Taipuisiko Elcatin laturi lataamaan litiumia? Laitat suunnilleen samaan hintaan vaikka samantyylisen paketin litiumia, eli jännite ja Ah-lukemat samoina. Pidemmällä tähtäimellä käyvät kuitenkin halvemmiksi, auto kevenee ja pääset entistä pidemmälle samalla akustolla. Herkeää myös jännitteet sakkaamasta kuormituksessa. Jos akut mahtuvat samaan tilaan paremmin, niin voit esim. lämpöeristää nykyisen kotelon ja parantaa entisestään talviajoa. Niin tosiaan, ei tarvitse pelätä talvella akkujen liikaa hyytymistä tai ajomatkan puolittumista myöskään.
En tiedä nykyisen Elcatin akuston kapasiteettia, mutta arvaillaan suunnilleen sinnepäin -lukemia hinnoista:
- 23x 3,2V (160Ah, käytettävää kapasiteettia n. 10kWh), hintaa n. 3700e.
- 23x 3,2V (100Ah, käytettävää kapasiteettia n. 6kWh), hintaa n. 2300e
Päälle mahdollinen laturin vaihto ja jännitetarkkailujärjestelmä kennoille. Huh, onpas hintaa, mutta odotettavissa voisi olla 100 000km akustolla ilman merkittävää kapasiteetin häviämistä. (60km/lataus, 1500 lataus/purkusykliä -> 90 000km). Mahdollisesti enemmänkin. Mitäs lyijyillä pääsee, 300-500 sykliä maks?
Minä olen mieltänyt Trojanit ja muut massalevyakut ainoiksi "sopiviksi" ajovoima-akuiksi. Ovat vaan melko hinnakkaita, kuten myös geeliakutkin. Kaikilla lyijyakuilla on kuitenkin lyhyt elinkaari tässä käytössä. AGM-akuilla ilmeisesti muita lyhyempi (paitsi starttiakuilla, hehe), mutta ne kestävät paremmin syväpurkua.