Veikkaan että 3 vuoden päästä muutamia sähköautojen latauspaikkoja (hidas 230v)alkaa ilmestymään suurempiin kauppakeskuksiin ja huoltoasemille. Aluksi jopa ilmaiseksi asiakkaiden houkuttelemiseksi. Mitenkäs "varmistetaan" että sähkis parkkipaikat ovat sitten myös vapaina sähköautoja varten (jotka myös lataavat, eivätkä pelkästään parkkeeraa)? Kun paikoista on pulaa, niin polttomoottori autoilijat eivät varmasti kielloista piittaa jos ei ole mitään sanktiota?
Minun mielestäni paikat olisi pakko laittaa reunoille eli vähemmän suosituille paikoille, joista on pidempi matka kävellä vaikkapa kauppakeskukseen. Voidaanko laillisesti sakottaa tai jopa tilata hinuri lähisiirtoa varten jos pelisäännöt on selkeästi ilmoitettu parkkiruudulla niitä on rikottu? Vai mitä sanktiota niihin voitaisiin keksiä?
Ruudut pitäisi myös suunnitella niin ettei henkilökunta (tai joku muu jää ruutuun "asumaan") pidä niitä koko päivää varattuna. Pitäisikö sähköä tulla vain max 2 tuntia ja sitten pitäisi edes siirtää edestakas autoa saadakseen taas sähköä? Vai pitäisikö jokin härnäävä punainen vilkkuva valosysteemi olla ruudun yläpuolella "sosiaalisena painostuksena", että kun aika on tullut täyteen niin kaikki näkevät kaukaa että tuo autoilija on ruudussa yliaikaa?
Tulevaisuudessa sähköautojen lataaminen tulee olemaan myös bisnestä, jossa pikalatauksesta varmasti veloitetaan. Toimiiko se kännykällä vai omalla (tietyn firman) luottokortilla, en tiedä. Kuitenkin olisi tärkeää että ruudut ovat myös vapaina lataukseen tai tulee (fyysisiä) tappeluita poltsut vs sähkärit parkkipaikoilla.
PS. Voisiko "poltsu" vakiintua slangi lyhennyksenä? Kuka keksii paremman? ;)