Tämän viikon halliraportti on Henkan kynästä, autenttinen käyntikokemus eHallilta (Henkka hoitelee eECUn ym. koodauspuolta, joten suurimman osan ajastaan hän viettää koneen ääressä). Raportti on viime sunnuntailta.
Tänään kävimme poikani Väinön (3v) kanssa eHallilla ja täytyy sanoa että jälleen oli erittäin hieno kokemus !
Otimme Keskisen Jyrkin Nokialta matkalle mukaan ja käänsimme keulan kohti Hikiää. Menomatkalla kaupasta mukaan kaapattiin usb-hubi, -jatkojohto sekä usb-rs232 muunnin - näille oli Argillanderin Karin kanssa todettu olevan tarvetta - eCorollan piuhaviidakko sen kuin jatkaa kasvamistaan … Kun hieman hengähdettiin hallille saavuttuamme, Kari olikin jo asennellut nämä uudet kilkkeet autoon - nopeaa toimintaa - hienoa Kari !
Tämän jälkeen kaivoin posteista Jokisen Riston mainiot ohjeet Azuren DMOC ccShell ohjelman asentamisesta Linux-ympäristöön. Näillä ohjeilla asennus onnistuikin hienosti - kiitos Risto mainioista ohjeista ! Nyt voimme ajaa tätä Windows-ympäristöön tarkoitettua moottorinohjaimen testiohjelmaa suoraan autossa olevalla Linux-koneella ! Tämä tullee helpottamaan debuggaustyötämme oleellisesti. Argillanderin Kari laittoi tämän jälkeen DMOC:in "tulille" ja kytki piuhat koneeseen. Käyttelimme etäyhteydellä ko. testiohjelmaa ja kokonaisuus näytti toimivan hyvin, myös tällä tavoin etäyhteyden kautta ajettuna. Moottoria ei vielä pyöritelty, tämä vaatii vielä muutaman koodirivin tekemistä DMOC:n ohjelmaan.
Seuraavaksi vuorossa olikin autossa olevan 7" kosketusnäytön ajureiden ihmettely. Olin aiemmin viime viikkoina asennellut ajurit valmiiksi, mutta jotakin vikaa niissä tuntui olevan. Syyksi selvisi hetken ihmettelyn jälkeen pari ylimääräistä A-kirjainta konfiguraatiotiedoston lopussa - mistä lieneet sinne eksyneet - ehkä olen jonain yönä nukahtanut näppäimistön päälle…
Tämäkin pikku ongelma selvisi aikanaan, ja näytön ajureiden käynnistys onnistui. Sen jälkeen kun Väinö (!) kalibroi näytön, se toimikin erittäin hienosti. Nyt kelpaa autossa näpytellä tietoja esille - kunhan niitä vielä jostakin aikanaan saadaan ;-)
Kiitos kaikille osallistujille, porukkaa paikalla kävi päivän aikana ehkä 10 henkilöä, tarkkaa lukua en osannut pitää kun osittain juoksin pitkin pihoja propelleita pyörittelemässä … Loppufiiliksinä jäi mieleen jälleen upea päivä EV-konversioiden ihmeellisessä maailmassa ! Suosittelen hallikäyntiä kaikille, jotka siellä eivät ole pitkään aikaan käyneet tai jotka moisesta hauskasta ovat poissa joutuneet syystä tahi toisesta olemaan.
Kuvia löytyy sekä blogistani [1] että Iken lataamina Sipon serveriltä [2] ("14-Jun-2009" päivätyt tämän päiväisiä kuvia).
Loppukevennykseksi tänään kuvattu "esittelyvideo", jossa poikani esittelee sähköauton sisustaa [3] …
Aivan loppuun pieni kiteyttävä kertomus sähköautokonversiomme vaikutuksesta läheisiimme.
Olen joskus hallille lähtiessäni luvannut pojalle, että "sitten isona voit tulla mukaan tekemään sähköautoja…" Poika on aina jäänyt kotiin, hieman allapäin ja murhemielin.
Kun sitten taannoin kysyin että mitäs jos käytäisiin sähköautopajalla, hän kysyi heti "Mitä ? Olenko minä siis nyt NIIN ISO, että pääsen mukaan ? Tosiaanko, mennäänkö siis tekemään sähköautoa ? Pääsenkö minä mukaan ?" Ja kun selvisi, että näin todella on tapahtumassa, kirkastuivat silmät ja naamalle levisi leveä nauru - koko talo kaikui huutoa "Äiitiiii, mää pääsen sähköautoja tekemään, sähköautopajalleee !!!!"
Näinkin hauskaa se sähköautokonversion teko siis voi olla - pidetään hymy herkässä ja iloinen mieli mukana ;-)
Kiitokset koko poppoolle jälleen hauskasta puuhapäivästä hallilla ! Erityskiitokset Jyrkille, Mikalle ja muille aktiiveille, jotka jaksoivat "väkkärän" perässä välillä juosta pihalla, että saatiin softia asenneltua ja autoa säädettyä :)
Sähköisin terveisin,
Henry "Henkka" Palonen
[1] http://yty.vox.com
[2] http://www.ecars-now.org/documents/?C=M;O=D
[3] http://www.youtube.com/watch?v=JpzfNqTsIwU