Olen viimeiset pari vuotta seurannut kiinnostuneena sähköautoilun kehittymistä aktiivisesti ja kuulunut "peukut pystyssä" porukkaan vahvasti. Olen nyt kuitenkin viimeaikona alkanut löytää itsessäni kriittistä näkökantaa täyssähköautoiluun.
Suurimpana syynä on ollut oivallukset kevyemmän liikenteen mahdollisuuksista sähköavuisteisessa liikkumisessa. Samassa yhteydessä on itselle kolahtanut käsitys minkälaisia energiasyöppöjä henkilöautot ovatkaan. Sähköavusteisella polkupyörällä tai velomobiililla ihminen liikkuisi koko vuoden ajan päivän autoilun energialla. Autoilun järjettömän suuri kulutus ja sitä kautta ympäristön rasittaminen ei häivy millään teknologisella innovaatiolla.
Mieleeni on noussut ajatuksia siitä, onko oikeastaan mitään järkeä tuhlata harvinaista litiumia täyssähköautojen energiatarpeen valjastamiseen. Akkuja tarvitaan tuhoton määrä, jotta yhden auton toimintasäteeksi saadaan riittävä matka korvaamaan nykyinen auto ja silti ei päästä samaan joustavuuteen. Kumpi olisi ympäristölle parempi vaihtoehto 4-6 plug-in hybridiä vai yksi täyssähköauto? Itse olen kallistumassa plug-in hybridien suuntaan kunnes todellinen harppaus saadaan akkuteknologiassa aikaiseksi, niin tuotantovolyymeissa kuin teknologian hinnassa.
Omassa visiossani siis lähitulevaisuuden unelmaratkaisu olisi suurella volyymilla myytävät hybridiautot, joilla voidaan ajaa töpselisähköllä muutaman kymmenen kilometria ja sen jälkeen hybridinä muutaman litran kulutuksella. Tämän lisäksi haluaisin nähdä vallankumouksen lyhyen matkan liikkumisessa (ainakin 7 kk vuodessa) eli paikalliseen tarpeeseen 10-20km matkoille sähköpolkupyörät, sähkövelomobiilit ja sähkömopot joilla korvataan kakkosautot ja samalla heitetään kuntosalikortit menemään (ei koske tietty mopoja :). Mihin meillä oikeastaan aina on niin kiire? Tämän kesän pitkästä aikaa paljon pyöräilleenä voin sanoa, että olen entistä onnellisempi mies ja olen nauttinut kesästä enemmän kuin vuosiin.
Itselläni on tällä hetkellä suunnittelussa projekti, jossa rakennan itselleni sähköavusteisen velomobiilin, jolla tulen hoitamaan 14km työmatkani koko lumettoman kauden ensi vuodesta alkaen. Ei vakuutusmaksuja, hyvä sääsuoja, höyhenen kevyt polkea 250w sähköavulla (25km/h max jotta polkupyörä), 15 minuuttia lisää työmatkaan, minimaalinen energiankulutus ja lähes nolla, jos hommaan aurinkopaneelin akkujen lataamiseen.