Jos mainitaan pelkkä jännite, niin se voi olla vaihtovirtaa joko yksi- tai kolmivaiheisena tai tasavirtaa. Tässä pyritään kai maailmanlaajuiseen ratkaisuun, joten se että Suomessa ja monessa muussa Euroopan massa on 400V kolmivaihesähkö, ei välttämättä merkitse mitään tässä asiassa. Tasavirtalaturi olisi mielestäni järkevin standardiratkaisu, koska tasavirtaa sinne akulle tarvitaan jokatapauksessa, ja jos se tasavirta tehdään auton ulkopuolella niin lisäpaino ja latauslaitteen tehohäviöistä tuleva lämpö jää pois autosta. Jälkimmäinen toki olisi hyväkin talvella, mutta kesällä vaatii jäähdytystä. Lisäksi laitteiston hinta jakautuu useamman maksettavaksi, kun latauslaite on ulkoisena huoltoasemalla eikä jokaisen autossa.
Olen samaa mieltä siitä, että noin 40 kW latausteho huoltoasemilla mahdollistaisi suhteellisen jouhevan matkustuksen pidemmällekin. Akkutekniikka kuitenkin kehittyy nopeasti ja jos jatkossa paljon nopeampaan lataukseen voitaisiin tekniikan puolesta siirtyä, niin sitä ihmiset varmasti haluaa. Tässä tilanteessa olisi hölmöä, jos lyhytnäköisesti tehty standardi rajaisi latausvirtaa ja jouduttaisiin tekemään uuden tyyppiset latauspistokkeet uusia autoja varten. Samalla vanhat jouduttaisiin säilyttämään vanhempia autoja varten. Voisi kysyä mitää haittaa siitä olisi, jos standardoitaisiin samantien nykytekniikkaan nähden tarpeettoman järeä liitin? Nähdäkseni ainut haitta olisi se, että tarvittaisiin se tukevampi liitin joka maksaisi ehkä muutaman kympin enemmän per auto.