eECU: pyörii sittenkin
Heti kuun alussa saavutettiin merkittävä virstanpylväs: Tapsa sai eECUn pyörittämään moottoria kaasupolkimella eteen ja taakse ”ihan kunnolla, nykimättä tai muutenkaan velmuilematta”. Viimeistely vaati 7h ankaran säätörupeaman moottorin vierellä.
eECU toimii eCorollan ”aivoina” ja viestinvälittäjänä mm. varsinaisen moottoriohjaimen (Azure DMOC) ja hallinta- (kaasupoljin, vaihteet) ja näyttölaitteiden (eGUI) välillä.
Video (32mb) moottorin koepyörityksestä (huomaa, että eECU antaa vaihtaa suuntaa vasta kun moottori on täysin pysähdyksissä).
"Vaihdenapit"
Ike on puolestaan viimeistellyt eCorollaan hienon ajosuunnanvalintapaneelin. Kuvassa: D=eteen, N=vapaa, R=taakse).
Akusto
Myös akkupaketin asennus etenee. Ekiltä saatiin postilistalle seuraava akkulaatikon tilannekatsaus:
Akkukotelon alalaatikko siis valmistui jo pe 10.7. Suomen Protoset Oy:n Seppo Jokisen toimesta. Erinäisistä syistä se tehtiin tavallisesta alumiinista, pohja 4 mm paksua ja reunus 3 mm. Pohja hitsattiin migillä ja reunuksien pystyliitossaumat tigillä. Jälki oli erittäin hyvää ja laatikko suora ja tukeva.
Sunnuntaina 12.7. istutettiin akkukoteloa monitoi-Mikan kanssa kokeeksi eCorollan nokalle. Ja sinnehän se mahtui, liitteen kuva havainnollistaa tilannetta. Kunhan sopivat eristeet on keksitty ja asennettu, voidaan akkujen alimmainen kerros jo latoa paikoilleen ja ryhtyä suunnittelemaan johdotuksia, välipohjaa, läpivientejä, kansikoteloa, kiinnityksiä, maadoituksia jne. Pala kerrallaan..
Samana sunnuntaina mitattiin ja suunniteltiin siis myös lämmityslaitteen kiinnitys pakoputkitunneliin. Sen mukaisesti Daniel tekee lämppärin koteloinnin ja kiinnityskorvakkeet. Lämppärin letkuille on hankittu 90 asteen kuparisia kulmayhteitä jotta letkut saadaan asennettua ilman taitoksia. Peli senkun jatkuu.
T. eKi
Tulevalla viikolla on eHallille saapumassa Tanskasta Lithium Balancen asiantuntija tarkistamaan akkujen hallintajärjestelmän (BMS) asennuksen.
Helteistä huolimatta työ etenee ja sitä vielä riittää.
Odottavan aika on kuitenkin pitkä ja harmittavasti kevään blogeissa ehdittiin tiedotustiimin toimesta hehkuttaa, että auto saataisiin jo pian liikkumaan (=1. koeajolle). eHallilla eCorollaa konkreettisesti työstävät puuhamiehet kuitenkin tietävät paremmin: auto valmistuu pala palalta, hitaasti mutta vakaasti.
Annetaan viimeistelyyn aikaa ja kavereille lupa nähdä myös pala suomen suvea. Hyvää jaksaa odottaa - vaikka jokainen ”turha” oman bensakärryn starttaus harmittaisikin!
t. Santeri
PS. Tässä vielä katsaus puuhamiesten kotitallien projekteihin.
Mika S. ja sähkörättäri
Heinäkuun puolivälissä ajettu koeajot sähköllä. Onnittelut Mikalle!! Mika päivittää auton tietoja tänne: http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev
Henkka ja eCagiva
Henkka on työstänyt tulevaan sähköiseen kaksipyöräiseensä (ja muihin ”pienempiin” konversioihin) sopivan eGUI ”Minin” (katso demo). Lisätietoja Henkan blogissa.