Nousevan talouden Kiinassa on tullut voimaan kannustin sähköautojen ostoon. Valtio tukee sähköauton ostajaa 6400 euron suuruisella summalla. Köyhässä Suomessa tällainen ei ole mahdollista, vaan täällä sähköautoja täytyy verottaa bensa-autoja autoja kovemmin, tietää niin sanottua "ekologista autoverouudistusta" hehkuttanut valtio(valtiossa)varainministeri Jyrki Katainen.
Lue koko uutinen Kiinan sähköautomarkkinoista tästä.
Päivämäärä: 10 Nov 2010 12:33
Keskusteluviestien lukumäärä: 6

Report: BYD cancels plans for F3e electric car
http://green.autoblog.com/2010/12/08/report-byd-cancels-plans-for-f3e-electric-car/
"The BYD F3DM plug-in hybrid went on sale in China back in December of 2008. In its first twelve months on the market, slightly more than 100 units were sold, well below the company's stated goal of 10,000 sales in in the first year. That distinct lack of success convinced BYD to lower its sales estimates and to rethink some of its other plug-in vehicle plans."
Lienee tuo BYDin myynti aikamoinen pettymys tehtaalle. Etenkin kun ajattelee että pelkästään Pekingin alueella myydään yli 2000 autoa joka ainoa päivä. Jos tosiaan sähkönjakelu olisi paremin järjestetty ja toimivampi niin luvut olisivat toiset. Kuitenkin Kiina on suorittanut menestyksekkään avaruuslento-ohjelman ja jopa ampunut oman satelliittinsa alas taivaalta. Ja sitten kompastuu maanläheisempiin ongelmiin.
Lienee tuo BYDin myynti aikamoinen pettymys tehtaalle.
Jotain hassua taitaa kyllä olla autossakin. Onko siitä vieläkään tullut kunnollisia koeajoraportteja? Onko se julkisesti kunnolla myynnissäkään? Valmistusmäärät ovat nollasarjamääriä, joten ei se ainakaan sarjatuotannossa ole ollut.
Kysyntää kuitenkin sikäli luulisi olevan, että Toyota on jopa koonnut Priuksia Kiinassa maan markkinoita varten. Ettei vain olisi ns. kiinalainen juttu?
Ford yllätti markkinat sähköpakulla
http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/article544594.ece?s=u&wtm=tt-09122010
"Fordin mukaan Transit Connect Electricin toimintasäde yhdellä latausvälillä on noin 130 kilometriä. Auton 28 kilowattitunnin akku latautuu 240 voltin järjestelmässä 6-8 tunnissa eli aikana, joka riittää suurasiakkaiden jakelutarpeisiin. Fordin sähköiset voimansiirtojärjestelmät toimittaa Azure Dynamics."
Ovat sitten seuranneet malliamme :D
Hatunnosto Fordille!
Tiheiden kaupunkialueiden jakeluliikenteessä sähköauto on aika lailla voittamaton peli. Toivottavasti kokemukset ovat hyviä ja autot tulevat laajemmin saataville lähivuosina.