Tesla Motors esitteli torstaina Model S -sedaninsa. Autossa on tilaa 7 hengelle (5 aikuista, 2 lasta), kertalatauksella pääsee 480 km ja hinta Yhdysvalloissa verohelpotusten jälkeen hieman vajaa 50 000 $ (n. 38 000 €). Katso valokuvat ja lisätiedot täältä.
Päivämäärä: 26 Mar 2009 23:05
Keskusteluviestien lukumäärä: 31

No nyt puhutaan asiaa. 300 mailia = 480 kilometriä. Jos lataus onnistuu seinästä 45 minuutissa niinkuin väitetään, niin auto alkaa olla jo oikeasti hyödyllinen. Sillä voi ajaa esim Helsingistä Kemiin yhdellä lounastauolla, mikä on aika passeli päivämatka. Sen pitemmälle harvemmin tarvii ajaakkaan.
Eurohintoihin kääntäessä on kuitenkin turha katsoa dollarin vaihtosuhdetta, koska ulkomaille myytäessä amerikkalaisille dollari on aina yhtä suuri kuin euro tai mielummin vähän suurempi. Suomen verotus päälle, niin se on hinta lähemmäs 100.000 €
Näkee muuten hyvin verkkokaupoissa kun yrittää ostaa jotain jenkkilästä, että siellä ihan härskisti vaihdetaan hintaan vaan se euronmerkki perään.
Tuo 45min latausaika tarkoittaa varmasti jotain ihan muuta kuin normaalista töpselistä latauksen. Eli normaalista pistorasiasta vie varmaan sen yön latautuakseen täyteen. Muuten paukkuu sulakkeet huolella.
Itse asiassa jutussa mainitaan että 440v latauslaite "will be available" eli siinä tuo 45min vaihtoehto.
ja kun jaksaa lukea loppuun saakka niin löytyyhän sieltä vastaus tuohon normaaliin pistokelataukseenkin…
On a 220V outlet, the car can be recharged in 4 hours
Tuosta olisikin kiva tietää totuus, että kuinka pitkälle Ässällä pääsee neljän tunnin latauksella seitsemän hengen kuormalla. Jotenkin on sellainen kutina, että tuosta 300 mailin matkasta ainakin osan matkustajat saisivat taittaa jalkapatikalla.
4 h * 230 V * 16 A = 14,7 kWh. Se tekee ehkä sata kilometriä sievästi ajellen ilman lämmitystä tai ilmastointia.
Jotenkin tulee tästä tiedotuksesta sellainen tuntuma, että heitellään mukavia lukemia toiveajattelun pohjalta. Speksit varmasti muuttuu moneen kertaan ennen markkinoille tuloa.
Amerikoissa on isommat sulakkeet 220 voltissa, koska niillä se vastaa meidän kolmivaiheliitäntää johon pistetään hellat ja kiukaat yms.
No nyt selkisi. Pikaisen googlauksen perusteella tuollaisesta voi tyypillisesti ottaa 40 ampeeria jatkuvaa ja nimellisjännite on 240 V (eikä 220 V). Tuo tekisi jo 38,4 kWh neljässä tunnissa eli ihan järkeenkäyvä lukema. Teslan ilmoittama vakioakun koko on 42 kWh.
On kuitenkin hyvä huomata että 50 000 $:n lähtöhinta on 160 mailin (n. 250 km) toimintamatkalla varustetulle versiolle. Vaikka blogin otsikko onkin harhaanjohtava, tuo seikka käy kyllä ilmi tekstistä, kuin myös rivien välistä Tesla Motorsin sivuilta. http://www.teslamotors.com
Vähän on Fisker Karman näköä.
Niinpä, varastiko Henrik Fisker Teslalle kuuluneita ideoita Karmaan? Oikeuttakin on käyty aiheesta:
Hienon näköinen tuo Tesla S. Voisihan sellaisen ostaa jos ensin myisin talomme ja sitten muuttaisin perheeni kanssa äitini luo asumaan :) Ehkä USA:n automerkeiltä tulee kohtapuolin myös normaalituloisille perheellisille ja asuntovelallisille sopivia sähköautoja - nyt kun siellä on järkevä presidentti jota kiinnostaa planeetamme pelastaminen. Hahaa; Olihan sitä viime vuonna spekuloitu että alettaisiinko hybridi- ja sähkö-BYD:ejä kasaamaan jenkeissä amerikan markkinoita varten…(kiinalais-jenkkiauto olisi kait sitten kinkkiauto).
Vaihteeksi sen näköinen sähköauto, että sillä kehtaisi jopa ajaakin. On nimittäin ajan mittaan tullut nähtyä niin monia karseita tekeleitä, ikään kuin sähköautojen pitäisi jostain kumman syystä aina olla mahdollisimman 'omaperäisen' näköisiä ja… no, suoraan sanottuna rumia. Vaan onneksi on tähän 'sääntöön' on muutama poikkeuskin, joihin (mielestäni) Model S:n voi nyt lisätä.
Hyvä Tesla!
- Jari
Aivan, tässä on referenssi, johon olisi pyrittävä.
Kukaan ei näy kiinnittävän siihen asiaan huomiota että mihin se seitsemän matkustajaa mahtuvat.
Kuvissa ei näy paikat kuin 5:lle henkilölle… Työnnetäänkö ne lapset peräkonttiin? Vai onko niin että kuvissa ei ole 7h malli?
Jos käsitin oikein, niin vauvakokoiset matkustajat sopivat takatilaan selkä menosuuntaan. Etuosassa on myös tavaratilaa, ei vain perässä.
Mielenkiintoisinta minulle oli tuo akustopuoli. Tuossa uutisessa sanottiin akun kestävän 7-10 v (takuu) ja uusimisen maksavan alle 5000$. Tietysti se on sitten se pienin akusto. Kuitenkin mielenkiintoista kun eCorollan proton akut maksoivat 8000€… Myös lienee mahdollista vuokrata pitemmän matkan ajaksi isompi akusto.
Tässä osoite uskollisen asiakkaan sivuille, jolla on Signature Edition Roadsterista ja on tilannut kaksi Signature Editionia S-mallista, teaser kuvien perusteella! Signature Edition autot ovat ainoat todennäköisesti vuonna 2011 valmistuvat autot. Loput valmistuvat vuonna 2012.
Jos tämä auto olisi myynnissä Suomessa 2011 Rintajoupilla tai Laakkosilla, niin tuulilasissa lukisi 100 000 €! Ministeriön Kutunen/katainen ja ake laittaisivat veron 7 kuonon mukaisesta V8 autosta ja päälle dieselveron istuinpaikoista. Vakuutusyhtiö "keksii" liikennevakuutusmaksun vastaavasta tilausliikenteen tilakaarasta 6500 € /vuosi 0% bonus!
Kyllä itse ajaisin ajoni mieluummin vaimoni Grande Puntolla ja taksilla. Jostakinhan nuo hirvittävät kulut pitäisi epäekologisesti riistää ensin puhtaana käteen. Sitten tekopyhänä, tosi uskovaisena ajaa Tessulla saamaan työpaikan parkkihallissa synninpäästön, vai mitä pojat? Kyllä pelastuu!
Aulis
Tässä video julkaisusta Reutersilta.
Tesla Unveils Model S Sedan (Video)
Jos lasketaan ilman progressiota hinnoitteluun, niin minusta näyttää, että Suomen hinnat ovat noin 1/3 lisää ja dollari-merkki euroksi. Näin hinnaksi tulisi n. 80 000 €, jos ei oteta verohelpotuksia lukuun.
Terv. Tony
……"Katsos vain, että mölsä karjalainen urittaa levyään viikosta viikkoon."……
Onhan mielenkiintoista! Verohelpotukset? Mitä ne ovat kerro tarkemmin!
Aulis
Yläosan sitaatti ei ole omaa tekstiäni. Joko läppärissäni ryömii jokin käsittämätön otus, tai sitten matkalla/täällä siirtää trulli tekstiä joukkoon.
Aulis
Mielenkiintoisinta minulle oli tuo akustopuoli. Tuossa uutisessa sanottiin akun kestävän 7-10 v (takuu) ja uusimisen maksavan alle 5000$. Tietysti se on sitten se pienin akusto. Kuitenkin mielenkiintoista kun eCorollan proton akut maksoivat 8000€… Myös lienee mahdollista vuokrata pitemmän matkan ajaksi isompi akusto.
No, litium-akkujen valmistuskustannukset Kiinassa ovat jo tällä hetkellä luokkaa 3000 eur tuollaisesta 150km akkupakasta eCorollaan. Valmistustekniikan ja materiaalien parantuessa voi 7-10 vuoden päästä akkuja luvata jo paaaljon halvemmalla.
Tällä hetkellä ongelma on akkujen ostaminen pienissä erissä, jolloin mennään suoraan älyttömän korkeiden maailmanmarkkinahintojen mukaan.
Vaikka eCorollan -proton akut ovat vielä hinnoissaan, tehdään parhaillaan hommia sen eteen että 500 eCorollaa liikahtaa hieman edullisimmalla hinnalla: akut ostetaan perustettavan akkuosuuskunnan nimiin, joka vuokraa niitä sitten eteenpäin. Vuokrahinnasta tilitetään provisio akkutehtaalle, joten kaikkien etu on että akut kestävät mahdollisimman pitkään.
Nyt on laskeskeltu, että 150km akkupakan vuokrauksen aloitusmaksu olisi 4000 eur ja kk-maksu tuolla 80 euron paikkeilla (n. 1000 km ajolla kuukaudessa). Ja sokerina pohjalla: tällä laskukaavalla osuuskunnan jäsen saisi aina uudet akut autoonsa ilman eri veloitusta - niin kauan kuin vain haluaa sähköautollaan ajella. Eli yksi aloitusmaksu ja sitten "ikuisesti" samoilla kk-maksuilla (jotka toki laskevat ajan myötä akkujen hintojen laskiessa).
Yhtenä vipuna tässä on auton akkujen jälkimarkkinat: kun akkupakan kapasiteetti on laskenut (eCorollassa) alle 150km, voidaan sitä edelleen käyttää moneen sovellukseen (tai autoon, johon tarvitaan pienempi kapasiteetti). Osuuskunta hyödyntää siis akut täysimääräisesti ja kaikki tuotto ohjataan mahdollisimman edullisiin ajokilometreihin sähköllä.
Osuuskunnasta on kerätty perusinfoa tänne: http://akkuosuuskunta.wikidot.com.
t. Santeri
Akkujen jälkimarkkinat = epärealistista. Osuuskuntatoiminta historiallisesti ei ole toiminut.
Tässä vanha akkuhinnasto javascript:;http://www.evuk.co.uk/PriceList(USD)%5B1%5D.doc
"Akkujen jälkimarkkinat = epärealistista."
Saattaa olla
"Osuuskuntatoiminta historiallisesti ei ole toiminut."
Olleet menestyksillisiä monien uusien asioiden tuomisesta suurelle yleisölle. Esimerkkinä mainittakoon puhelinosuuskunnat. Toki jossain vaiheessa keksitään että hommasta pitää saada voittoa ja homma menee pörssiin jne jne… Mutta aloittamiseseen toimivat yleensä hyvin. Tosin 80 eurolla ostaa kyllä toistaiseksi bensaa 1000 kilometrin ajoon joten homma on vain luonnonsuojelullista.
EV-Fun: Akkujen jälkimarkkinat = epärealistista.
Ja tämä väite perustuu mihin?
Jos akkupakan ajokapasiteetti lasketaan 80% varaustason mukaan niin alkuperäinen kapasiteetti menetetään kun akun kapasiteetti laskee tuohon 80%. Ja jos akkupakasta saadaan vaikkapa 1000 latauskertaa ennen laskua tuohon 80 prosenttiin ja toiset 1000 kertaa välillä 80%-60%, niin miksei niitä hyödynnettäisi? Ja vielä käytettäisi alle 60% kapasiteettiä sellaisissa kohteissa, joissa paino ei niin haittaa (hitaasti liikkuvat työkoneet, veneet ym. + paikallaan pysyvät vara- ja puskuriakustot).
Maailmalla tämä nähdään jo aika isona bisneksenä. Lue vaikka tästä vanhemmasta Thi!nk -jutusta mitä PG&E aikoo.
Mutta jos et usko, niin Akkuosuuskunta tulee kyllä ottamaan akustosi ilomielin (ilmaiseksi?) vastaan, jos et näe sille enää mitään arvoa kun latinki on alkuperäisestä hiipunut!
EV-Fun: Osuuskuntatoiminta historiallisesti ei ole toiminut.
Näinhän sitä äkkiseltään luulisi, mutta asia on aivan toisin: maan johtava S-ryhmä on OSUUSkauppa ja osuustoimintaa on siellä sun täältä. Tuottajapuolella häärivät mm. sellaiset kuin LSO, A-tuottajat, Valio, Munakunta ja Portti. Pankkipuolella paikalliset Osuuspankit ja OP-Pohjola sekä S-Pankki. Ravintola ja hotellipuolella Tradekan omistama Restel (suurin alallaan).
Ja tuttu voi olla myös sellainen kuin Metsäliitto, joka on maailman 8. suurin metsätalouskonserni ja samalla Euroopan suurin osuuskunta (jäsenomistajia yli 100 000).
Ja niin pois päin. Euroopan tasolla erilaisia osuuskuntia on yli satatuhatta ja näissä jäseniä yli 80 miljoonaa.
Eiköhän tuohon joukkoon yksi pieni Akkuosuuskuntakin sovi.
Osuuskunnan muuten määrittelee hyvin wikipedia:
an autonomous association of persons united voluntarily to meet their common economic, social, and cultural needs and aspirations through a jointly-owned and democratically-controlled enterprise. It is a business organization owned and operated by a group of individuals for their mutual benefit.
t. Santeri
Edit: luodaan uusi threadi jos keskustelu osuuskunnasta vielä jatkuu.
Litiumakun kalenteri-ikä tulee vastaan hyvin nopeasti. ON hyväksyttävä litiumakun vanhenemisen alkavan heti riippumatta käytetäänkö sitä vai ei! Kalenteri-ikä on maksimissaan 5 vuotta. Nanoakuilla pitempi. Nikkelimetallihydridiakuilla ja NiCd KOH - nesteakuilla kalenteri-ikä on kymmeniä vuosia, joten näiden akustojen hyödyntäminen esim. aurinkosähköjärjestelmissä on perusteltua. Nikkeliakkuperheellä on moninkertainen elinajanodote verrattuna uuteen lyijyakkuun
Litiumakun kalenteri-ikä tulee vastaan hyvin nopeasti. ON hyväksyttävä litiumakun vanhenemisen alkavan heti riippumatta käytetäänkö sitä vai ei!
Toki akuilla on syklien lisäksi myös kalenteri-ikä, ei samoja akkuja aioi kukaan ikuisesti käyttää. Ja kuten totesit, akkukemioissa on tässä eroja.
Skandinaviassa kilpailu akuissa tulee kiristymään. Alelion Göteborgin lähellä aloittaa Kokamin tegnologialla akkujen ja myös hallintaelektroniikan valmistuksen. Kruunu on halpa. javascript:;http://svtplay.se/v/1440900/nya_generationens_batterier_skapar_nya_jobb
Fint! Kilpailua akku-alalla lähivuosina ihan jo Pohjoismaissa. Ja mielenkiinnolla odotan kuinka nopeasti sähköautojen akkujen hinnat laskevat. Lievänä vertauksena: ostin syksyllä puhelimeen uuden Nokian akun 5 eurolla (eikä edes Kiinassa valmistettu, vaan Japanissa, niin ainakin akussa väitetään :)…siihen suuntaan vaan hintakehitys! Jo muutamien vuosien päästä saa toivottavasti sähköautoon akut n. puoleen hintaan siitä mitä nykyään joutuisi maksamaan (vaikka edes sitten "edellisen mallin" akuston, hieman huonomalla kapasiteetilla).
Tuo akkujen vuokraus ja osuuskunta kuulostaa mielestäni hyvältä, etenkin tässä vaiheessa kun autojen litiumakut ovat aika uusi juttu. Olisi hermoja säästävä seikka että autossa olisi aina se maksimikantaman akusto.
Akku-alalle lähivuosina tuleva tuotantokapasiteetti johtaa väistämättä samaan mitä on nähty muistien ja näyttöjen hinnoissa. Edelleen lowtech-litiumakuissa amperitunti noin dollari. Premium-akuissa kysyntä pitää hinnat edelleen erittäin korkealla.
Litiumakku kannattaa varastoida 50%:n tasolla ja viileässä,jos halutaan maksimoida kalenteri-ikä. Korkeat jännitteet ja lämpötilat myrkkyä. Kosteus tuhoaa akun,jos ei hermeettinen.