Käväisin paikalla: pieni sali, kymmenkunta näytteilleasettajaa ja hyvin tilaa messuvieraille. eCorollan puuhamiehillä riitti haastattelijoita niin paljon etten päässyt kunnolla puhe-etäisyydelle mutta tämä palsta on jo kertonut lähes kaiken mitä koeajamatta autoa voi saada tietoonsa. Ständilla kuulemani povailu akkujen hintojen ja kapasiteetin kehittymisestä oli kuitenkin rohkaisevaa. eCorollan nykyinen akkujen hallintasysteemi useine isoine kortteineen tuntui oudolta. On silti parempi silti tehdä jotain valmista kuin jäädä odottamaan integroituja piirejä, jotka hoitavat homman.
eCorollassa tärkeintä on se, että se on valmis. eYaris oli myös näytillä. Itselleni tämä on merkittävää siksi, että autotallistamme löytyy sekä Corolla että Yaris. Valitettavasti lyhyt toimintasäde estää mukaantulon projekteihin. Minulle riittää 300 km moottoritieajoa täydellä kuormalla kaikki sähkölaitteet päällä, jos 15 min - 30 min pikalataus on käytännössä mahdollista. Kotona autotallissa latauksen voisi tehdä voimavirralla ja uskoisin että työpaikan autotalliinkin latausmahdollisuus on tulossa jollain aikataululla.
Teslan mataluus oli yllätys - videot ja webbisivut eivät kerro kaikkea. Think City oli näppärän tuntuinen mutta ei sovi meille. AKE varoitteli alitehoisista konvertoiduista sähköautoista. Totta. Liikenteen seassa pitää selvitä ongelmitta. Muillekin protoille yhteinen piirre oli se, että ne ovat vielä kesken. Mielenkiintoisia sinänsä, mutta töitä on vielä tehtävä.
Parasta EMS:ssä olivat kevyet sähkökulkuneuvot ja niiden koeajot. Segway oli alkuun hieman huteran oloinen, mutta opin parissa minuutissa ohjaamaan sitä, jonka jälkeen vehje tuntui varsin näppärältä. Käytössäni oli vain hitaampi nopeus, joka sekin oli rivakan tuntuinen. Kokeilin myös sähköpolkupyörää. Todella hauska vehje. Niillä voi olla tulevaisuutta, jos myyjät vain ymmärtäisivät että sähköpolkupyörän ostajalla on jo polkupyörä ja että tarvitaan vain konversiopaketti.
Jäin kaipaamaan näytteilleasettajien yhteystietoja. Ehkä niitä ei kerrottu koskei mitään myytävääkään vielä ole. Tyhjää isoa videoscreeniä voisi hyödyntää vaikka näyttämällä eCorollan koeajoa.