Seuraavassa "tallipäällikkö" ja talkoomestari Ekin viimeisin raportti eHallilta:
eCorollan 27.8.09 ensiajon jälkeinen aika on ollut melkoista vilskettä, monilla rintamilla yhtäaikaa. Halliraporttia ei ole ehtinyt kirjoittaa, vaikka halua olisi ollut. Tehdään nyt siis hieman pidempi. Ensiajon toteutuminen eli projektin kriittisen pisteen saavuttaminen on suoraan kasvattanut myös kiinnostuneiden kyselyiden ja kontaktien määrää. Ajovideotakin on YouTubessa katsottu ensimmäisten kolmen viikon aikana jo yli 5000 kertaa! Toiminta sähköajoneuvojen ympärillä kasvaa ja kiihtyy nyt todella nopeasti.
Kun auto oli saatu puristettua ensimmäiseen tavoitteeseen eli ensiajokynnyksen yli, oli sen jälkeen hetki aikaa katsahtaa ympärilleen ja laittaa eHallin työskentelyolosuhteita parempaan kuntoon. Tätä varten pari viikkoa sitten ajoi eHallin pihaan liikkuvalla verstaallaan jälleen kova pari: Turun Tehokaksikko eli Mäkeläisen Timppa ja Ruususen Antti. En osaa tarpeeksi hämmästellä tämän parin työtehoa, osaamista ja sitkeyttä. Miehet tulivat tekemään sisätilaremonttia keskiviikkona ja lähtivät perjantaina, jonka aikana halli koki kyllä melkoisen muodonmuutoksen. Sosiaalitilaan saatiin eristetyt seinät ja katto valkoisiksi maalattuina, lattia valettuna, vesiputkia ja sähköjä vedettyinä, vaatekaappi kasattuna, ym.. Ja hallin lattialta tyhjeni pois n. 10 kuutiota roinaa! Nyt eCorollan ympärillä mahtuu jo liikkumaan ja työskentelemään, aivan loistavaa! Mainittakoon että ensimmäiset pari päivää miehet tekivät töitä yhtä soittoa nukkumatta lainkaan välillä. Mahtikiitokset näille työn sankareille!
eCorollan valmistamisessa on käynnistetty loppukiri. EMS-messuesittelyvalmiuden tavoite on 1.11., johon on 6 viikkoa aikaa. Tällä hetkellä työ etenee seuraavasti:
Viime viikon runsasta osanottoa nauttineiden BMS-talkoiden seurauksena LiBal saatiin Jannen johdolla heräämään ja komento läppärillä toimimaan! Tämä oli erittäin suuri ja tärkeä edistysaskel. Akkuja on BMS:ssä kiinni vasta pieni ryhmä, eC:n akusto sekä BMS on nostettu testipöydälle operoitaviksi. Nyt ollaan selvittämässä BMS:n ominaisuuksien parasta hyödyntämistapaa ja suunnittelemassa loppukytkentöjä.
Akkulaatikon välilevyn ja kannen osat ovat edelleen työn alla alihankkijoilla, ne alkavat valmistua toivottavasti jo ensi viikon kuluessa.
Vilkasta periaate- ja tekniikkakeskustelua on käyty siitä tarvitaanko ja pitääkö eCorollaan asentaa myös 12V DC lisä-/apu-akku. Pääosa yhteisön suunnitteluvoimasta on kallistunut lisäakun tarpeen kannalle, joten sellainen eCorollaan laitetaan. Sen tehtävänä on varmistaa kriittisten turva-, hälytys- ja varajärjestelmien toiminta kaikissa oloissa, pääakuston mahdollisen irtikytkennänkin jälkeen. Lisäakun ja sen lataus-/ylläpitojärjestelmän speksaus on käynnissä, johon olennaisena liittyy asennuspaikan ja -tavan suunnittelu.
Sisätiloissa keskikonsoli on saatava rakennettua takaisin kiinni, riippumatta ohjauselektroniikan valmiusasteesta. Tämän vuoksi on päädytty ratkaisuun että eEcu ja miniläppäri sijoitetaan ja johdotetaan eC1:ssä hansikaslokeroon. Näin ne ovat koko ajan helposti käsillä jatkuvaa tuotekehitystä ja konfaamista varten.
Auton ajoenergialaskelmat ja aerodynaamiset mallinnukset ovat täydessä käynnissä. Niihin liittyen etenee myös alustan levyttäminen umpeen. Koska eHallilla ei ole autonostinta alustan töitä varten, eikä kanttaus- ym levytyökoneitakaan, päätettiin tämä työstö antaa alihankkijan suoritettavaksi. Tätä varten siirsimme AsennusMikon kanssa eCorollan eilen illalla Hikiältä Hyvinkäälle Mikon peltipajalle, jossa on nostin ja vehkeet.
eC1:n alusta levytetään työstöteknisistä ja aikataulusyistä nyt alumiinilevyillä. Pohjalevytys koostuu neljästä segmentistä, joiden saumat limittyvät suomumaisesti. Levysegmenttien kiinnitystä varten pohjapalkkeihin ja -koteloihin asennetaan/hitsataan 8 mm hitsausmutterit, joihin levyt kiinnitetään pulteilla. Keulaan jätetään matala huuliaukko josta pääsevä ilmavirta tyhjentää pohjalevyjen ja alustan välisen tilan vedestä ja pitää sen kuivana. Levysegmenttien mallineet tehdään 2 mm ALU:sta, ja varsinaiset alle jäävät levyt 3 mm ALU:sta. Mallineiden avulla toteutetaan myöhemmmin sarja-pohjalevyt mustasta PE-HD muovista.
Lämmityslaitteen valmistus on käynnissä, valmistuttuaan se asennetaan pakoputkitunneliin ja jää siis pohjalevyn yläpuolelle. Pohjalevyn ja lämppärin väliin tulee vielä asennus-/ilmanohjauslevy jolla estetään läpivirtausilmaa jäähdyttämästä lämppärin koteloa liikaa.
Kun pohja on saatu umpeen lämmityslaitteineen, akut laatikossaan kansi päällä ja sisätila asennettu takaisin normaalin näköiseksi, on eCorolla jo ulkoisesti näyttelyvalmiissa kunnossa.
Kiitoksia kaikille aktiiveille jotka ovat hienolla tavalla ja innolla taas kesän jälkeen projektin kimpussa, niin hallilla, kuin aivoillaan ja sähköisesti verkossa. Yhteistoiminnan ansiosta eCorolla valmistuu kovaa vauhtia kohti Isoa Esittäytymistä ja myös Katsastusta!
T. eKi