Olen nyt jonkin aikaa käyttänyt (ehkä 2 kuukautta) E-max 110S -sähköskootteria työmatkojen ajoon kaupunkiliikenteessä. Olen avannut skootterin melko monesta kohtaa ja tutkinut osia ja melko halvoilta kiinalaisilta ne vaikuttaa. Hintaan nähden laatu on melko heikkoa (johtuukohan pienestä kilpailusta vai pienestä kysynnästä?). Kaikkiin sähköosiin kosteus pääsee liian helposti tekemään tuhojaan, koska koteloita ei ole tiivistetty. Ainakin minun mallissani sähköt kulkee kolmen laatikon kautta moottorille ja yhdestä (keskimmäisestä) puuttuu piirilevyn päältä sellainen suojaava hartsi (tai joku muu vastaava musta juttu) kerros. Onkohan tahallaan jätetty heikoimmaksi lenkiksi? Kaikki lamput ovat perinteisiä 12 voltin hehkulamppuja ja sähkö joka niille tulee, ei ole tasasähköä tai vaihtosähkö, vaan aaltomuoto on jotain mitä ainakaan minun perusyleismittari ei tunnista. Tämä tasasähkön saanti puute aiheuttaa päänvaivaa, jos haluaa liittää jotain lisähärveleitä (esim. ledi-lamppujen lisäämistä sähkön säästämiseksi) skootteriin. Iskunvaimentimet edessä ja takana on ihan kuraa. Ne kyllä joustavat, mutta eivät vaimenna yhtään mitään. Eturengas hyppää ilmaan pienestäkin töyssystä ja matalan katukivetyksen yli mentäessä ei mielellään istu satulassa koko painolla ikävän tärähdyksen takia. Takajarru on myös aika kehno, koska jarrupalojen keskitys ei toimi ja toinen jarrupala jää laahaamaan jarrulevyä vasten. Runkoa haluaisin vähän vahvistaa takaiskunvaimentimen kohdalta, kun näin yhden skootterinomistajan siitä kohtaa katkenneen rungon.
On E-maxissa hyviäkin puolia kuten:
- Tämä malli on suunniteltu alusta asti sähkötoimiseksi ja mitään konversion merkkejä ei ole. Tämän huomaa esimerkiksi siitä että akuille on paljon tilaa ja ne ovat mahdollisimman lähellä maata
- 48 voltin sähköjärjestelmää käytetään myös ainakin golf-autoissa (voi ostaa vaikka uuden moottorinohjausjärjestelmän halutessaan ja tarjontaa on)
- Levyjarrut edessä ja takana (osat ovat halpoja ja pystyy tarvittaessa vaihtamaan parempiin)
- Tämä on valmiiksi sähkötoiminen eikä tarvitse muutoskatsastaa tai mitään muuta säätää
- Ei ylimääräisiä liikkuvia osia
- Lähtee pehmeästi liikkeelle ja mitään nykimistä liikkeelle lähdettäessä en ole havainnut (200 kg + kuskin 75 kg paino pitää huolen rauhallisesta kiihtymisestä)
Mistäköhän tietää onko tässä hiiletön vai hiilellinen moottori (sitä en ole vielä tutkinut)?
Jos nyt pitäisi ostaa sähköskootteri, niin ostaisin varmaan samanlaisen mutta käytettynä, koska ei näissä ole montaa kuluvaa osaa. Toivo kuitenkin elää ja ehkä versio 2.0 on parempi. Taisin jo jossain nähdä myytävän tätä uudenpaa versiota. Pitäisi kyllä ensin katsoa osat tarkkaan, että onko siinä mitään parempaa, kuin tässä vanhassa mallissa.
Tuota Peugeot e-vivacity sähköskootteria olisi kiva kokeilla, kun nyt on mihin sitä voisi vertailla.