
Lauantai 7.11.2009
Parhaillaan Helsingin messukeskuksessa on käynnissä messutapahtuma, jonka yhtenä osana on sähköautoja esittelevä tapahtuma lukuisine keskusteluineen. Alakerrassa esittäytyy maaseutu Elma-tapahtuman merkeissä ja metsämessut energiapuuosastoineen. Kaikki nämä tukevat ajatuksellisesti toisiaan - ilmastonmuutokseen vastaamista ja biotaloutta. Kävin sähköautotapahtumassa eilen ja siteerasin siellä yhtä edeltäjistäni puolueeni puheenjohtajana: Santeri Alkiota kesäkuulta 1921: "Olen jo näkevinäni nykyisten raskaiden autojen sijasta sähköautoja, jotka kulkevat sirosti, ääntelemättä, haisematta kuin ajatus". Alkio on ennustanut milloin Euroopan yhdysvaltoja ja milloin sähköautoja. Visionisti hän oli. Kesti 90 vuotta nähdä nuo sirosti kulkevat ajopelit.
Suomi on ollut sivussa maailman autoteollisuuden miljardeista ja kymmenistä miljoonista työpaikoista. Nyt tuo teollisuus elää murroskauttaan ja tällaisessa murroksessa on mahdollisuus tulla myös sivusta ja nousta uuden ajan airueksi. Tähän Suomen pitää tähdätä.
Suomeen on jo syntymässä Euroopan ensimmäinen autotehtaista riippumaton merkittävä akkutehdas. Olin sen harjannostajaisissa Varkaudessa muutama viikko sitten. Uudessakaupungissa Valmet alkaa tuottamaan norjalaiselle autotehtaalle sähköautoja lähikuukausina aluksi noin 10 000 auton vuosituotannolla. Valmis auto on messuilla nähtävänä. Lisäksi meillä on valtava määrä erilaista sähköteknistä osaamista, joka nyt pitää hyödyntää ja kaupallistaa. Messuilla on esillä eCorolla - suomalaisen vapaaehtoisjouko avoimena yhyteistyönä syntynyt. Siinä on luotu malli, jolla vanha polttomoottoriauto muutetaan sähköautoksi.
Euroopassa on ainakin 300 miljoonaa ja USA:ssa yli 200 miljoonaa polttomoottoriautoa. Ne ovat käytössä ja tuottamassa hiilidioksidipäästöjä seuraavat 20 vuotta ellei niiden polttoainetta muuteta enemmän biokomponenttia sisältäväksi tai muuteta niitä sähköautoiksi. Kumpikin on mahdollista ja kummassakin Suomesta voi löytyä tekijät.
Valmetin osastolla havaitsin, että ala odottaa yhä selkeyttä sähköautojen verotukseen. Miksi sähköautoilta peritään dieselmoottoreihin kytketty käyttövoimavero ja mikä on uuden sähköauton hankintaan kytketty autovero. Verotuksella pitää suosia uuden tekniikan läpimurtoa!
(Tämä kirjoitus on julkaistu alunperin pääministeri Matti Vanhasen Keskusta Online blogissa 7.11.2009)