Vaikuttaa, kuin muutama järkevä ja autojen tekniikasta ja historiasta tietoinen olisi nostanut kytkintä? Miksiköhän saitinpitäjä?

Päivämäärä: 20 Jun 2009 09:27
Keskusteluviestien lukumäärä: 19

Ihmiset kyllästyvät kertoilemaan juttuja, kun toisinaan tuntuu että entisetkään eivät oikein uppoa perille ja samoja argumentteja toistellaan. Ties monennenko kerran olen itsekin vastannut väitteeseen että sähköautoa ei voi lämmittää akkuvirralla, kun se muka vie niin mahdottomasti energiaa ettei mikään riitä (en tosin tällä palstalla, mutta periaate on sama).
Esim. tuo Who Killed The Electric Car aihe on aika kaluttu, mutta silti se pomppii pinnalle.
No Aulis S. ainakin sai tarpeekseen amispojujen ja teekkarisonnan nälviessä tarpeeksi. Kaipaan Auliksen perusteltuja näkemyksiä ajoneuvotekniikan historiasta ja auton moottoritekniikan selventämisestä kansantajuisesti. Saitinpitäjä saa ottaa itseensä poislähtijöiden lauman, kun sallii makinheiton ja nälvimisen!
Toiseksi ihmetyttään Vieraskynan jumiutuneisuus. Teir-Lehtinen on maannut yli puoli vuotta! Muutama paljon ansioituneempi kirjoitus lähti alta kuukauden. Miksikö, vai siksikö, että roistohinnoitteleva Fortum (Teir-LEhtisen työnanataja) heitti almut pojille?
Toiseksi ihmetyttään Vieraskynan jumiutuneisuus. Teir-Lehtinen on maannut yli puoli vuotta! Muutama paljon ansioituneempi kirjoitus lähti alta kuukauden. Miksikö, vai siksikö, että roistohinnoitteleva Fortum (Teir-LEhtisen työnanataja) heitti almut pojille?
Luuletko todella asian olevan näin? Just, just - ihan siitähän se onkin varmasti kiinni.
Jestas, miten fiksu kaveri… Ihan aplodit pitää antaa!
Tuota… nimim. OpenArse mikähän mahtoi olla kommenttisi tarkoitus ? En nimittäin mitenkään pystynyt sisällön perusteella päättelemään, että miten se liittyi sähköautoihin tjmsp saitin osalta olennaiseen asiaan. Jos ei ole mitään sanottavaa, niin sen voi mumista yksin kotona. Vaikka käsinuken kanssa pimeässä komerossa. Täällä ei niitä kaivata.
Avoimen keskustelun tärkeys on nimenomaan siinä, että se on avointa. Onhan se ihan selvää, että joukkoon eksyy muutamia tuttavuuksia, joiden tarkoitus ei ole edistää mitään. Nämä kommentit ja asiattomuudet vain pitää ohittaa ja antaa mennä tangentiin suuntaan.
Tärkeää on myös keskustella niistä oikeista asioista, koska muuten prosentuaalisesti asiattomuudet valtaavat tilastoja.
Henkilökohtaisesti olen todella iloinen siitä, että saitille on eksynyt näin paljon innostuneita ihmisiä ja asiallisia kysymyksiä satelee tuutista jos toisestakin jatkuvalla syötöllä. Osittain näistä syistä on oma aikani ollut välillä varsin vähäistä ja webistinen olemukseni ei ole voinut olla kokonaisvaltaisemmin keskusteluissa mukana. Oman kortensa kantaa kekoon myös se fakta, että Wiki-saitit on tehokkaasti blokattu Kiinasta käsin. Eli yhteisölliseen keskusteluun en pääse käsiksi toisesta toimipaikastani, kuin sähköpostilla. Eikä ne näy webbi-keskusteluissa.
Fyysisesti olen jouduttanut eCorollan osalta massakittien valmistamiseen liittyviä kuvioita Kiinassa ja onkin ollut varsin innostavaa kuulla palautetta sieltäkin. Kysyntä on kovaa ja valtion tahtotila näyttää olevan varsin pro-sähköautot. Noin vuoden päästä Shenzhenissä järjestettävät EVS-messut tulevat olemaan ennennäkemättömät ja esillä olevien ajoneuvojen määrä henkeä salpaavaa.
Tämä on taasen ihan hyvä uutinen myös eCorollille muualla maailmassa, koska edukkaita ja toivottavasti riittävän laadukkaita komponentteja alkaa saamaan massatuotetuin hinnoin. Toivottavasti näistä asioista päästään kertomaan konkreettisemmin esimerkein piakkoin.
Yritän uppia tubeen muutamat koeajovideot (ei ole vielä kerenny leikkeleen originaaleista) sähkö-Mersuista, joilla cruisailin viikko sitten Kiinassa. Motaria mentiin 120 km/h , niin että humina kävi ;) Akuista imettiin tuossa nopeudessa noin 30 kW… ja se oli isolla mursulla. Hmm…
akkuJukka
Valitettavan usein se mikä maallikolle ei käy ilmi näistä "teekkarinpaskiaiset vs. kansantajuistajien" riitelyistä on se, että ne jotka osaavat selittää asiat kaikkein ymmärrettävimmin usein kertovat asiat väärin, koska he selittävät asiat miten he itse ovat sen helpoiten ymmärtäneet.
Autotekniikkaa ja tekniikkaa ylipäätään on helppo ymmärtää väärin, koska se väärin ymmärretty versio on kuin matemaattinen käyrä joka noudattelee suurinpiirtein sitä asian "faktaa", mutta se on helpompi laskea (hahmottaa mielessään) koska siitä on jätetty termejä pois, tai käytetty toisentyyppistä funktiota joka käyttäytyy samalla tavalla tietyissä pisteissä, mutta muualla käyrät eroavat.
Karkeasti ilmaistuna kyse on kuin kansantajuisesta selityksestä että "sähkö on elektronien virtausta johtimessa paikasta toiseen". Sinänsä ihan oikea selitys, mutta ei kerro juuri alkujakaan siitä mitä sähkö on ja miksi se käyttäytyy niinkuin tekee. Syntyy helposti väärinkäsitys että esimerkiksi akussa tai kondensaattorissa on enemmän elektroneja silloin kun se on täysi - koska jos akusta tulee sähköä niin sieltähän täytyy tulla elektroneja kuin saavista vettä kunnes saavi on tyhjä.
Nyt sinä varmaan sekoitit omat haaveesi tiedosta ja toisten hankkiman laajan autotekniikan historian? Voit tietysti toimia kykyjesi ylärajoilla?
Marsu
Jokainen on vapaa saapumaan / poistumaan saitin vakikävijöiden joukosta oman maun mukaan. Auliksen lähtöön kyllä varmasti vaikutti henkilökohtaiselle tasolle menneet keskustelut, joissa myös Aulis kantoi oman kortensa kekoon.
Henkilökohtaisuudet on kyllä pääsääntöisesti pyritty karsimaan pois - vapaa-ajalla tapahtuman moderoinnin sallimissa määrin.
Foorumia ei osallistujien toiveista johtuen ole ainakaan vielä rajattu vain rekisteröityneille. Tämä hankaloittaa jonnin verran moderointia.
Vieraskynästä: vieraskynä vaihtuu sitä myötä kun saadaan kyseltyä uusilta kirjoittajilta juttuja. Eiköhän kohta taas vaihdu. Teir-Lehtistä ei ole tarkoituksella roikutettu keulilla, kyllä Fortum hoitaa itse oman mainostuksensa vähän näkyvimmillä foorumeilla.
Jos tunnette jonkun sopivan (ja kiinnostuneen) kirjoittajan Vieraskynään niin saa vinkata moc.liamg|totuaokhas#moc.liamg|totuaokhas.
t. Santeri
Ajatus siis on, kuin asekauppiaan "En minä myy asetta, että sillä tapettaisiin. Eikä ase tapa, vaan se luoti, jos se osuu!"
Fortumin rahan- Teir-Lehtisen -puhastelunne kytkentä on niin ilmeinen, että ymmärrämme kirjoituksen pitkän makauttamisen kiitollisuutena. Eihän se ole kiellettyä, miksi sitä selittelemään?
Kyllä luin mieluummin omalla nimellä kirjoitettuja, pohdittuja kannanottoja, kuin nimimerkillä pelkästään kirjoittajaan heitettyä moskaa. Moska annettiin olla ja sitä tulla lisää, niin sehän oli kannanotto saitin pitäjältä, että "jatkakaa". Sillä menettelytavalla tänne kirjoittaakin sitten tulevaisuudessa B ja C-luokan tyypit.
Marsu
"Kyllä luin mieluummin omalla nimellä kirjoitettuja, pohdittuja kannanottoja, kuin nimimerkillä pelkästään kirjoittajaan heitettyä moskaa."
Olen täysin kanssassi samaa mieltä nimim. Marsu.
BTW… ketkä on "saitinpitäjiä" ja "moderaattoreita" ?
Samoin pitää ymmärtää, että yhteisöllä ja Fortumilla ei ole mitään sopimuksia tai kytköksiä.. tai oikeastaan kuka sitä tietää ??
Fakta on kuitenkin se, että Sähköautot. NYT! -yhteisö ei ole mikään järjestäytynyt ja tunnistettava ihmisjoukko. Ei ole sotua tai y-tunnusta. On vain joukko ihmisiä, joita kiinnostaa tämä asia. Väittää voisi samalla ihan suoraan, että koko Linux-käyttäjien yhteisö on tehnyt sopimuksen Applen kanssa jostain asiasta. Se vain ei ole lakiteknisesti mahdollista.
Ainoa sovittu juttu on Fortumin ja Suomen Sähköajoneuvoyhdistyksen välillä, joka on oma rekisteröitynyt yhdistys. Rekisterimerkintä löytyy jo vuodelta 1994 ja taustalla on ollut jo aikoinaan IVO ja joitain muita jo pioneereiksi tituleerattuja Elcattilaisia. SAY:llä ja tällä nettiyhteisöllä on samoja jäseniä. Se on totta. Mutta SAY:n jäsenmäärä on ollut luokkaa 100 yksilöä, kun taas yhteisön uutiskirjeitä lukee tuhannet suomalaiset.
"Sillä menettelytavalla tänne kirjoittaakin sitten tulevaisuudessa B ja C-luokan tyypit."
Hmm… luokittelu tuntuu hieman rankalta. Miten jaetaan ihmisiä noihin kategorioihin ? Voisimme sitten ottaa käytännön, että kaikki kirjoittajat laittavat omat kategoriansa esille nimimerkin jälkeen, niin teidetään suoraan kannattaako kommenttia lukea.
Terkuin
Jukka "akkuJukka" Järvinen
mappi öö
"Fortumin rahan- Teir-Lehtisen -puhastelunne kytkentä on niin ilmeinen, että ymmärrämme kirjoituksen pitkän makauttamisen kiitollisuutena. Eihän se ole kiellettyä, miksi sitä selittelemään?"
No huhhuh.. Kyllä meikäläistäkin sieppaa ellä Lilius vetää bonareina hillot joilla tehtäisiin palkkatyönä heti vaikka 1000 eCorollaa mutta kamaan, 30 tonnia on ns. nakkiraha kehityspuuhissa nykyisin. Sillä ei vielä sieluja osteta. Teir roikkuu varmaan foorumilla koska kukaan muu ei ole vieraskynäksi ryhtynyt.
"Kyllä luin mieluummin omalla nimellä kirjoitettuja, pohdittuja kannanottoja, kuin nimimerkillä pelkästään kirjoittajaan heitettyä moskaa. Moska annettiin olla ja sitä tulla lisää, niin sehän oli kannanotto saitin pitäjältä, että "jatkakaa". "
Auliksen ja hänen tyylisten heppujen juttuja oli kyllä viihdyttävää lukea mutta kyllä heidän tyylinsä suorastaan kerjäsi takaisinpottuilua. Se pitää kestää jos kirjoittaa niin provosoivasti kuin hän tai sitten pitää kehittää vähemmän hyökkäävä ja muita väheksyvä kirjoitustyyli.
"Sillä menettelytavalla tänne kirjoittaakin sitten tulevaisuudessa B ja C-luokan tyypit."
Tänne kirjoittaa ne joilla on mielestään aiheeseen lisättävää aivan riippumatta minun tai sinun mielipiteistä.
e-Tuomas
Niin, luulempa että Fortumia enemmän häiritsee kuin ilahduttaa vieraskynän roikkuminen näin kauan.
Allekirjoittanutta alkaa saman tekstin näkyminen paraatipaikalla häiritä jo 1-2 kk jälkeen (lue: nolottaa, ettei olla kerettyä järkätä uutta).
Toivotaan, että saadaan pian uutta näkökulmaa aiheeseen. Pistin jo kyselyä "Vuosi ilman öljyä" Websterille, katsotaan tärppääkö.
Ehdotuksia otetaan myös edelleen vastaan!
t. Santeri
Itselläni ei ole mitään syytä puolustella Aulista, mutta Slanerin tyyli taisi olla sitä mistä Aulis otti nokkiinsa. Rohkea saitinpitäjä kirjoittaa:
"Auliksen ja hänen tyylisten heppujen juttuja oli kyllä viihdyttävää lukea mutta kyllä heidän tyylinsä suorastaan kerjäsi takaisinpottuilua. Se pitää kestää jos kirjoittaa niin provosoivasti kuin hän tai sitten pitää kehittää vähemmän hyökkäävä ja muita väheksyvä kirjoitustyyli."
muiden täytyy kirjoittaa Slaneria miellyttäen, tai saa Slanerin ja hänen kaveriensa roskat silmilleen.
Autotekiniikasta Auliksen kanssa väitteli täällä muutama, joiden tiedot pysähtyi jo lämmittelyssä. Sanerilla taisi sammua moottori ensimmäisenä? Slaner pitää saittia oman ekonsa -tai sen muutoksen rajoittimena?
DI Rolf Ekberg

En ole saitinpitäjä ja mielipiteeni ovat omiani, eivät Slanerin eivätkö muidenkaan.
Kovasti koitat nyt asiaa vääntää, mutta kyllä se vaan on niin että jos kirjoittaa kuten Mr. Aulis niin vastakommenttia tulee ja usein samantyylisesti kuin hänkin asiat esitti.
Toivottavasti saadaan niitä autoja jossain vaiheessa niin voidaan lopettaa tämä hyödytön hiekkalaatikko-osio.
e-Tuomas
Hyvä DI Rolf Ekberg,
1. Käyttämäsi lainaus ei ollut itseltäni, vaan eTuomakselta.
2. Esität provosoivan väitteen, että "muiden täytyy kirjoittaa Slaneria miellyttäen, tai saa Slanerin ja hänen kaveriensa roskat silmilleen". Voitko esittää väitteesi tueksi todisteita? Esimerkiksi linkkejä keskusteluketjuihin joissa näin on tehty.
3. Esität myös väitteen, että olen väittellyt Auliksen kanssa tekniikasta. En ole yhdessäkään ketjussa väitellyt Auliksen kanssa, eikä moottori (ei sähköinen eikä poltto-sellainen) ole näin päässyt sammumaan. Päin vastoin, olen ollut Auliksen kanssa asiasisällöissä samoilla linjoilla.
t. Santeri
Vaikka en kuulukaan kategoriaan "järkevä ja autojen tekniikasta ja historiasta tietoinen", olen silti itsekin alun yrityksen jälkeen lopettanut kannanotot näihin "hiekkalaatikkoleikkeihin". Poikkeus vahvistaa säännön, eli soppaan rikkaa kauhakaupalla…
Syynä passiivisuuteen kaikessa yksinkertaisuudessaan on perustelujen riittämättömyys heti alkuunsa, eli kun ilmoittaa olevansa erimieltä, se tarvitsee perustella tieteellisin faktoin joihin löytyy suorat, ylläpidettävät linkit ja vielä mieluiten useammasta eri lähteestä molemmin puolin (öljy-yhtiöiden ja sähköajoneuvoteollisuuden tunnustamana).
Jos menee ilmaisemaan oman mielipiteensä, se ei automaagisesti tarkoita ettei voi olla väärässä. Vaikeaahan sitä on mennä myöntämäänkään, mutta kun "lopullinen totuus" tulee esille vasta kun voi itse asiaa tutkia ja/tai kokeilla. Valitettavan aikaavievää ja kallista puuhaa tuokin…
Saitinpitäj(i)ää ei tarvinne syyllistää, onhan selvää mikä saitin olemassaolon tarkoitus on, eli jonkinmoista "kotiinpäin" peluuta on vaikkei sitä myönnetäkään.
JOS "asiattomia" alettaisiin bannata, johtaisi se varmaankin entistä verisempään taistoon, kun kerran kaikki poistetut viestit eivät ole saitin ylläpitäjän mieleisiä ;-)
Laki onneksi(?) antaa tulkinnanvaraa sananvapauden ja henkilökohtaisuuksiin menemisen kannalta, eli jos tämäkään teksti ei miellytä, niin asianajajat siinä voiton vie…
Kannatan ehdottomasti asioista keskustelua ja kaikkien, jopa älyttömiltä tuntuvien, ratkaisujen ja ideoiden julkituomista, vain täten voi lukija muodostaa oman riippumattoman käsityksensä ko. asiasta. Käsityksen oikeellisuus tulee testattua sitten keskusteluun osallistuessa…(tai kokeellisesti, jos haluaa faktaa)
Suorastaan anon palautetta, ette kuitenkaan(!) saa mua muuttamaan mielipiteitäni,
Timo Mäkeläinen
-Passiivi-aktiivi-jäärä-
Kuulin, että täällä on joukko kirjoituksia nimeni ympärillä. Kirjoitin, väittelin, linkitin lähteitä, mainitsin lähdekirjallisuutta ja selvitin auto- ja sähkötekniikan ilmiöitä aikani tänne. Se ei kaikille ollut mieleen ja aloitettiin jokin lapsellinen kampanja iästäni ja kirjoitusvirheistä, sekä muusta joutavien ihmisten joutavista asioista. Päätin lähteä ja olen ollut poissa monia viikkoja. Pyydän siis, että lopetetaan nimeni ympärillä riekkuminen!
Aulis Saarijärvi
Eiköhän noudateta Auliksen toivetta ja lopeteta spekulointi Auliksen lähdön syistä.
Todennäköisesti mahdollisuus herjanheittoon anonyyminä päättyy foorumilla lähitulevaisuudessa, eikä kenenkään enää tarvitse kettuilun takia jäädä pois keskusteluista.
Pahoittelut silti vielä Aulikselle, että foorumin moderointi on ollut kevyttä ja mahdollistanut moiset (Aulikseenkin osuneet) puskasta ampumiset!
t. Santeri
Henkilökohtaisuuksiin meneminen voi olla inhimillistä, mutta ei rakentavaa välttämättä. Jokainen katsoo ja ajattelee asioita omista lähtökohdistaan. Sen vuoksi keskustelu on aina arvokasta. Ja niin monta mieltä kuin päätä.