Risto Merkkiniemen raportti vuoden 2010 avaustapahtumasta:
**
Ainakin omasta puolestani voin todeta Henkan moottoroiman sekä eKin ja
Juissin vauhdikkaasti vetämän yhteisön tomintavuoden 2010
käyntiinpolkaisun sujuneen Tampereen Sähköautokeskuksessa kuin
siivillä. Taisi sen seitsemän tuntia olla ohi, ennen kuin kerkesi
alkaakaan!
Vierailijoita lappoi hållilla tasaiseen tahtiin, osa oli liikkeellä
jopa perheineen. Kuten eKi totesi, perustelemassa ja todistelemassa
lukuisia kotipoissaolojaan :) Todettiin, että Sähköautohallilta
hankitun virallisen paikallalotodistuksen leimavero on vähintään 50
euroa. Halpaa touhua, verrattuna esimerkiksi asianajajien palkkioihin
todistuksen puuttuessa ja kotiasioiden joutuessa sitä kautta nk.
leivättömän pöydän ääreen. :)
Sähköautolabran lähiverkon kohdalla todettiin, että Tampereen
ammattioppilaitos tarkistaa/järjestää kaapeloinnin lähiaikoina. Jee!
Siihen saakka pärjäillään Tutti Ritarin WLAN-modeemin "Pattika"
kanssa. Pattikaan on labrasta avoin, noin "kahden palkin" (arvatenkin
-100 dBm) tehoinen välttävä yhteys.
Työasemista taasen, että PalonenLabsin Compaq on mainio peli.
Laitteeseen on kuulemma vaihdettu hiljaisempi ja tehokkaampi poweri,
joka sellaisenaan aiheuttaa häiriöitä aseman toimintaan. No, Henkka
järjesti näppärästi tarvittavaa lisäkuormaa asentamalla auton
takavalopolttimon kotelon sisälle hehkumaan. Pahaksi onneksi polttimo
ehti elinkaarensa päähän kesken Linuxin asennuksen, jolloin painittiin
jälleen powerin vaatimattoman "häiriöetäisyyden" kanssa :) PalonenLabs
Compaq ei myöskään syö enää kolmen tuuman korppuja, ainakaan jos
asennetut maalarinteipit pitävät. :) No, toisessa työasemassa,
Dellissä, sekä Iparin matkakoneessa pyörivät Ubuntut joten jotakin
konetta on aina käytettävissä.
Hallin muunnosautojen, eCorollan ja eAudin kohdalla päivän ohjelmassa
näytti olevan ainakin mittava kuviotyöntelyosuus, jossa muut työnsivät
ja eKi pyöritteli ratteja. Hauskan näköisellä touhulla saatiin mm.
aikaan erilaisia peruutus-vekslauskuvioita sekä molempien käsien
heilutteluliikkeitä. Lopulta molemmat ajokit löysivät omiin
hinkaloihinsa.
Aulis Eskolan johdolla puitiin pitkään Sähköautowikiä sekä sen
hyödyntämistä oppimateriaalien tuotannossa.
Sun monen monta muuta juttua ja kontaktia. Sekä paljon kahvia ja hyviä pizzoja.
Muutamia vuoden 2010 avaustapahtuman tuokiokuvia on katseltavissa
verkkoalbumissa os.
http://www.flickr.com/photos/46403340@N07/sets/72157623182527156/show/
Risto Merkkiniemi