Oletteko huomanneet että vuoden alusta ajoneuvovero muuttuu päästöperusteiseksi?
Tarkemmin www.ake.fi/ajoneuvovero

Päivämäärä: 29 Oct 2009 17:04
Keskusteluviestien lukumäärä: 8

Onkohan tuo 66 g/km sitten se hiilidioksidipäästömäärä joka aiheutuu sähköliittymän primäärienergiasta?
Aurinkosähköautossa ainakin päästöt on mahdollista saada 0 g/km.
Aurinkosähköautossa ainakin päästöt on mahdollista saada 0 g/km
Ei saada. Jollain tavalla se aurinkokennokin on valmistettava, logistiikkoineen päivineen, ja sen elinikä on rajallinen. Sillekin siis tulee elinaikaisia hiilidioksidikustannuksia, varsinkin kun nykyisillä aurinkokennoilla investoidun energiamäärän suhde tuotettuun energiamäärään on aika suuri ja erityisesti näin pohjoisilla lakeuksilla.
Jos kuvitellaan että aurinkokennon EROEI jossain keskisuomessa olisi vaikkapa 1:3 niin silloin sillä tuotettu bruttoenergia(huom!) tuottaa kolmanneksen niistä päästöistä jotka sen valmistukseen kulunut energia tuotti. Kun lasketaan nettoenergian määrä, eli lataushäviöt tms. niin päästöt nousevat.
Ja tarkoitin siis kirjoittaa että 3:1 koska puhutaan EROEI:stä eli Energy Returned On Energy Invested.
Kaikkein köppäisimmin käy itseasiassa halpojen ja hyötysuhteeltaan huonojen paneeleiden kanssa, koska niissä materiaalikustannukset ovat lähempänä energiakustannuksia, ja itse paneeli ei välttämättä koskaan tuota enempää energiaa kuin sen valmistukseen kului.
Nuo päästöt on ainakin jälkimmäisessä merkityksettömät, noin 95 - 100 % elinkaaresta on päästötöntä ja energian takaisinmaksuaikakin on noin 1-3 vuotta valmistajasta riippuen. Elinkaaren aikana aurinkopaneeliin sidottu energia tuotetaan karkeasti sanoen 25-100 kertaisesti.
Sähköliittymän päästöt riippuu autosta ja Fingridistä. Jos/kun ydinvoimaa lisätään, vaatii se massiiviset häiriö- ja tehoreservit jotka eivät välttämättä ole kaikista puhtaimmasta päästä mutta noin yleisesti ottaen sähkömoottori on tutkimusten perusteella aina parempi kuin miljoonat erilliset pienpolttomoottorit. Vaikka energia tuotettaisiin jopa kivihiilestä.
Tuohon jatkaen vertailuna tuulienergia tuottaa 30-80 kertaisesti siihen sidotun energian.
Kun ajoneuvovero tulee päästöihin perustuvaksi, niin bensiini ja diesel autojen osalta homma on helppoa laskea.
Sähköautojen osalta asia on vaikeampi. Ajonaikaiset päästöt ovat toki nolla, mikä on hyvä asia mm. kaupunkien keskustoissa.
Mutta kuitenkin sähköntuotannostakin aiheutuu päästöjä.
Mielestäni ajoneuvovero voisi perustua Suomessa keskimääräiseen päästöön per /kWh.
Se toimisi myös hyvänä referenssinä vertailtaessa sähkö, bensa, dielsel, tms. autoja.
Lakitekstissä sanotaan:
//Taulukkoa 1 sovelletaan autoihin, joiden yhdistettyä kulutusta vastaavat hiilidioksidipäästöt on määritelty auton ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olleessa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti
Taulukkoa 2 sovelletaan myös silloin, kun ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole edellä mainitut edellytykset täyttävää tietoa auton hiilidioksidipäästöistä.//
Tuon voisi tulkita että vero menee konvertoidulla ajoneuvolla joko alkuperäisten päästöjen mukaisesti tai painon mukaan.
Saamassa tekstissä käyttövoimaverosta ( dieselverosta )on vapautettu vain metaania ja puukaasua käyttävät ajoneuvot. Toivottavasti myös sähköautot tulee vapautuksen piiriin.