Renaultin sähkötavara-auto Kangoo Express Z.E. saa ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä ja samalla Renault julkistaa auton hinnan. Asiakkaalle tarjotaan kahta vaihtoehtoista hankintatapaa; ostamalla tai vuokraamalla sähköauton sekä vuokraamalla auton akun. Hintatietoa on jo saatavilla joidenkin Euroopan maiden osalta. Lue koko Renaultin tiedote tästä.
Päivämäärä: 22 Sep 2010 11:49
Keskusteluviestien lukumäärä: 8

RENAULT /// LEHDISTÖTIEDOTE 22.9.2010
Renault esittelee Kangoo Express Z.E. sähköautonsa Hannoverin kuljetusmessuilla
KANGOO EXPRESS Z.E. – 100 % sähköauto
Renaultin sähkötavara-auto Kangoo Express Z.E. saa ensiesittelynsä Hannoverin autonäyttelyssä ja samalla Renault julkistaa auton hinnan. Asiakkaalle tarjotaan kahta vaihtoehtoista hankintatapaa; ostamalla tai vuokraamalla sähköauton sekä vuokraamalla auton akun.Renault ilmoittaa Kangoo Express Z.E sähköauton hinnaksi (markkinasta riippuen) 20 000 euroa (arvonlisäveroton hinta), mutta esimerkiksi Ranskassa auton hinta laskee 15 000 euroon (ilman arvonlisäveroa) valtion myöntämän 5 000 euron tuen myötä. Akun vuokrakustannukseksi arvoidaan noin 72 euroa kuukaudessa. Ruotsissa Kangoo Express Z.E. sähköauton hinnaksi arvioidaan 194.000 kruunua (arvonlisäveroton hinta ilman mahdollisia tukia) ja akun kuukausivuokraksi 699 kruunua (arvonlisäverolla). Kangoo Express Z.E sähköauton toimintasäde yhdellä latauksella on 160 km ja yhden latauksen kustannus, riippuen paikallisesta sähkön hinnasta (kWh) on Ruotsissa laskettu noin 20 kruunuun. Renaultin ensimmäinen sähköauto tulee siis olemaan sekä edullinen ostaa että käyttää.
Tavanomainen lataus kotitalousverkosta (16A 220V) kestää kuudesta kahdeksaan tuntia.
Kangoo Express Z.E on hiljainen ajaa eikä vaihtamista tarvita. Auto kiihtyy hyvin heti alhaisilta kierroksilta. Voimanlähteenä on 44 kW:n (60 hv) sähkömoottori, jonka maksimivääntö on 226 Nm. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 130 km/h.
Renault Kangoo Express Z.E kansainvälinen myynti alkaa ensi vuoden puolessa välissä. Päätöstä Renault sähköautojen esittelyajankohdasta Suomen markkinoilla ei ole vielä tehty.

Renaultilla pitkä perinne sähköautoista. Rellu Kangoo Express Z.E. on todella tyylikäs pikkupaku, ja todellinen myyntihittituote, jos tuo hinnoittelu on tuollainen! Ja akkuvuokra 60e/kk, ei paha! Ja noitahan saa kaksi kpl eCorolla-konversion hinnalla. Ja ne on uusia!
Oheisena video litium-metallipolymeeriakuista (katastrofi ATT- asennuksissa) Bollore kehittää Ranskassa ja Kanadassa. Video Kanadasta: http://www.youtube.com/watch?v=HJrNCjVS0gk&feature=related
Akkuvuokra NiCd akuille on Renaulteissa ja PSA:n peleissä Ruotsissa noin 100e/kk plus alvit. Litiumit ovat halvempia joten hinta saattaa olla halvempikin. 6000e litiumakkupaketti olisi 5 vuodelle laskettuna 100e/kk ja luulen että suurempia eriä ostettaessa tuosta jää vielä kolmisenkymmentä prossaa katetta. TS:n littriumakut voisivat olla vielä halvemmat. Tai sitten HiPowerit.
Rellun historia on ihan jännä jos tsekkaa Kangoon sukupuuta; ekaksi oli Express -92, sitten 2000 Kangoo, ja sitten Kangoo Elect´Road (pieni polttomoottori ja genu lisänä) jonnekin 2005 saakka ja nyt Kangoo Express. Viisi vuotta oli kait ihan hiljaista. Henkilöautopuolella Clio Electrique taisi olla ainoa sähkörellu. PSA puolella malleja on sitten ollutkin enemmän, ainakin Berlingo/Partner, Berlingo Dynavolt, Saxo, Peugeot 106, olisiko joskus näkynyt Xsarakin.
Jos elbil Kangoon hinta on 20000e ja siihen autovero (12,2%, ???) plus alvit niin ollaan 28000e. Ei tuo mikään ihan kaamea hinta ole. Jos vertaa Thinkkiin (49000e!!!) niin vaikuttaisi melkein siedettävältä. Lopullinen oikea hinta olisi kuitenkin mielestäni noin 20000e kun ottaa huomioon ajomatkan ja että autossa on kuitenkin vähemmän, halvempaa ja simppelimpää tavaraa kun pörinäautossa.
Tuli tuosta 12,2% autoverosta mieleen että ette ole ilmeisesti huomannut mutta tuon autoveron kohdalla hallitus on taas pissinyt meitä Suomalaisia oikein rankasti silmään. Autoverotus on muuttunut muka päästöperustaiseksi, alla perustelut.
Syy yksi, mitä ihmeen tekemistä päästöillä on auton kokonaispainon kanssa?
Syy kaksi, Täysin nollapäästöisestä sähköautoista tarvitsee maksaaa yhtä paljon autoveroa kuin 61 g/km CO2 päästävästä polttomoottoriautosta.
Syy kolme, Sähköautoista tarvitsee maksaa ns käyttövoimaveroa (kun sitä ei tarvitse maksaaa esim maakaasuautoista).
Hallitus suosii räikeästi pieneniruokaisia dieselautoja, bensiiniautot vielä menettelee mutta sähköautot ja hybridit on hallitukselle selvä kirous.
Tuo kangoo vaikka niin houkutteleva onkin hinnaltaan ei tule pääsemään 12,2% autoverolla, jollei sen kokonaispaino ole todellakin 591kg.
Sama kokonaispainon kirous tulee lepäämään kaikilla sähköautoilla ja hybrideillä, akut kun tekevät reilun painonlisäyksen ko autoihin.
Dieselauto kun saa painaa pienimmässä veroluokassa jopa 994kg verrattuna autoon jonka käyttövoima on muu kuin dieselöljy niin kokonaispaino on tuo säälittävät 591kg.
Tuota kokonaispainoeroa ei voi edes perustella sillä että dieselautot painaisivat nykyään muka jostain syystä enemmän, esim uusi Megane 1.4 TCe (bensiini) omapaino on 1290kg ja Megane 1.5 dCi FAP (diesel) painaa vain 1215kg.
Ja sen enempää tällä hetkellä ympäristö hyväksi autoilija ei voi tehdä kuin ajaa puhtaalla sähköautolla, ja se millä ja kuinka sähkö tuotetaan ei ole niinkään kuluttajasta kiinni vaan hallituksen linjauksista energiapolitiikassa (millä siis sähköä tuotetaan).
Autoveroa pitäisi ennemminkin kutsua kokonaispainoveroksi, ei näin meillä valtiovalta suosii puhdasta autoilua….
Enpä ole tsekannut uuden sähköauton autoveroa mutta käytetyssä oli tuo 12,2% mikä oli monessakin mielessä linjassa sen aiheuttamiin haittoihin. Kyssärissä siis hyötyajoneuvo, ei haitta-ajoneuvo (henkilöauto). Taas tuo dieselvero on jännä, kinneri painaa 1630kg max ja käyttömaksu+dieselvero 170e/v. Nyt kun sitten tulee uusi laki joskus voimaan niin kaavailevat kaikkien sähköpakettiautojen painoksi 1500kg, jännää.
Onko tosiaan noin että Kangoonkin autovero olisi korkeampi? Ihan hullua touhua jos näin on.
Tuota parjattua hiilivoimalasähköä kait tehdään Suomessa vain noin 5% koko määrästä ja siitäkin otetaan lämpöhyöty irti joten ei taida olla merkittävä. Ydinvoima on monitahoinen juttu jolle ei taida löytyä yksiselitteistä vastausta kyssäriin hyvä vai huono. Esille popsahtaa kysymys yhteiskunnan elinvoimaisuudesta, luolassa asuessa ei kannata haikailla sähköautostakaan. Yhteiskuntien kilpailu kiristyy ja omavaraisuus asiassa kun asiassa on ainoa selviytymisen edellytys.