Heipä hei!
Sähköauto on haaveissani ollut pidemmän aikaa, joten semmonen pitää tehdä! Rakentelu aikataulu on erittäin joustava.
Tavoitteena toimiva käyttö auto, jolla voisi ajaa yli 50km latauksella.
Lyhyesti:
-Auto-aihio: Lada 1200L (2101) vm.88.
Ladoja harrastanu aikaisemminkin, ja yksi rakenneltu Niva onkin pihassa. Tuon aihio "nappisilmä" Ladan hommasin jo tutulta, mutta pihallani se ei vielä ole. Syy miksi tuohon autoon päädyin on se että se on vaan niin yksinkertainen tekniikaltaan ja tyylikkyydellään. -Takaveto helpottanee moottorin / voimansiirron asemoinnissa.
-Moottori ABB 17Kw 480v 60hZ 1768rpm 27A, 105Kg, ip65,
Jalkakiinnitys, Alumiinirunko, Puhallinjäähy, Käyttämätön (tiedot ulkomuistista jot voi olla virheitä).
Laskeskelin/ arvioisin että tuosta koneesta saisi nimelliskierrosnopeudella/ jännitteellä tehoa ulos n.50-60Kw hetkellisesti. Vääntöä olis hatusta heitettynä ehkä 150-200nm. Taajuusmuuttajalla/ vaihtosuuntaajalla kierrosnopeuden voisi ehkä nostaa 2500-3500 rpm. Riipunee jännitteestä, vastuksesta ja "kentänheikennyspiste" -jutuista.
Eli kierrosnopeus riittäisi ilman vaihdelaatikkoa n.100km/h vauhtiin.(tavoite)
—Mahtaako tuo jaksaa lähteä liikkeelle ilma v-lootaa ?
-Moottorinohjain ABB ACS 60100-50-3 teollisuus-taajuusmuuttaja
Nimellisteho 30/37kW puhallin/pumppukäytössä 45kW (?)
Huipputehoja tuosta saa varmaankin n.50-60kW kunhan jäähdytys pelaa.
Regen olisi kiva, ja eiköhän sen saa tällä purkilla toimimaan. -Tietoa?
(Volvoprojektissa sattumoisin sama tamu ->Volvo760
-Laturi tavoite olisi saada tuo em. tamu toimimaan myös laturina. Siitähän jää tuo tasasuuntaus-piiri käyttämättä muuten.
Lyijy-akuilla olis helppo, mutta entäs litiumeilla kun ovat niin tarkkoja??
-Akusto Akkuja ei ole vielä hankittu. LiFePo4 -akut olisivat varmaankin järkevin vaihtoehto, tosin kallis…
Jännite tulisi olla melko korkea em. osille. Ehkäpä n.560vdc joka on vaihtosuunnattuna n.400vac. Tarkempi jännite riippunee tuon tamun regen- ja laturi -mahdollisuuksista.
eli esim. 170kpl 20ah 3,2v kennoja. =n.11kwh 130kg.
-Riittääkö tuo paketti virrananto-kyvyiltään??
-mistä akut halvimmalla??
-bms tarvis myös olla ja se nostaa hintaa melkoisesti tuolla kennomäärällä. ehkä miniBMS. ?
Siinä kai tärkeimmät pääkohdat.
Alipainepumppu, DC-DC konvertteri, johdotukset, akkukotelot, valot, ajotietokone, lämmitys ym- jutut hommataan ja mietitään projektin edetessä.
Kaikenlainen neuvominen ja opastamien sallitaan ja on suotavaa!