Tässä jälleen Ekin katsaus viikon tapahtumiin.
Alustan levytystä tehtiin kiivaasti viime viikonloppuna ja se saatiin lopulta valmiiksi sunnuntaiyönä 4.10.
Levytystä tehdessä kehitettiin samalla menetelmä jolla minkä tahansa auton pohja saadaan käytännöllisesti mallinnettua yksinkertaisin ja edullisin välinein; alustaan pingotettiin läpinäkyvä rakennusmuovi, joka kiinnitettiin teipillä puskureihin ja kylkiin. Pohjan muodot ja segmenttien rajat piirrettiin tussilla läpi muoviin. Muovi irrotettiin ja palat leikattiin viivoja myöten. Näin saadut muovisapluunat siirrettiin kovalevyn päälle, johon piirrettiin tussilla sapluunoiden muodot. Tämän jälkeen kovalevystä sahattiin pistosahalla muotojen mukaiset kappaleet.
Kovalevystä saadut mallineet kiinnitettiin sovitusta varten tilapäisesti itseporautuvilla ruuveilla pohjapalkkeihin ja muodot viimeisteltiin. Varsinaisten kiinnitysruuvien reikien paikat merkittiin kovalevyyn. Kovalevyt irrotettiin ja kiinnitysreikien kohdat porattiin auki.
Seuraavaksi kovalevymallineet siirrettiin alumiinilevyjen päälle, joihin muodot ja reikien paikat piirrettiin tussilla. Lopulliset alumiinilevysegmentit sahattiin irti pistosahalla. Muutaman sahanterän katkeamisen jälkeen opittiin käyttämään oikeanlaisella hammastuksella varustettua terää ja leikkuuöljyä, jonka jälkeen työ sujui juoheasti. Irtileikattuihin segmentteihin porattiin kiinnitysruuvien reiät.
Tämän jälkeen päästiinkin jo sovittelemaan alumiinilevyjä alle ja merkitsemään niissä olevien kiinnitysreikien läpi porauspisteet pohjapalkkeihin. Levyt pois ja reiät porattiin auki 8 mm hitsausmuttereita varten. Ne hitsattiin seuraavaksi kiinni pohjapalkkeihin ja tukirakenteisiin.
Hitsauksen aikana muistettava että koteloiden sisällä mahdollisesti olevat suojamassat saattavat lähteä palamaan. Sammuttimet on oltava valmiina ja tulityöohjeiden mukaisesti on hitsauksen jälkeen valvottava tunti kytemisen varalta. Hitsausmuttereihin päädyttiin protoautossa siksi että sen levyjä joudutaan toistuvasti irrottelemaan. Sarja-muunnosautoissa tullaan käyttämään niittimuttereita, jolloin vältetään hitsauksen riskit ja kiinnitystapa on myös nopeampi ja edullisempi.
Lopulta alumiinilevyt asennettiin kiinni 8 mm pulteilla aluslevyineen. Sarjaversioihin tehdään suojausprofiilit pultinkantojen ympärille, estämään niiden vaurioituminen pohjakosketuksissa.
Etummaiseen levysegmenttiin tehtiin molemmille puolille pystykoteloseinämät minimoimaan pyörien siirtämän veden ja lian pääsy moottoritilaan. Ne kiinnitettiin 90 asteen pokkauksistaan pohjalevyyn kiinni popniiteillä.
Pohjan levytys toteutettiin neljällä pääsegmentillä joista takimmainen päättyy taka-akselin päälle. Taka-akselista takapuskuriin välinen osuus jätettiin levyttämättä. Se kaataa eteenpäin ja toimisi näin ollen vain veden, lumen ja kuran keräilykotelona. Kyseinen alue on myös varsin monimutkainen ja suuritöinen vararengaskoteloineen. Nykyisellä taka-akseliin ulottuvalla pohjalevytyksellä saavutetaan jo huomattava ilmanvastuskertoimen aleneminen.
Kaiken kaikkiaan pohjan levytys toteuttaa nyt tehtävänsä ja on varsin mallikkaan näköinenkin. Samalla tuotettiin mallineet seuraavien pohjalevyjen tekemiseksi. Nyt alla olevat levyt ovat protokappaleet, joiden avulla rakennetta hienosäädetään käytön ja ajokokemusten perusteella. Materiaali vaihtuu sarjamuunnoksissa muoviin, joka vaatii taas oman tuotekehityskaarensa.
Suurimmat kiitokset pohjan urakoinnissa mahtavan suorituksen tehneelle Asennus-Mikolle ja ystävälleen Antille, jotka mielikuvitusrikkaasti ideoivat parhaat toteutustavat, hankkivat tarvittavat materiaalit ja tekivät todella pitkää päivää, lihaa säästämättä. Mikkokin paahtoi lopulta keskeytyksettä vuorokauden putkeen ja punnersi auton valmiiksi su yönä klo 03.00. Useimmat taisivat silloin olla unten mailla tai muunlaisissa puuhissa. Respect, Mikko!
eCorolla oli saatava seuraavaan työvaiheeseen. Auto piti saada Riihimäkeen Seppo ”Sepi” Jokisen pajalle akkulaatikon kannen tekemistä ja sovittamista varten. Soitto Sepille, joka samantien hommasi alumiini-Anterolta lainaksi umpitrailerin, jolla siirsimme eCorollan Riksuun ma iltana 5.10. Homma käy kun on miehiä joilla on sekä know-how että know-who!
Akkulaatikon kannen osat saatiin leikattua ProLaserissa ja särmääjä kanttasi ne viikolla valmiiksi. Torstai-iltana vein Sepille Viken aikoinaan Hikiälle tuomat laatikon kiinnitysprofiilit ja soviteltiin kappaleet alustavasti. Osat tuntuivat sopivan toisiinsa ja laatikko hahmottua kokoon. Päätettiin pitää vielä yhteinen laatikon suunnittelu- ja sovittelusessio siten että Vikke on mukana, ja sopia rakenteelliset yksityiskohdat yhdessä ennen hitsaamista. Sessio tapahtuu huomenna su klo 12.
Kun akkulaatikon kansikotelo on saatu hitsattua kokoon, tehdään siihen messuja varten läpinäkyvä ”messukansi” pleksistä, jotta ihmiset näkevät sähköauton ”moottorin”. Messujen ajaksi kotelon sisään tulee myös valaistus ledeillä. Normaalia käyttöä varten tehdään ”käyttökansi” alumiinista. Molempiin tulee Joonan kanssa tänään palaverissa suunnittelemamme mukaisesti Sähköautot-Nyt! ja eCars-Now! sekä logo. Alumiinista akkulaatikkoa ei maalata eikä pinnoiteta mitenkään. Kustannustehokkuus, tarkoituksenmukaisuus. Sähköauton moottori on metallia!
Heti kun akkulaatikko on saatu valmiiksi, siirretään eCorolla takaisin Hikiälle, toivottavasti jo alkavalla viikolla 42. Sen jälkeen alkaa vimmattu loppukiri auton julkistuskuntoon saattamiseksi. Siihen tarvitaan nyt kaikkien kynnelle kykenevien apu ja osallistuminen! Autoa rakennetaan viimeiset viikot mahdollisuuksien mukaan vaikka joka toinen ilta, joten hallille pääsee, kun vain ilmoittelee ja sopii. Auton on oltava julkistusvalmiiksi puunattuna torstaina 29.10. jonka jälkeen siihen ei enää kosketa ennen grand showta. Meillä on 19 päivää aikaa.
Tehdään yhdessä julkistukseen ja EMS-messuille eCorolla-1 josta saamme kaikki olla ylpeitä!
T. eKi