Päivämäärä: 01 May 2010 09:21
Keskusteluviestien lukumäärä: 5

Hauska video!
Osaisikohan joku lukijoista laskelmin esittää, voisiko tuulimylly(t) kulkuneuvon etupuolella vähentää kulkuneuvon kokonaisenergiankulutusta?
Mylly antaa energiaa akkuun, otaksutaan siirrossa 100 % hyötysuhde aluksi. Koska mylly ottaa energiaa vastaantulevasta ilmavirrasta, se hidastuu, ja kulkuneuvon runko kohtaa hitaamman ilmavirran (puolet? kolmannes?), mikä merkitsee ilmanvastuksen pienemistä, eli vähempi energiaa tarvitaan varsinkin korkeissa nopeuksissa ja huonolla ilmanvastuskertoimella kulkemiseen.
Ainakin vastatuuleen vedessä kulkevia tuulimyllyveneitä on demottu (ilman akkua, mylly pyörittää veden alla olevaa propellia).
Sitten selvinpäin otetaan se fysiikankirja kauniiseen käteen ja luetaan kohdasta energian häviämättömyys :)
…ainiin ne veneet. Siinä homma perustuu siihen että paatti kulkee vastatuuleen potkuriin yhdistetyllä sähkömoottorilla jolle tehdään sähköä tuuligeneraattorilla. Mutta tyynellä kelillä se ei toimi sen paremmin kuin purjeetkaan.
Kyllä autokin kulkisi vastaavalla viritelmällä jos tuulee riittävästi, mutta kiire ei saa olla. Toimistolla joutuisi kyllä selittämään hetken auton katolla olevaa 4-6 m halkaisijaltaan olevaa tuulimyllyä jonka antama 2-3 kW vauhdittaa auton huimaan 10…20km/h vauhtiin (jos tuulee tarpeeksi).

Häh, onko Teekkari kuivumassa ja noin terävänä laskutikkunsa kimpussa jo nyt! Vastahan vappu päättyi eilen! :D
Hauskoja mielikuvia Teekkari herätti.
Mutta ei tämä ihan ikiliikkujavertauksella ole perusteltavissa.
Jos kulkuneuvon ilmanvastuskerroin on iso (=huono), niin paljon energiaa menee ilmapyörteiden rakentamiseen.
Saman poikkileukkauspinnan omaava kulkine kulkee vähemmällä energialla, jos muutetaan muotoa pisaran näköiseksi. Sitäkään ei estä energian häviämättömyyden laki :)
Jos muoto muutetaan tuulimyllyksi ja siihen liittyväksi kulkijaksi, niin ilmanvastus muuttuu, mutta myllystä saadaan energiaa käyttöön esim. akkuun. Myllynsiivet ovat lentokoneensiipiin verrattavia tehokkaita ilman järjestelijöitä takana tulevia varten.
Nämä jutut ovat joskus arkiajattelulle yllättäviä. Jokainen tietää, että toisen takapuskurissa peesaamin säästää vähentää jälkimmäisen kulkemiseen tarvittavaa energiaa. Mutta ällistyin, kun sain aika uskottavasta lähteestä selonteon (liian kauan sitten), jossa osoitettiin ETUMMAISEN kulkijan energiankulutuksen vähenevän tietyillä ehdoilla peesaajan takia.