Netistä löysin hauskan jutun sähköauton range-extenderistä:
http://www.jstraubel.com/EVpusher/EVpusher2.htm
Tuossa on siis sähköauto, jolle on tehty työntävä perävaunu etuvetoisen polttomoottoriauton etupäästä. Eli pitkille matkoille tuo kytketään perään ja perävaunu työntää sähköautoa bensan voimalla.
Tästä juolahti mieleeni kääntää koko asetelma nurinpäin: laitetaankin peräkärryyn sähkömoottori (tasauspyörästölliseen akseliin) ja akut ohjaimineen. Tämä kärry sitten työntää ihan tavallista koukullista autoa (polttomoottori sammuksissa tietysti).
Tässä on toki monta mutkaa matkassa: miten ohjaus kaasupolkimelta, jarrutus jne. Kaikki lienevät ratkaistavissa.
Tällainen sähköperävaunu olisi joka tapauksessa halvempi tehdä kuin kokonaisen auton konvertointi sähköiseksi. Lisäksi sen avulla voisi periaatteessa muuttaa minkä tahansa koukullisen auton sähköllä kulkevaksi.
Suurin kysymysmerkki taitaa olla viranomaispuolella; saisiko tällaisella työntävällä peräkärryllä liikkua julkisella maantiellä, ja ennenkaikkea mitä veroja siitä pitää maksaa? ;-)
Mallu