Tänään se tapahtui. eCorolla liikkui sähkömoottorinsa voimin. Daniel teki melkoisen urakan ja sai eCorollan liikkeelle 84 kennon voimin + 4 kennoa 12V järjestelmille, koska ei ollut DC-DC -muunninta. Tässä muutama kuva:
Heitetään perään vielä eKin autenttinen ensi-reportaasi:
Torstai 27.8.09 = eCorollan ensiajo!!! :D :D
Tuo pvm jää ainakin omaan mieleeni pysyvästi, ainutlaatuisen hienona hetkenä!
Torstain valmistelutyöt jäivät keskiviikkoiltana omalta osaltani kesken ja moottori asentamatta konehuoneeseen, kun kehikkoa poratessa poranterä paukahti palasiksi, ja tietysti sirpale silmään. Onneksi ei isompaa, lääkäri poisti verkkokalvoon uponneen sirun ja kaikki taas ok.
Torstaina hallille olivat saapuneet Jukka ja Janne tarvikkeita mukanaan, ja asentaneet moottorikehikon paikoilleen ja vetoakselit kiinni. Daniel oli tullut yhden maissa. Kun saavuin töiden jälkeen ennen viittä hallille, olivat Jukka ja Janne juuri lähteneet seuraaviin hommiin. Daniel, tämä Karjalohjan uskomaton monilahjakas työjuhta, oli tuonut mukanaan lähes kaikki ensipyöritykseen tarvittavat vielä puuttuneet komponentit ja tarvikkeet, asentanut akkulaatikon täyteen akkuja sekä piuhoittanut ja kytkenyt jo melkein kaikki sähkölaitteetkin! Intiaanikielellä: Mies-Joka-Osaa-Rakentaa-Sähköautoja! Totesi vaan piuhojen keskeltä varmalla äänellä että ”tänään ajetaan”. J Hallille saapuivat myös Mika Hyötylä, Björn Achren sekä Mika Salo appiukkoineen (joka osoittautui vanhaksi kokeneeksi Elcattilaiseksi, 25000 km…).
Koko porukka auttoi Danielia parhaansa mukaan ja työn edetessä gasellin loikkauksin, jouduimme toteamaan että eCorollan ajoreitiltä on nyt tosiaan pakko alkaa raivaamaan tavarat pois ja hallin ovi auki, sehän aikoo oikeasti lähteä ajamaan! Eikä aikaakaan kun kontaktorit jo alkoivat naksua ja eCorolla heräsi henkiin, auto oli vielä etupäästään pukkien päällä ja niinpä Daniel kapusi ohjaamoon ja polkaisi pyörät pyörimään! Tavarat eCorollan ajoreitiltä häipyivät pikavauhtia ja auto laskettiin pyörilleen. Nyt se ulos ja sassiin!
Hallista pujoteltiin työntöavusteisesti ahdasta reittiä ulos pihatielle ja sitten koitti se jännittävä hetki… Nouseeko savu, liikkuuko… Daniel ohjaamoon operoimaan pikavirityksensä käyntiin, hiljainen hetki, ja sitten, klo 20.55.. SEHÄN LIIKKUU!! MAHTAVAA!! Valtava riemun ja onnistumisen tunne! Kaikki tapahtumaa todistaneet olivat aivan innoissaan ja videolle tapahtumaa ikuistaessa olikin vaikea saada pidettyä kameraa vakaana..
Danielin onnistuneen koelennon jälkeen oli päästävä heti itsekin kokeilemaan. Daniel kyytiin käsi valmiina hätäkatkaisijalla, suunnanvalitsimen napin painallus, jalkaa tehopolkimelle ja.. ällistyttävän pehmeä liikkeellelähtö, äänettömästi! Kertakaikkiaan upeaa liikkumista! Tottakai nyt on kokeiltava miten liikahtaa, sanoo sähköautoguru vieressä. Ei auta muu kuin totella.. Pakilla suoran päähän, ja sitten ”amppeeripedaalia”.. Heeei täähän kiihtyy ku eläin!.. On pakko hellittää jalka polkimelta kun alkaa sora lentää ja hirvittää.. Tehoja on käytössä vajaalla akustolla vasta 60% mutta suorituskyky vaikuttaa ”riittävältä”! :D
Ensivaikutelma oli vaikuttava! Ohjauselektroniikka, softat ja voimansiirto toimi, liikkuminen oli yllättävän pehmeää ja meno ripeää, kiihdytysääni on sähkömoottorille ominainen hiukan ujeltava, josta pidän erityisesti. Huhhuh, tämmöinen vaan pitää olla! : )
Konkreettinen ensivaiheen voitto ja todiste on nyt saatu; se liikkuu. Samalla tämän kynnyksen ylitys antoi ja antaa kaikille saavutetun tavoitteen tyydytyksen ja uskoa sekä voimaa tsempata eteenpäin. Suurimmat kiitokset kaikille jotka ovat jollain, millä tahansa tavalla vaikuttaneet tämän hankkeen etenemiseen tähän saakka. Erityiset kiitokset käytännön maaliinviennistä Danielille sekä intin harmaisiin Argillanderin Karille (koeajot luvassa heti kun..! ;).
Tästä on nyt erittäin hyvä jatkaa. Että on hienoo!
T. eKi