En heti luovuttaisi autonkaan suhteen. Itselläni on Xsarassa spekseiltään 72 V 12.8 kW moottori tälläkin hetkellä. Ei se mikään tykki ole, kaukana siitä, mutta kyllä sillä kauppareissut hoituu. Tämä näin vertailupohjana tuohon moottoriin.
En antaisi myöskään tuon 48 voltin lannistaa, koska ei mikään estä koittamasta sitä suuremmilla jännitteillä. Käsittääkseni jännitettä voi nostaa niin kauan kunnes alkaa kipinät lentelemään. Tuo ampeerimäärä on kohtalaisen korkea, jos oikein tihrustin, että siinä lukee vajaa 300 A. Sadalla voltilla se vastaisi jo 30 kW tehoa, joka voisi pienessä autossa riittää. Xsarassani on huiput vähemmän.
Väännön suhteen aika iso merkitys lienee moottorin halkaisijalla. Montako tuumaa se on? Itsellä on 8", joka on aika vähän, monesti käytetään 9" tai isompia moottoreita. DC-moottoreissa tuo vääntö kun riippuu tuosta moottorin halkaisijan suoman vipuvarren pituudesta.
Akku vaikuttaa hurjan painavalta. Sitä voi olla hankalaa saada mihinkään autoon niin, että painorajat ei paukkuisi. Kannattaa siis suosiolla satsata litiumiin, jos lähtee tosissaan liikkeelle.
Kaikki aiempi pätee toki myös moottoripyörään, mutta sellaiseen tuo on jo oikein passeli, jos vaan saat sen pituuden puolesta mahtumaan. Itselläni on saman teholuokan sähkömoottori moottoripyörässä ja se kulkee sillä oikeinkin kivasti. Huiput 128 km/h ja kiihtyvyys ihan kiva sekin.
Autossa kannattaa katsoa mahdollisiman pieni aihio ja moottoripyörässä päinvastoin, koska pienessä prätkässä on kevyt moottori, jonka poistamalla ei saa paljoakaan pelivaraa painon suhteen. Lisäksi suosittelen autossa ehdottomasti takavetoista, koska etuvetoiseen moottorin sommittelu on pahimmillaan ihan helvettiä. Kupla lienee tietenkin helpoista helpoin.