden yhtiön omistajan nimikin on typotettu miten sattuu.. Osakkaana siis piskuisella osuudella joku firma mikä-se-nyt-olikaan….
BTW… minullahan ei sitten ole tällä havaa mitään tekoa tämän akkutehtaan kanssa, vaikka resentaatiossa nimi vilahtaakin. Visio on hyvä ja tuote monilta osin aivan mainio, mutta… kun niistä ei sähköauton tuottamiseen juurikaan iloa ole. Ellei eCorollan hintaa päästetä uuden Bemarin tasolle.
-<>
Oliko tämä vastaus kyselyyni? Luulin EV-Funin vastaavan, mutta lienette sama henkilö.
Kerro kuinka tuo PDF auttaa ymmärtämään mopoauton hurjaa verotusta ja hinnanmuodostusta kahden Pohjoismaan välillä!
Aulis

Olet oikeassa.Patentti on autokäyttöön vapautettu joulukuussa 2008. Euroopassa käytettäväksi rajoituksin. Pat.0904607. Vielä selvennystä Aulikselle javascript:;http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Autovero/Autovero+Suomessa/Ajoneuvojen+luokittelu+ja+eri+ajoneuvoluokkien+ja+-ryhmien+autoveroasema.htm

Osaan kyllä mennä AKE:n sivuille. Sinä et osaa perustella käsitystäsi, että mopoauton verotus on OK!
Aulis

Autovero poistettiin mopoautoilta 2003.

//Nelipyörä (L7e-luokka)
Nelipyörä on nelipyöräinen moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kg tai tavarankuljetusajoneuvon osalta enintään 550 kg, sähköajoneuvon kyseessä ollessa kummassakin tapauksessa lukuun ottamatta akkujen massaa, ja jonka moottorin suurin nettoteho on enintään 15 kW (ajoneuvolaki 13 §:n 3 mom.).
Nelipyörä on aina verollinen. Veron määrä määräytyy moottorin iskutilavuuden mukaan (autoverolaki 6 §, 266/2003).//
Oulun vehkeet on siis verottomia kun ei ole iskutilavuutta ;))
t.Matti

Jos tuollaisia neljän sadan kilon kotteroita joilla pääsee satasta alkaa ilmestyä laajemminkin Suomen teille niin voi vain kuvitella miten se näkyy liikenneonnettomuustilastoissa. Jokohan sitten saadaan vuosikymmeniä laskenut tieliikennekuolleisuuskin taas takaisin nousujohteiselle uralle?

Näen nämä loistavina mahdollisuuksina ja ensimmäinen, joka tuo laadukkaan konseptin kustannustehokkaasti, korjaa potin.

"Luulin EV-Funin vastaavan, mutta lienette sama henkilö. Aulis"
Tuota… olikos tuo huuli nyt sunnattu kelle ?
Olen todennäköisemmin Tommy Tabermann, mene ja tiedä…
-<>
Toi oulun sähköauto vaikuttaa mitä suurimmalta kusetukselta. muka kokonaan suomalaista suunnitellua eiköhän se ole jotain ihan perus kiinan paskaa. Firmalla ei ole edes nettisivuja. Aika onnetonta markkinointia jos kerta auto on tullut julki eikä ole saatavilla lehtijuttua enempää tietoa.
OT:
miks helvetissä täälä saa keskustella nimimerkillä? Foorumin taso on ihan suomi24 tasolla. Paskaa jauhetaan nimimerkin takaa eikä ole mitään tolkkua että kuka kirjoitti mitäkin.

Minuakin tuo Oulun juttu arveluttaa… mutta tämä vaikuttaisi enemmän todelliselta jutulta: http://www.aamulehti.fi/teema/autot/jutut/sahkoauto-lipuu-aanetta/129151 Eli kyseessä olisi nyt ensihavainto Suomen maaperällä ranskalaisen Microcarin M.Go sähköautosta. Tulee myyntiin Suomeen kesään mennessä, mopoauto.fi myy.
Ja jotenkin sopivaa, että rieväkylän oma lehti raportoi. Missäpä muualla kuin täällä on yhtä paljon mopoautoilevia kiakkopoikia? :-D
Microcar on ehdottoman laadukas,mutta 20 000€ on varmasti rajoittava tekijä. On hyvinkin mahdollista,että Oulun projekti ei toteudu. Ko.toimijan projektit eivät ole toteutuneet aiemmin.

Firma on saanut näköjään sivunsa auki http://www.amcmotors.fi
Kauppaa myös sähköisiä pakettiautoja.

Yltiömielisellä ambitiolla ei saavuteta kaikkea ja heti. Tarvitaan pitkäjännitteistä tutkimusta ja tuotekehittelyä. Senhän me kaikki tiedämme. Voimme tehdä kokonaisanalyysin reaalisten tulosten perusteella.

Perspektiiviä historiaan:javascript:;http://www.talouselama.fi/uutiset/article163942.ece ja javascript:;http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=421638 ja javascript:;http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/02/22/suomalaiset-sahkoautot-tuotantoon-kevaan-aikana/20094829/139

En ole sitten yhtään kiinnostunut noista mopoautoista. Vaikka haluankin näppärää pikku pakettiautoa niin nuo mitä esitteessä ovat eivät ole oikeita autoja. Jopa käytetty Berlingo/Partner Electrique on sata kertaa parempi. Tulisi nyt joku Expert/Scudo/Jumpy-juttu.
Suomesta löytyisi helposti tietotaitoa suunnitella yksinkertainen sähköauto ilman nörttihöpellyksiä. Varmasti ei menisi paljon rahaa. Tuolla Youtuben puolella Kearon Ausseista sanoo tv-haastattelussa että rakentamansa sähköauto oli esimerkki siitä että joku teknisesti taitamaton vääntää sellaisen omassa tallissaan. Miksei autotehtaiden inssit pysty siihen? Siksi ettei vanhakantainen autoteollisuus halua.
http://www.youtube.com/watch?v=c-iMvJmDWD0
Kaiken kaikkiaan mainio 8-osainen videosarja aiheesta. Ja hyvin tehty.

Katsokaapas Ylen juttua aiheestaYlen juttua aiheesta ja huomatkaa kuva! Kumma juttu, että Great Wallilla on just samanlainen peli..
http://jalopnik.com/382029/great-wall-kunna-electric-concept-unveiled-in-beijing-panda-passenger-unavailable-for-comment

Kts. linkki. Kyseinen yritys etsii yhteistyökumppaneita.
http://www.hyev.cn/
Yhtiön nimi on Shandong Huoyun Electric Car Co., Ltd
Jep, Jep…
Ihmettelen suuresti että Oulun Yliopiston nimeä hyödynnetään tässä yhteydessä.

Olen samaa mieltä on tuomittavaa hyödyntää Oulun yliopiston nimeä ja näen sen jopa törkeänä kompetenssin puutteena.

Kiinalaiset ei anna tekijänoikeuksien ja patenttien haitata tuottoisaa liiketoimintaa. Yleensä halpa hinta poistaa tunnontuskat myös länsimaisilta ostajilta.


Ihan totta! Nykyään Suomen "yliopistot" eivät tee mitään itse, vaan hakevat proffien palkkarahat valtiolta ja "solmivat" yhteistyösopimuksia "kolmannen maailman" yliopistojen kanssa! Tämä "sähköautoprojekti" on oikein oiva esimerkki moisesta! Sitten paikallisradio ja paikallisylentoimitus tekevät mehukkaan jutun, kuinka SUOMALAINEN projekti on taas tekemässä ENSIMMÄISENÄ TIETEEN HISTORIAA! Ja ministeriössä pekkariset ja kumppanit kusee housuunsa, että kyllä se suomi taas näytti maailmalle!! Suomi=Fiskarsin oranssit sakset. Suomi=Marimekon kukkakuvio ja he..vetin huononmakuinen kalja (siis kus…)


Niin, ja kuka muistaa vetyauto-projektin muutaman vuoden takaa jossain Porin seutuvilla. Silloinkin delegaatiot kävi katsomassa aina Pekkarista myöten, kuinka suomi taas tekee tieteen historiaa! MILLÄ? V..ttu valintatalon valmisosilla!
HA-HA-HA-HA!

Jarmon subjektiivinen näkemys. Ilmeisesti ko henkilö ei tiedä .

on kyllä Jarmolla Argumentit kohdallaan.. ihanko Naapurin Köpin kanssa linjasitte yliopistomaailman teesit Herran Vuonna 2009? Köysti toi pontikat ja irvisteltiin vain… ;)
Ilmeisesti vallalla oleva käsitys on että mikään ei ole mistään kotoisin jos hommaa ei olla alusta loppuun tehty itse, alkaen malmin louhinnasta…
Mitäpä luulette, kuinka suuri osa Suomalaisen Nokian komponenteista on 100% suomalaisia? Onko softa ja HW suunnittelu 100% suomalaista? Mikä osuus norjalaisilla on vaikkapa N95 valmistuksessa, muovi kun syntyy öljystä eikä sitä ainakaan vielä Soviet Finlandista löydy.
Niinpä niin.. Totuus lienee jotain siltä väliltä, että opiskelijatyönä on laadittu speksit jotka täyttävät viranomaisvaatimukset, ja suunniteltu perusrakenne, ohjaus ja jousitusgeometriat jne.. Kiinasta otetaan sitten se mitä valmiina saadaan, ja teetetään loput siellä. Hulluutta lienee alkaa suunnittelemaan esimerkiksi sähkömoottoreita alusta alkaen, kun pitkälle kehitettyjä ja toimivia komponentteja on saatavilla valmiina. Toki sehän on täysin AMC:stä kiinni mitä lopulta Suomeen laivataan, toivottavasti siis opiselijoiden ja DI-työntekijöiden työ ei mene hukkaan.
Nuita Kiinalaisia sähköautonvalmistajia löytyy muuten esim alibaba.comista sitten heti kerralla aika hemmetin paljon, osa melko hassuja ja osa aivan vakavasti otettavia. Monet tuuppaa maailmalle sähköautoja pikkusen eri tahtiin kuin joku ranskanmies..
Harmillista että monen henkilön ja opiskelijan työpanos joutuu ikävään valoon Kynsilehdon aikaisempien Businesten, sekä "takki auki" uutisoinnin myötä. Varmasti osa uutisoinnista on ihan tarkoituksellista hypeä, jolla saadaan katkera katajainen kansa puhumaan.. niinhän se on että puhutaan mitä puhutaan, pääasia että puhutaan!
Siinäpä toisensuuntasta heittoa.. voi olla että tämä sähköautohomma kaatuu omaan mahdottomuuteensa, mutta toivoisin kyllä kovasti että konsepti saataisiin toimimaan :)

Metsien miehen heitot,teesit eivät personoidu .Kehiittekäämme sähköautoa

Kehittekäämme sähköautoa. Sillä selvä. Piste.

en ole ihan varma mitä ensimmäisellä kommentillasi meinasit, mutta samaa mieltä kuitenkin, kehitellään sähköautoa, piste.
Vielä vähän asiaa, saattanut tulla jo esiin aiemmin:
"Mopoautoa jykevämpi sähköauto on alkujaan kiinalaisen autotehtaan Great Wall Motorsin hybridiversio. Kynsilehdon mukaan sen kehittely jäi puolitiehen, joten oululaisyritys ilmaantui mukaan kuvioihin ja tarjoutui ostamaan automallin ilman akkua, ajo-ohjuria ja moottoria."
Eli nimenomaan mopoautossa pitäisi oleman enemmänkin Oululaista suunnittelua.
siinäpä vielä newsinpätkä:
[http://www.talentum.com/index.jsp?stt_id=44017595_20090222163252_16151]

Kysymyksessä on konserni javascript:;http://www.yritystele.fi/i/In-Oilers%20&%20Engineering%20Oy%20Ltd/962441/ ja javascript:;http://www.yritystele.fi/i/In-Oilers%20&%20Engineering%20Oy%20Ltd/962441/ ja http://www.inoilers.com/page1.htm ja javascript:;http://www.amcmotors.fi/index.php?id=4

AMC motors UK sijaitsee tässä osoitteessa javascript:; http://www.warrenclarke.com/

AMC ltd ja Sanifer yhtäläisyyksiä javascript:; http://www.020300200.com/yritykset/7963139/Oy+Sanifer+Ltd/

Oulussa kehitetyt sähköautot javascript:;http://www.radio86.fi/kaikkea-kiinasta/talous/12935/oulussa-kehitetty-sahkoauto-valmistuu-kiinassa

Eipä ole kuulunut eikä näkynyt sen kevään hypetyksen jälkeen…

Idealismilla ja koulutuksen puutteella ei saavuteta haluttuja tuloksia. Sähköautojen problematiikka on vaativaa, ja moniulotteinen näkemys vaatii laajaa ymmärrystä. Asioiden kypsyttely vaatii aikaa. Realistinen perspektiivi vaatii "trial and error" -menetelmää saavuttaakseen tuloksia. "Pakokaasu" on osoittanut kypsyyttä ja ymmärrystä ongelmatiikkaan; se täytyy selvittää.

"Pakokaasu" on jo selvittänyt asian. Hän kunniakkaasti pitää suomalaista tasoa ja referenssiä yllä. Tosiasia on, että meidän sähköautojemme yllä on mustia pilviä. Asiat tapahtuvat hitaammin kuin toivoisimme.

Oulun projektin ohittaa ilmeisesti savolaiset: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/varkaus-havittelee-s%C3%A4hk%C3%B6autojen-sarjatuotantoa/642792 ja http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article573470.ece Peruskysymys on edelleen, onko lähes 20 000 euroa maksaville mopoautoille markkinoita?
Ärsyttää kun puhutaan sähköautosta ja kyseessä mopoautoviritelmä jolla ei voi ajaa edes Kehä III:sta pitkin kun siellä voi ajaa 80km/h. Miksi ihmeessä sähköautoksi nimitellään noita räikkiä? Tuo 20.000e on kanssa mielenkiintoinen juttu; mitä autoja saa 20.000 eurolla? Katselin tämän ketjun alkupäätä ja näköjään harmitti itseäni käyttökelpoisten sähköautojen puute kesällä 2009. Onneksi asia on korjaantunut puoli vuotta myöhemmin, löytyihän niitä.