Maksoin eKille 2 euron narikkalapun Helsingin Messukeskuksessa ti 13.4.2010. eKi, soittelen, kun oon viihteellä Riihimäen suunnalla. Voipi olla joskus aamuyöstä. BTW, tuoppi maksoikin sitten 250 km, jonka pulitin itte.
Kansainvälinen "Shift to e" -seminaari, Helsingin messukeskus 13.4.2010
JÄLLEEN YLIVERTAINEN TAIDONNÄYTE SEKÄ JÄRJESTÄJILTÄ ETTÄ ESIINTYJILTÄ!
Aina tarjoutuu tilaisuuksia hankkiutua itseänsä parempaan seuraan. Ja mitä tehdäänkin, tehdään historiaa.
Aamuisella IC-sähköjunalla Tampereelta. Edellä menneessä paremman väen Pendolinossa matkustivat ainakin Juissi ja Kyösti. Onneksi Pendolinokin toimi, että päästiin maalikylille, värivalojen kaupunkiin.
Hyvissä ajoin yhdeksän pinnassa leimautin netistä itsetulostetun pääsy-/nimilippuni Helsingin Messukeskuksessa.
Ja törmäsin heti aulassa eKiin. No, eKille ja minulle vaihdettiin saman tien huomattavasti tyylikkäämmät, seminaarin viralliset Shift2e -nimilaput. Siinä oli nimen alla hienosti "Sähköautot - Nyt! -yhteisö. Suoristin automaattisesti selkääni.
Ja ei kun peremmälle, Okkosen Annan hellään, iloiseen ja tuttuun huomaan. Anna luovutti meille virallisen seminaarikansion romppuineen - visuaaliselta toteutukseltaan samaa sarjaa nimilapun kanssa. Taka, tiätysti niin. Liitteenä kuva virallisesta keräilyharvinaisuudesta. Ei muuten lähde 20 vuoden päästä alle 1.000 km (yhteisön valuutassa), missään tapauksessa.
Materiaalikansiot kainalossa aamukahvipöytien äärelle, joissa mm. kolmioleipiä. Ja erittäin maistuvat smoothiet, kahta eri makua. Ei laskettu, mutta kuulemma otin kolme lasillista.
Mattilan Jyrkin johdolla semiaari alkoi, jatkui ja päättyi ajallaan, täsmälleen. Vaikka minäkin koetin monissa ravintola- ja käytäväkeskusteluissa jarruttaa. Aina oli Jyrki olkapäähän koputtelemassa, että nyt jatketaan. Yli ḱolmenkymmenen työvuoteni aikana ei montaa seminaaria oo, mitkä aikataulussa. Itse järjestämäni venyneet kaikkein eniten.
HAVAINTOJA JA AJATUKSIA Shift to e -SEMINAARIOHJELMAN VARRELTA
1. MUUTOKSEN PAINETTA - VIRANOMAISPULKAT VIIMEIN KÄÄNTYMÄSSÄ!
Vihdoinkin sähkövaloa tunnelissa. Eikä hetkeäkään liian aikaisin. Suloinen Suomemme lienee petrooliajoneuvojen viimeisiä koskemattomia korpimaita. Ainesta Natura-hankkeeksi. Timo Hanhilahti neuvoi kyllä viisaasti meitä aktiiveja kärjistelemästä ja provosoimasta.
Liikenneministeri Anu Vehviläisen lyhyen (30 min), mutta painokkaan seminaariesiintymisen mukaan sekä ministeriö että eduskunta on sekä käynnistänyt että käynnistää selvityksiä ja muita toimenpiteitä sähköajoneuvoklusterin edistämiseksi.
"Liikenneministeri Anu Vehviläinen selvityttää miten sähköautojen laajamittaista käyttöönottoa voidaan edistää suomalaisessa
liikennejärjestelmässä. Selvitysmieheksi on kutsuttu tutkimusprofessori Nils-Olof Nylund Valtion teknillisestä tutkimuskeskuksesta (VTT). "
"Liikenneministeri kertoi selvitysmiehen asettamisesta kansainvälisessä sähköautoilua käsittelevässä seminaarissa 13. huhtikuuta Helsingissä."
Tämän lisäksi mm. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen on 12.3.2010 vastannut kansanedustaja Pertti Salovaaran /kesk kysymykseen, että
- mihin käytännön toimiin hallitus aikoo ryhtyä sähköautojen hankinta- ja käyttöverojen kohtuullistamiseksi
- mitä muita käytännön toimenpiteitä hallitus aikoo tehdä sähköautojen hankinnan ja käytön helpottamiseksi ja
- mitä käytännön toimenpiteitä hallitus aikoo tehdä tukeakseen sähköajoneuvoklusterin myötä syntyviä yrityksiä ja muita työpaikkoja?
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_89_2010_p.shtml
Ilmoituksensa mukaan lempääläläinen Pertti Salovaara ei asetu enää ehdokkaaksi seuraavissa vaaleissa. Salovaarassa lienee siis TSAK! -ainesta.
Kuten tunnetaan, Tekes selvittää osaltaan sähköajoneuvoalan mahdollisuuksia.
"Kesäkuun lopussa valmistuvan selvityksen tavoitteena on syventää tietoa suomalaisten yritysten mahdollisuuksista sähköajoneuvoalalla. Selvitys tuottaa Tekesille ehdotuksen toimenpiteistä liiketoimintamahdollisuuksien parantamiseksi ja realisoimiseksi."
**2. EUROOPASSA JO JOHDOT IRTI - POIS ALTA!
Mobi.E - Euroopan ensimmäinen kansallinen sähköajoneuvo -ohjelma**
Erityisen mieleenpainuneeksi ja vaikuttavaksi kaikista mainioista seminaariesityksistä ja niiden aiheista jäi Mobi.E, Euroopan ensimmäinen kansallinen sähköajoneuvo -ohjelma.
Ohjelmaa koordinoi Portugalin sähköisen liikkumisen virasto GAMEP. Kaiken lisäksi takana on maan pääministerin henkilökohtainen paino ja arvo!
Portugali! HALOO! Varmaan geeni- ja kulttuuriperintöä. että historiallinen merenkulkija- ja maailmanvalloittajakansa on jälleen
liikkeellä. Tällä kertaa elektronisesti.
Taidan veistellä savupirtissä uudet parireet ehoopuhteina. Ai niin, päreitäkin varmaan taas tarvitaan, tulevana talvena. Naapurin 70-luvun kotterokin lirutteli jälleen litran moniasteöljyjä yhteiselle pihamaalle. Joka-ikisistä-aamuisista klo 6.00 käynnistyssavuista, pörinöistä, kolinoista ja vinkumisista puhumattakaan. Prkl!
Viimeistelty ja tuotteistettu Mobi.E -hanke ja -konsepti aiotaan toteuttaa avoimena, jolloin kaikki kansalliset ja kansainväliset
toimijat voivat liittyä mukaan omilla ratkaisuillaan ja -palveluillaan. Esimerkiksi suomalainen Ensto latausjärjestelmineen toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi mukaan hankkeen seuraavaan vaiheeseen.
Mobi.E:ssä pyritään siihen, että kaikki kokonaisratkaisun kannalta kriittiset osat testataan ja standardoidaan. Tällä varmistetaan, että kokonaisuus toimii ja kehittyy.
Portugali - Nyt! Viisaimmat ja osaavimmat painanevat Portugalin
kohdalla COPY - PASTE - PASTE - PASTE… PASTE!
http://www.mobi-e.pt/uk/index_uk.html
3. TAMPEREEN SEUDUN JULKINEN LIIKENNE JA SEN SÄHKÖISTÄMISVAIHTOEHDOT
Tähän erittäin ajankohtaiseen aiheeseen viitattiin sekä esityksissä että keskusteluissa.
Apulaispormestari Timo Hanhilahden mukaan Tamperetta velvoittaa yksin sähkövalot vuodelta 1882. Eli vain pari vuotta sähkövalojen keksimisen jälkeen! Lienevät vielä vanhakantaisia hehkulamppuja. Koskahan ne muuten muistetaan sammuttaa ja vaihtaa?
Tämän ja monien muiden velvoitteiden pohjalta Tampere on julistautunut sähköllä liikkuvaksi kaupungiksi.
Timon viisaiden ja asiantuntevien neuvojen pohjalta aktiivien ei pitäisi lähteä kärjistämään liikaa vaihtoehtojen välillä. Eikä
väittämään suoraan jotakin vaihtoehtoa toista paremmaksi. Timon mukaan perempiin tuloksiin päästään mukailevalla ja joustavalla taktiikalla. Itselleni alkoi varmistua, miksi Timo on äänestetty yhdeksi kaupungin pormestareista.
Viisaampi lähestymistapa tarkoittanee sitä, että esimerkiksi Tampereelle kaavailtua raideliikennettä tulee pikemminkin tukea ja myötäillä. Myötäillä siten, että mahdolliset vaihtoehdot, esimerkiksi akkutrollikat esitetään tätä kautta, myönteisessä ja kannustavassa yhteistyöhengessä.
Näin varmasti onkin - päämäärähän on yhteinen. Sähköinen joukkoliikenne ja sähköistetyt joukkoliikennekäytävät! Tampere(kin) kärsii liikennemelusta ja ajoittaisesta ilman huonolaatuisuudesta. Timon mukaan on erittäin tärkeätä, että asukkaat ja vierailijat kokevat positiivisia tunnetiloja Tampereella liikkuessaan.
No, eKi testaa myötäilevää lähestymistapaa omassa esitelmässään jo tällä viikolla.
Katton nääs, kun Timo vastaa näistä yhdyskuntapalveluistat täällär Riäväkylässä. Joukkoliikenteessäkin on siirrytty tilaaja-tuottaja -malliin. Putjetti huitelee monilta osin reilusti yli 1 miljardin, josta esim. katuverkosto 40 miljoonaa vuodessa.
Paljonkohan mulle määrätään yhdyskuntapalvelua!?
4. PATTEREITA EUROOPASTA - PATTERITEHTAITA SUOMESTA
Euroopan markkinat ovat sata (100) akkutehdasta. European Batteries Oy toimittaa akkutehtaita.
Myynti- ja markkinointijohtaja Martti Alatalon mukaan European Batteries (EB) toimittaa viraabelitöinä myös litium-ioniakkuja,
-akkumoduuleja ja -järjestelmiä. Litteitä LFP-kennoja on tarkoitus valmistaa 2 miljoonaa kappaletta vuodessa. Tuotanto alkaa tänä vuonna ja sitä kasvatetaan täyteen kapasiteettiinsa vaiheittain 2011-2012.
EB:lla on myös oma akunhallintajärjestelmä, BMS, jota käytetään akkumoduulien ja näistä koottujen järjestelmien valmistuksessa.
Kennoista ja moduuleista voidaan koota myös asiakaskohtaisia ratkaisuja. 1.000 m2 kokoomahalli on odottamassa akkuja ja tilauksia.
EB on tehnyt myös muutaman (4) ajoneuvomuunnoksen, VW Passat 70kW / 300 Nm.
Ilman akkuja ei juuri ole sähköajoneuvoja. Lisäksi näitä litiumpattereita voi syödä yhden kilon sairastumatta. Älkää kuitenkaan
kokeilko kotona.
Yksityisasiakkaille EB ei ehkä myy, mutta suurehko taloyhtiömme voisi varmaan jotakin kautta tilata esimerkiksi 0,5 MWh
akkukonttijärjestelmän, 5.000-7.000 kg.
Entä akkukäyttöinen öljytankkeri? Täytyy soittaa Masalle tai Akerille.
http://www.europeanbatteries.com/
5. EU:N YMPÄRISTÖNÄKÖKULMA SÄHKÖAJONEUVOSEKTORIIN
Älkää painottako sähköajoneuvojen lisäämistä. Painottakaa CO2-päästöjen vähentämistä! Kehoitti Nusa Urbancic, Transport &
Environment, Bryssel.
Nusa oli tehnyt myös mielenkiintoisen havainnon. Kuudenkymmenen vuoden aikana VW Beetle ei ole onnistunut vähentämään bensanjuontiaan pisaraakaan. Kansanauto juopottelee edelleen 7,5 l / 100 km, kuten on aina tehnyt. Katkaisuhoitoon. Tiettävästi ainakin Palosen Henkan parempi puolisko toivoilee kuplamuunnosta.
6. LIIKETOIMINNAN AVOIMET KOODIT
Erkki "eKi" Leinonen tiivisti oman esityksensä ykskantaan: "Me (yhteisö) emme tee selvityksiä, me teemme sähköajoneuvoja.
Ajoneuvoihin liittyvä tieto on kaikkien halukkaiden ja kiinnostuneiden käytettävissä."
Luonnollisesti eKi oli huolella valmistautunut 30+ PP-kalvosarjan sulkeisiin, mutta jätti suurimman osan kotitehtäviksi. Koskahan saa tenttiä?
7. Sähköautot - Nyt! -TUKIVERKOSTO JA SEN HALLINTA
Kriittisesti tarkasteltuna aktiiveista tuntui olevan järjestäjille ja muille osallistujille enempi hyötyä kuin haittaa. Aktiivit
osallistuivat sekä ravintola-, käytävä- että seminaaritilassa käytyihin moninaisiin keskusteluihin ja verkostoitumisiin. Aktiivit
esittivät jopa kysymyksiä ja vastailivat muiden osallistujien kysymyksiin. Itse vastasin aina, kun ei kysytty.
Moneen otteeseen todettiin, jälleen kerran, että yhteisömme aktiivit ovat mukana monissa hankkeissa ja työryhmissä edistämässä sähköajoneuvoilua ja siihen liittyvää infraa. Ja verkotus jatkuu.
Jopa Turun suunnalla orastaa – Hännikkälän Simo aikoo verkottaa kaikki alueen avainihmiset ja -tahot. Toiminnan päästyä jonkinlaiseen vauhtiin, voidaan sitten välillä ajella täältä Tampereelta vetämään ja työntämään niitä ajoneuvoja lähimpään pajaan ja latauspisteeseen. Auttelemaan pulmakohdissa.
Itse asiassa, Sähköautot - Nyt! -yhteisö tarvitsee seuraavaksi jonkinlaisen yhteisen kontaktien- ja asioidenhallintaympäristön.
Esimerkiksi jokin avoimen lähdekoodin CRM-ratkaisu olisi askel oikeaan suuntaan. Nähtäisiin näppärästi, mitä kontakteja ja yhteyksiä on kelläkin aktiivilla. Ja mistä asioista yhteyksissä puhutaan! Ja mistä sovittu!
Verkkotiede - Nyt! KAIKKI MAAILMAN SÄHKÖAJONEUVOKLUSTERISSA TOIMIVAT
VOIDAAN TAVOITTAA KUUDELLA (6) ASKELEELLA!
Kuten tunnettu kansainvälinen seminaari- ja messujärjestäjä Shift2e on jälleen todistanut, yksi minkä tahansa verkoston jokin solmu (node) on muita merkittävämpi nk. supersolmu. Tämän supersolmun ja siihen
liittyvien yhteyksien (link) kautta kaikki muut ovat tavoitettavissa tehokkaasti ja pienellä vaivalla.
Sähköautot - Nyt! -yhteisö toimii verkostossa Shift2e:n sekä monien muiden merkittävien toimijoiden tukena ja täydentäjänä. Yhtenä kriittisenä supersolmuna ja solmujen välisenä linkittäjänä.
Ajoittain näennäisen uinuvan oloisesta toiminnasta ja nukkuvien näköisistä aktiiveista huolimatta. Tai sen takia.
http://www.shift2e.com/Shift2e-Seminaari.html

Kiitos kaikille. Ja anteeksi!
Risto, sähköajoneuvon nuorempi apumies, SNA
Risto Merkkiniemi
p. +358 50 3308 994
Sähköautot – Nyt! -yhteisö