Tietääkö joku mitä kulkupeliä tarkoitettiin kun heinäkuussa jossain mailissa oli maininta kolmipyöräisestä sähköisestä mopoautosta? googlaamalla ei ole löytynyt.

Päivämäärä: 25 Aug 2009 11:18
Keskusteluviestien lukumäärä: 8

Tämä tuskin on se tarkoittamasi, mutta vastaa osittain kuvausta: http://www.flytheroad.com/ En tiedä pääseekö koskaan tuotantoon asti. Aika pitkään ovat hieroneet.
Sitten on vielä täysiverinen auto, kolmipyöräinen sekin. Yllä olevaa uskottavampi viritelmä: http://www.aptera.com/
Vielä tarkennuksena: viestissä puhuttiiin tanskalaisesta vehkeestä ja suomen liikentessäkin kuulemma jo on ainakin yksi…
Olisko vekotin nimeltä "Mini-El" 80-luvulta, vieläkin tuotannossa.
Helsingin Energialla on tuollainen mainoskäyttöön, mutta ei ole pahemmin näkynyt. Oli kuulemma jossain luolassa seisomassa. Yritin joskus viime? vuonna ostaa sen pois, mutta ei ollut kaupan. Kaipa se seisoo siellä edelleen.
Onko kokemusta/tietoa 3p "traikin" ajo-ominaisuuksista asfaltilla, kun yksi pyörä on edessä/2 takana .. ?
1. kaatuuko helposti, jarrutusteho, liukkaalla jne
2. jos vertaa vastaavaan missä 2 edessä, kumpiakin näkee (USA:ssa) käytettävän
3. AC vai DC -moottori MP traikkiin 5 - 15 kW painoarvio 200 + 100 = 300kg
- need help!
2 pyörää edessä on vakaampi jarrutuksissa ja kaarteissa, mutta olennaista on painopisteen sijainti. Ainakin Corbin teki jonkun aikaa kolmipyörää, jossa kaksi etupyörää, mutta sen painopisteen sijainti taisi olla ongelmallinen ja raideväli edessä ehkäpä vähän kapea. Joitain autoja on tehty 2 takana - 1 edessä, mutta livenä näyttävät, mitä olen nähnyt, aika arveluttavilta.
Isompi moottori painaa enemmän, mutta jos traikin kate ei ole kovin aerodynaaminen, aloittaisin 15 kW:stä - AC tai DC, riippuu tarpeista ja tavoitteista. AC sisältää jarrutusenergian talteenoton automaattisesti, DC ei, mutta siihen saa sen. Kokonaiskustannukset about samat, jos laatukriteerit samat. Kiihdytysajoon taitaa DC olla vielä keulilla, tulevaisuus lienee kohti elektronisesti ohjattuja moottoreita = AC tai PMAC.
Tosin laitoin omaan veneeseen DC-moottorin, koska sen saa pyörimään vaikka akkukaapeleilla, ettei joudu merihätään. Maissa asia ei liene yhtä tärkeä :-) mutta, jos AC-moottorin invertteri tekee tenän, matka loppuu sihen. Invertterit on toki luotettavia, mutta mikään ei ole ikuista, ainakaan merellä.