Nyt se on takana. Ensimmäinen kokonainen arkipäivä Tampereen
Sähköautot-Nyt! yhteisön tiloissa. Aamulla keräsin eKomponenttien
tuotekehityksessä tarvittavia työkaluja pakkiin ja suuntasin auton
nokan kohti Tampereen Ruskoa - "Tampereen sähköautokeskusta". Matkalla
puhelimessa Leinosen Ekin kanssa käytiin läpi viimeaikojen isoja ja
pieniä tapahtumia. Eri tahot ovat olleet erittäin kiinnostuneita
yhteistyöstä hteisön kanssa, mm. yhteisön elektroniikan kehittelyyn
näyttää avautuvan aivan uusia, isojakin, ulottuvuuksia. Aika näyttää
sen. Lukuisat yhteisöläiset ovat viimeaikoina perustaneet yrityksiä
sähköautojen muunnosten ja komponenttien toimitusten ympärille. Tämän
lisäksi ainakin kaksi yhteisön jäsentä on ottanut vapaata
päivätyöstään, "päivä per viikko yhteisön tuotekehitykseen" -
ajatuksella, ilman varsinaista yritystoimintaa taustalla. Hyvältä
näyttää. Näitä, ja muita asioita olisi ollut läpikäytäväksi vaikka
kuinka paljon, mutta innokkaasti odotin jo varsinaisen "työn" ==
harrastuksen kimppuun pääsemistä.
Päivä alkoi ns. protopajan siivoamisella. Pajassa oli satoja kiloja
pelkkiä ruuvipuristimia, useita erilaisia nostureita, pöytiä ja
tuoleja. Kassakaappikin löytyi eräästä nurkasta - todettiin
tarpeettomaksi - Open Source ei kassakaapeissa olevia patentteja tunne
:) Näitä isompia tavaroita siirreltiin pois protopajasta ja
tarpeelliseksi katsottuja asioita jätettiin sisälle. Protopajaan
muodostettiin pitkä pöytä jotta yhteisöläisillä olisi riittävästi
pöytätilaa omille kannettaville, työkaluille ja muille pöytätilaa
vaativille säädöille. Pikkuhiljaa päivän aikana kasailin erääseen
kaappiin myös eBMS:n kehityksessä tarvittavaa kalustoa -
virtalähteitä, mittareita yms. Eräästä kaapista löytyi videotykki, ja
tilassa tietenkin on myös tussi- ja fläppitaulu. Tila on aiemmassa
elämässään ollut "oviprotopaja" - ilmeisesti prototyyppipaja ovien
mekanismien tuotekehitykseen. Tästä tilasta muodostuu kovaa kyytiä
aivan optimaalinen tuotekehityslaboratorio yhteisölle. Tilasta on
suora yhteys muunnoshalliin ja tuotekehitys saa vahvan käytännön
leiman läheisestä yhteydestä muunnoksiin. Pihalta käytiin taannoin
katsomassa sopiva merikontin puolikas josta on tarkoitus rakentaa
akustojen testauspiste, joko sisälle tai nosto-ovien välittömään
läheisyyteen. Kontissa valmiina sähköistys ja valaistus, kuinkas
muuten … Viime sunnuntaina pajalle tuotiin ensimmäinen sähköajoneuvo
sisään - eCagiva siirrettiin Juissin avustuksella PalonenLABS:n
tiloista yhteisön tiloihin. Prätkä herätti tänään suurta kiinnostusta,
useat henkilöt pitkin päivää kävivät siitä keskustelemassa. Osa on
jopa seurannut yhteisöä jo pitkään, osa ilmiselvästi potentiaalisia
uusia yhteisöläisiä.
Puolessa välissä päivää puhelin soi, ja Juissi halusi yhteisön ääntä
kuuluviin erääseen palaveriin. Innolla siirryin 150 metriä pitkän
tehtaan toiseen päähän ja koputin ujosti neuvotteluhuoneen oveen.
Delegaation kysymykset koskivat sekä kansainvälistä toimintaa että
yritystoimintaa yhteisön ympärillä. Molemmat kun auttavat rahoituksen
saamisessa. "Yhteisö" kun on toistaiseksi viranomaisille tuntematon
käsite. Näillä näkymin työllisyyskurssi sähköautomuunnoksiin
kohdistuen käynnistynee samoissa tiloissa tammikuun puolessa välissä.
Palaverin muusta annista kuultaneen myöhemmin - paikallisella tasolla
näköjään isolla rummulla asioita viedään eteenpäin, aina
pormestaritasolle saakka…
Kaikenkaikkiaan erittäin antoisa päivä ! Innolla odotan seuraavaa
viikkoa ja seuraavaa päivää yhteisön tuotekehityksen parissa.
Kuvia protopajasta osoitteessa
http://www.flickr.com/photos/yty/sets/72157622802244435/
Protopajan pinta-ala on ehkä 1/4 tilasta. Kaikenkaikkiaan lämmintä
tilaa on yhteisöllä käytettävissä noin 360 m2 ! Tästä osan jaamme
alueen koulujen kanssa, mutta alustavien suunnitelmien mukaan yhteisön
käyttöön varataan 2 muunnospaikkaa yhteensä 4-5 paikasta.
Muunnoshallin puolella on tehty samanaikaisesti kahta bussia ja
protopajaan mahtuu yksi bussi sisälle. Tämä antanee hyvän kuvan paikan
tiloista :)
Kun tulin kotiin, käytiin seuraava keskustelu;
- "Millä isi tulit kotiin ?"
- "Kuinka niin ?"
- "No tulitko jo SILLÄ SÄHKÖAUTOLLA, kun kerta siellä isossa tehtaassa
niitä olit rakentamassa ?"
- …
;-P
Henkka