Moni on varmasti kuullut netissä toimivasta palvelusta, jossa voidaan ilmoittaa ilmaisesta/maksullisesta sohvalla nukkumisesta ulkomailta tulevalle turistille omassa kodissaan? Tuli ajatus että mitäs jos samaa "coach surffing" toimintaa voisi harrastaa täyssähköautojen suhteen kenties samanhenkisten harrastajien kesken? Ideana olisi että täyssähköautoa voisi ladata (kohtuu nopeasti tai hitaasti sähkötöpseleistä riippuen) jonkun tuntemattoman luona auton jäädessä hänen pihaansa parkkiin. Sitten kenties pitää vain mennä jonnekkin muualle viettämään aikaa esim. ostoksille tai ystävän luokse odotellessa auton latausta. Pieni maksu sähköstä tietysti olisi kohteliasta antaa.
Tämän ajatuksen ideana on että vielä yleisiä latauspaikkoja on suomessa suht vähän ja saattavat olla myös joinakin päivinä kovasti käytössä (jonoa), mutta yksityiselle voisi päästä suoraan lataamaan sopivasti matkan varrella? Ja jos oman matkan varrella julkisia latauspisteitä (abc?) on vain 0-2, niin palvelun kehittyessä vuosien varrella yksityisiä voisi olla 1-6, jolloin valinnanvaraa myös olisi täyssähköautoilijalle. Varsinkin Pohjois-Suomessa saattaisi palvelulle olla kysyntää kun välimatkat pitkät ja silti (joillakin harvoilla) hinku ajaa täyssähköautolla.
Pienyrittäjät kenties saattaisivat innostua lisätulosta pimeiden pikkutulojen toivossa. Ilmoitetaan sähkön kulutus verottajalle täysmääräisenä kun moni lataaja ei kuittia kaipaa, niin pieni summa rahaa menee suoraan omaan taskuun. Eihan pari latausta kuussa tuo oikeastaan vielä tuloja, mutta 5v vuoden päästä jos yrittäjän kiinteistö sijaitsee liikenteen solmukohdassa, niin kysyntää palvelulle saattaakin olla lähes joka päivä…. jolloin veropetos on jo kohtuullinen jos ei verottaja ihmettele miten sähkölasku on voinut kasvaa moninkertaiseksi muutamassa vuodessa. :o) Oletusarvona siis ettei sähköautojen akut edelleenkään ole kapasiteetin osalta kasvaneet riittävästi, jolloin lisälataukselle matkalla on kysyntää kun täyssähköautojen määräkin on myös kasvanut merkittävästi liikenteessä.
Kenties yksityiset ottavat tuplahinnan sähkölaskun osalta esim. lataukseen kulunut sähkö 3e, niin laskutetaan sitten 6e. Ei varmaan muuten oikein innosta pitää jatkuvaa latauspalvelua yllä ellei sitä tee harvakseltaan sähköautoilun hyvän hengen tukemiseen, jolloin ei myöskään rasita taloudellisesti. Uskoisin että satunnainen lisälataaminen tuplahinnalla on aika pieni hinta siihen verrattuna että matkaa pääsee jatkamaan suht helposti suhteessa mahdollisen vuokra-auton hommaamiseen.
Sitten kommentteja vain että onko idea ihan kuollut? Vai innostuuko joku tekemään siitä oikein appsin älypuhelimille (android) veloittaen 1e latauksen google playn kautta ja ihmiset todella tarvitsevat lisälatauspalvelua eli kysyntää palvelulle kyllä olisi? Mitä ongelmia toimintaan todennäköisesti liittyy? Vai pääseekö silti helpommalla ostamalla hyvän ja kalliin agrigaatin takakonttiin pidempiä matkoja varten sekä pienen polttoainekanisterin?