Moro,
Kovemman suorituskyvyn paketiksi voinee laskea myös Kokamin pussikennot. Jos niiden kanssa harkitsee touhuamista, suosittelen hetimiten teippaamaan Kapton-teipillä kennojen reunat ympäri, sähköä johtamattomiksi. Ettei tule sähköisiä eikä kemiallisia reaktioita kennojen kesken reunojen stanssausten/leikkausten kautta - tästä kun on Kokamin kohdalla ihan omakohtaista kokemusta, harmi kyllä… Kokameja muutamia paketteja kasanneena sen verran vielä että akkulaatikon ja napojen puristuksen suunnitteluun on hyvä kiinnittää jo alkuvaiheessa paljon huomiota. Paras tilanne niiden pussikennojen kanssa on jos kennot voi niiden saapuessa saman tien nostaa teippauspöydän kautta akkulaatikkoon eikä asennusta tarvitse enään purkaa. Ainakin Kokamilla näyttivät nämä pussikennot nimittäin olevan niin arkoja käsittelylle että reunat kuluvat pienestäkin taivuttelusta erittäin helposti puhki. Kulumiseen näytti riittävän kun näytät kennoa riittävän monelle vierailijalle ja laitat saman tien laatikkoon takaisin…
Tehoa niistä ilmeisesti saa kyllä kivasti irti, ilman lämpöä. Näistä "peruskennoista" lupaavat 10C hetkellisesti ja 5C jatkuvasti. Ladata voi 2C:llä. High-Power kennoista (tjsp.) sitten irtoaa tehoa vieläkin enemmän. Tehtaalta lähettivät pyydettäessä lämpökamerakuvan jossa 2.5C:llä täydestä tyhjäksi purettu 100Ah Kokamin kenno lämpesi noin 5-10C. Omaa lämpökamerakuvaa ei vielä ole - puuttuu se lämpökamera. Ensimmäisiä syklitysten mittauksia kyllä on mutta niin harmittavan pienillä virroilla ettei nuo 70Ah kennot juuri siitä hetkahda puoleen eikä toiseen.
Huomenna ladattaneen kennot toisesta muunnoksesta täyteen, viime perjantaina ne saatiin vihdoinkin purettua tyhjiin 3.3 kW vastuskuormalla.
Pajallani olevassa toisessa muunnoksessa on 4,4 kWh akusto ja toisessa 5,7 kWh akusto. Toivottavasti lumien sulaessa edes toisella niistä saadaan edes vähän ajokokemustakin…
—
Henkka