
Päivämäärä: 14 Apr 2009 13:30
Keskusteluviestien lukumäärä: 14

Puolan Fiat ja Alelion. Mahdollisuus onnistumiseen. Markkinat avoinna. Kysyntää on,jos hinta kohtuullinen.
Lisää samasta aiheesta esim.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/kansanautoluokan-sahkoauto-ruotsista
Ruotsin SVT asiasta javascript:;http://svtplay.se/v/1519167/forsta_serietillverkade_elbilen_i_sverige
Sähkö-Fiat on hintaluokassa 500 000 kruunua 100km/akustolla. Hinta on rajoite kysynnälle. Alelion käyttää Kokam-akuista edelleen parannettua kemiaa. javascript:;http://www.mkem.uu.se/Personal/thomas-josh/ optimointi/kehitys/tutkimus. DN kirjoittaa javascript:;http://dn.se/ekonomi/ny-batterifabrik-ger-bilindustrin-hopp-1.843973 ja http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090414-elbil-fiat-500/index.xml
käyttämällä DC-trukkimoottoria saadaan halpa konversio javascript:;http://www.youtube.com/watch?v=p1W757i_cD4 Tässä vanhassa korissa on tyyliä!
Sähkö-Fiat on hintaluokassa 500 000 kruunua 100km/akustolla.
Jos tuo on ruotsalainen vähittäismyyntihinta, niin Suomessa hintalapussa lukee 45.200 eur (arvonlisäverollinen hinta) + 6.300 eur (autovero 12,2 % loppuhinnasta) = 51.500 eur.
Sähköisyys maksaa tuossa noin 30.000 eur. Jos korkotaso on muutaman prosentin ja akun ikä kymmenen vuotta, niin pääomakustannuksilla saa bensat 50.000 km:n ajoon vuodessa. (Tosin tuossa tulee 500 sykliä vuodessa akulle, mikä voi vähän purra akun elinikään…) Jotta vaikka sähkö olisi ilmaista, autoa ei saa taloudellisesti kannattavaksi.
Hyvä teknologiakokeilu kuitenkin.
Ruotsin veroton on alle 400 000 SEK. Edelleen liian kallis. Akku ei kestä kymmentä vuotta , paremminkin viisi vuotta viidellä sadalla syklillä/vuosi.Akkujen komponenttien hinnat nousussa maailmalla. Elektrodien ja elektrolyyttien puhtaudesta ei tule tinkiä . Voi tulla Kiina ongelmia.
500 sykliä vuosi, tai vaikka 365 sykliä vuosi kuulostaa aika korkealta, kun Teslakaan ei uskalla luvata akuilleen elinikää kuin noin 700 syklin verran.
(Model S perusmalli 160 mailia latinki ja 100.000 mailia kestoikää = 625 sykliä)
Olet oikeassa. Elinikä 700 sykliä akuille on realistista. Puheet tuhansista sykleistä voidaan unohtaa. Saavutetaan, jos purkutaso rajoitettu, kuten hybrideissä tai käyttämällä A123-akkuja.
Näköjään on monien akkujen elinikä vielä sen verran lyhyt hintaansa nähden että niiden vuokraaminen mielekkäällä sopimuksella tuntuu entistä paremmalta vaihtoehdolta…
Siinä SVT:n klipissä sanoi energiayhtiön edustaja että he ovat tehneet ennusteen että Ruotsissa on 600 000 sähköautoa liikenteessä vuonna 2015! Kova tavoite, joka toki on hieno ja kaunis (en edes optimistina uskalla toivoa noin suuria lukuja, vaikka näistä autoista suurin osa olisi varmasti plug-in hybridejä :).
Onko joku löytänyt tarkempaa tietoa tuosta käytetystä akkutekniikasta? Tekniikka&Talous -lehden artikkelissa puhutaan melkoisen levottomia akkujen kestosta, jopa "22 000 sykliä".
Tuo olisi melkoinen edistysaskel, omissa laskuissa akkujen uusimistarve on ollut merkittävässä osassa sähköautoilun kustannuksista.
Siinä on panovirhe. Se pitää olla 2200
Think A123 . Uppsalasta valmistunut kansainvälisesti tunnustettuja akkuosaajia javascript:;http://www.boston-power.com/christina-lampe-onnerud.html .Tulevaisuus vain ja ainoastaan nano-akuissa