
Päivämäärä: 09 Mar 2009 07:54
Keskusteluviestien lukumäärä: 6

Jopas, jopas! Nää on vissiin ilmestynyt ihan äskettäin.
Aikamoiset sivut ja vielä Fortumin etusivulla isosti esillä.
Yksi asiavirhe sieltä löytyi kohdasta faktaa sähköautoista, nimittäin jos käytetään Lithium polymeeriakkuja sähköt loppuu todellakin kuin seinään.
Tästä on kokemusta jo yli viiden vuoden ajalta mitä rc autoissa LiPo akkuja olen käyttänyt, lennokeissa vielä vuoden pidempään.
Esimerkki, rc autollani on ajoaika LiPo akulla (kapasiteetilla tässä ei ole merkitystä) 25min, tehojen hiipuessa pystyy ajamaan noin 1min enään kunnes akku on ns kuoleman rajamailla eli 2,5v per kenno.
Ei kannata kuitenkaan säikähtää koska tuo ei ole mikään ongelma koska näen lähetimestä (radioliikenne kaksisuuntainen) akun kapasiteetin, eli pystyn ajaman kuin perinteistä bensiinimittaria seuraten….
Myöskin LiPo akut on todella kehittynyt huimasti viimme vuosina, varsinkin purkuvirtojen osalta, mutta parasta on että joillakin akuilla latausvirtakin on noussut 2c arvoon (Käytännössä tarkoittaa tyhjästä täyteen ½h latausaikaa).
A123systems:in LiIon akuilla jopa 15min latausaika, tosin ko kennojen hyötysuhde on huonohko…..
Toisaalta näin, mutta LiFePO4-kennoissa huomaa jo ensimmäisen 20% jälkeen tehonalenemisen. Se pysyy suunilleen silleensä aina tuonne 10% SOC paikkeille ja sitten se alkaa tökkimään tehon kanssa jo selvästi.
Sinänsä kaikki nämä tehomuutokset ja muut ovat ohjelmointikysymyksiä. Keimiallisesti akua voi entrata vain lämpötilaa nostamalla. Sähköisesti pitämällä huolta balanssista. Ja näin pudottaa sisäistä vastusta. Tosin LiNiCo- akuilla efekti oli 10x kuin mitä LiFePO4-kemialla huomaa. LiPo:t (LiMnO..esim) ovat nimellisjännitteeltään siellä 3,7V paikkeilla ja jännitekäyrä LiNiCo:n kaltainen. Sisäinen vastus kasvaa hektisesti ääripäissä ja siksi se jännitekin notkahtelee, vaikka kennoissa olisi vielä kamaa jäljellä. Pitää muistaa, että yleistäminen puhuttaessa Litiumakuista menee aina mönkään. Variaatioita ja niiden ominaisuus-komboja on luokkaa tuhansia.. ja eri ainesten puhauksien ja laatujen kautta tuo variaatiojoukko voidaan kertoa sadalla.
Jos asetamme minimijännitteen eCorollassa 3V paikkeille per kenno, jää kennoihin vielä noin 10% kapaa jäljelle. Vanhetessaan tuo jäljelle jäävä määrä kasvaa. Siksi on perustellumpaa jättää esim 5-15% kapasiteetista jäljelle 100% DOD kohdalle mittaristoissa. Turha lämmittely ja reuna-arvojen kolkuttelu vaikuttaa näihin uusiin akkuihin vielä jokseenkin tuntemattomin jälkiseuraamuksin. Välittömät efektit näkyy, mutta mitäs sitten 100tkm myöhemmin auton masussa ??
Näiden asioiden kanssa onkin nyt painittu muutaman vuoden verran ja jonkunlaisia mallejakin voisi jo vedostaa…. someday, someday…
-<>
Hienoa Fortum!
Onkohan heidän ohjelmistossa kohtapuolin myös sähköautojen tuotantoa/tuontia/myyntiä (konversioita ja/tai uusia)? Tuleekohan Fortum tarjoamaan nykymallin Priuksia konvertoituna Plug-in -malleiksi (jollaisia parhaillaan Espoossa rullaa)? Olihan Neste aikoinaan Elcatin omistaja, joten hyvin mahdollista. Tuleekohan Fortumilta toimintaa malliin: osta meiltä (tai vuokraa) sähköauto ja Norppasähkö (xx vuoden sopimuksella) nyt alennettuun yhteishintaan..?
Visio: Eihän se olisi mielestäni hullumpaa jos Fortum tilaisi konversiopajoilta sähköautoja joita ne sitten myisi eteenpäin, vaikka sähkösopimuksen kera. Tai sitten heillä olisi ihan oma konversiotehdas. Fortumin ei tarvitsisi saada autosta hirveästi voittoa, sillä autohan ladattaisiin parhaimmassa tapauksessa koko sen käyttöiän heidän sähköllään. Fortum vastaisi samalla takuusta, järjestäisi huollon y.m. Iso yhtiö saisi ehkä myös autojen hinnat hieman pudotettua (m.m. suuret automäärät).
Oli niin tai näin, niin on hyvä että iso kotimainen yhtiö paukuttaa sähköautoista - se vakuuttaa varmasti myös monia heistä joita sähköautoinnostus ei ole purrut…
Luulenpa että Fortumia kiinnostaa vain sähkön myyminen, mahdollisimman paljon ja mahdollisimman hyvällä hinnalla. Se kun on vaivatonta bisnestä - ei tarvitse tehdä mitään - kaikki tarvittava heidän puolesta on olemasssa (no jos lataustolpp0ia vähän lisää pystyttäisi).
Jos nyt myyntiä saadaan hyvillä webbisivuilla kasvatettua niin se on markkinoinnista sitä halvinta mahdollista.