Kirjoitan jatkossa viikoittaisen raportin eCorollan työstämisestä ja tapahtumista Hikiä ”eHallilla”.
Työnjaoksi on sovittu, että tekijämiehet tekevät ja kynämiehet kirjoittavat. Nämä raportit eivät siis tule suoraan Hikiän Hallin humusta, vaan perustuvat lukemattomiin (?) asianosaisten haastatteluihin.
Tällä viikolla hallilla on tehty pyöreitä päiviä, joskun jopa yötä myöten. Väkeä on myös käynyt tihenevässä määrin tutustumassa eCorollaan ja "kirjautumassa" mukaan porukkaan. Mukavasti alkaa olla myös kyläillyt eri alojen firmojen edustajia, jotka haluavat jatkossa olla mukana eCorollan ja muiden "eAutojen" tuotannossa.
Viikon edistysaskel oli eCorollan laskeminen ajokorkeuteen ja vetareiden tarkka mitoitus. Päänvaivaa on teettänyt tasapainoilu yksittäiskonversion ja massakonversion toteutusmallien välillä. Vetareihin on ollut nimittäin kaksi eri toteutustapaa: napsauttaa Corollan alkuperäiset poikki ja hitsata niihin jatkot Suzuki Swiftistä (jotka sopivat Azuresin vaihdelaatikkoon) tai kehittää universaali sovitin, jolla jatkossa saadaan auton kuin auton vetarit istutettua Azuresiin.
Tähän asti on uskottu, ettei molempia saada protoon tehtyä, mutta mitoituksessa huomattiin, että vetareiden kulma jää sen verran pieneksi, että homma onnistuukin. Näin voidaan ensi alkuun tehdä tilapäisratkaisu naittamalla Corollan ja Swiftin kilkkeet yhteen ja myöhemmin asentaa tilalle universaali sovitin (tässä Ekin tekemä työsuunnitelma sovittimesta).
Vetarit lähteekin sitten piipahtamaan seuraavaksi Turussa, jossa Timo on luvannut hoitaa hitsauksen. Ensi viikolla sitten istutetaan niitä vaihdelaatikkoon.
Muuta edistystä on tapahtunut mm. lämmitysrintamalla. Lämppäri toteutetaan nestekiertoisena ja kytketään eCorollan alkuperäiseen lämmitysjärjestelmään. Lämppärin kokoonpanon on suunnitellut Daniel ja sitä on jo testattu aiemmassa yksittäiskonversiossa. Toteutus on kuulemma yksinkertainen ja edullinen. Saan tarkemman kuvauksen kerrottavaksi myöhemmin.
Tällä hetkellä (su klo 21.14) hallilla vielä heiluu väkeä ja työn alla on ainakin keskikonsoli, josta vaihdekeppi on saanut kyytiä. Tilalle hahmotellaan yksinkertaisempaa vaihteen valitsinta (ainakin eteen+pakki tarvitaan) ja eGUI:n näyttöä.
Suunnitteilla on saada auto koeajolle mahdollisimman pikaisesti, mutta työtä on vielä jonnin verran. Muut komponentit alkavat olla jo kasassa, mutta Lithium Balancen akkujenhallintaa vielä odotellaan. Näinköhän Tanskan pojat saavat natopuheenjohtajuushuumassaan leivottua piirit meille ajoissa? Ellei, niin koeajoon mennään sitten vaikka karvalakkiversiolla.
Koeajokohteeksi on muuten hieman kaavailtu Norjassa pidettävää EVS -symposiumia - siinä olisi jo ehkä tarpeeksi kestävyyskoetta sekä autolle että miehille ;)
Edit: ja heti perään tuli vielä raporttia sulautetun tekniikan pojilta, jotka työstävät eCorollan "aivoja" (eli eECU:a) sekä sähköauton salat ajajalle selkeästi kertovaa käyttöliittymää (eli eGUI:ta). Tässä kuulumiset Henkan kertomina:
- eGUI & eECU-keskustelu on mennyt eteenpäin siten, että samalla viikolla jolla moottori liiikkui, teimme Tapsan kanssa protokollamäärittelyn eGUI<->eECU keskustelua varten. Olen sen todennut & testannut erillisellä "demo-elektroniikalla" toimivaksi, mutta vaatii vielä testausta & säätöä hetken, ennenkuin voidaan osoittaa sen toimivan aidolla eECU-raudallakin. Tapsa on viritellyt itselleen eGUI-moottoria käyntiin, jotta pääsee tätä testaamaan paremmin.
- eGUI-layout on mennyt eteenpäin siten, että viime viikolla Joona teki "lopulliset" SVG-formaatissa olevat leiskat näytölle #1. Tänään sunnuntaina Jukka R. on tehnyt siitä eGUI-moottorin kanssa Javascriptillä keskustelevaa versiota. Kunhan Jukka saa työnsä tehtyä, yhdistän sen eGUI-moottoriin ja näin meillä on periaatteessa toimivana koko ketju moottorinohjaimelta käyttäjän silmien eteen (DMOC->eECU->eGUI->SVG->Firefox-selain)
- eGUI-moottoriin on ehkä ~kuukausi sitten tehty mahdollisuus parametroida ja monitoroida eri laitteita "konsolitilassa". Konsolitilaa on tarkoitus käyttää vain silloin, kun auto ei liiku. Lisäksi se voi lopullisesta käyttöliittymästä olla joko kokonaan pois, tai ainakin hyvin piilossa. Konsolitilalle voisi olla jokin parempi nimi, se nimittäin on ihan tavallinen selainpohjainen sovellus, eikä missään nimessä varsinainen "unix-konsoli". Mutta tuolla työnimellä siitä on puhuttu, vrt. "aito ajonäyttö", joka on graafisempi ja jossa suuria painonappeja on vain muutamia kerrallaan näkyvissä.
Näistä osasta löytyy joitakin kuvia blogistani (http://yty.vox.com).
Henkka