Hetki on vierähtänyt viimeisimmästä halliraportista. Kuluneina viikkoina on väki toipunut Stavangerin matkasta, kokoonnuttu puuhamiesten illanistujaisiin Hausjärvelle (n. 30 hengen voimin tutustuttiin uusiin ja vanhoihin naamoihin saunomisen ja grillauksen merkeissä) ja viety hanketta globaalisti eteenpäin englannin kielisen kyselyn käynnistämisellä. Näin muiden juttujen ohella…
Itse hallilla on eCorollan parissa keskitytty akkujen ja viimeisten tilpehöörien asemointiin (pumput, lämmitin ym.) Tanskalainen akkujenhallintajärjestelmä päästään myös näillä näkymin viimein asentamaan kun juutinmaalaiset suvaitsivat lopulta vastata sähköposteihin ja toimittaa puuttuvat dokumentaation kappaleet.
Mutta annetaan tallipäällikkömme ja talkoomestarimme Ekin antaa omin sanoin eCorollan tilannekatsaus:
Tekniikkatiimi kokoontui toissapäivänä maanantaina eHallille eCorollan kimppuun aiheena akkujen, elektroniikan ja toimilaitteiden sijoittelu sekä akkulaatikon suunnittelu.
Läsnä olivat Turun selkärankaryhmä eli Vikke Hyvönen, Timo Mäkeläinen ja Antti Ruusunen sekä Hämeenlinnan Vuoden Aktiivinen Tulokas Kari Argillander, pääkaupunkiseutua edusti Monitoi-Mi-ka Koskimies, virtuaalisesti läsnä oli lisäksi akkuJukka ja lihassa allekirjoittanut. Pääsahuri Daniel Salonen ei valitettavasti päässyt, jouduttuaan savusukeltamaan, mies kun kunnostautuu myös vapaaehtoisena yhteiskunnan turvaamisen ja suojelun tehtävissä palokuntatyössä. Respect. Danielin viime viikon torstain suunnittelutyö hallilla ja muut speksit ja kuvat antoivat kuitenkin tukevan pohjan tiimin työskentelylle.
- Akkujen sijoituksessa päädyttiin lopulta "puolitoistakerroksiseen" ratkaisuun (asemointikuva). Kennoja saatiin tällä tavalla mahtumaan 104 kpl, joka on loistava saavutus. Akkukotelosta rakentuu kaksiosainen, alimman kansi on samalla ylemmän kotelon pohja. Ylempään koteloon tulee yksi rivi kennoja ja sen eteen BMS switchbox kyljellään sekä muuta elektroniikkaa niin paljon kuin mahtuu. Tällä saavutetaan tärkeänä lisäetuna se että kun autoa esitellään konepellin alta ja päällimäisen saranoidun kotelon kansi avataan, näkyy sekä elektroniikkaa että akkuja, molemmat välttämättömät perusasiat yhdellä kertaa.
- Laturit 2 kpl sijoitetaan peräkonttiin.
- Jarrujen alipainepumppu ja muut pienemmät komponentit ja toimilaitteet sijoitellaan molemmin puolin akkukotelon viereen ja etusäleikön taakse.
- Lämmityslaite asennetaan pakoputkitunneliin.
- Auton sisällä keskikonsoliin saatiin siis aikaisemmin jo mainitusti viime keskiviikkona hienot kromiset painonapit ajosuunnan valitsimiksi (kuva). Äpy-Matias tehtaili kontsruktion teekkariluolaston pimeissä kosteissa uumenissa. Iso Käsi.
Seuraavaksi Vikke lupasi jälleen piirtää mestarin otteillaan akkukotelot mallinnusohjelmalla. Kun kuvat valmistuvat, päästään niiden avulla teettäämään kotelot.
Projekti on nytkähtänyt kuluneen viikon aikana aimo askeleen eteenpäin kaikilla rintamilla. Puuttuvia osia on tilattu ja niitä on tulossa, softarintama etenee, palapeli rakentuu.
Kiitokset kaikille, tästä on taas hyvä jatkaa!
T. eKi
Eli näillä mennään etiäpäin, seuraava halliraportti taas normaalisti jo viikon päästä.
t. Santeri
ps. Loppukevennys.