Kansainvälisiin pikakuljetuksiin erikoistunut DHL Express käynnistää kokeilun, jossa muunnetaan käytettyjä polttomoottorikäyttöisiä jakeluautoja sähköautoiksi. Sähköautopilotoinnin yhteistyökumppanina on jyväskyläläinen Amperi Ltd, joka kehittää erityisesti arktisen kylmissä olosuhteissa toimivia litium-akkukäyttöisiä sähköajoneuvoja ja ratkaisuja.
Päivämäärä: 11 Apr 2011 20:04
Keskusteluviestien lukumäärä: 9

Deutsche post DHL group käyttää joitakin konversio Fordeja jakeluautoina. Autot ovat liikenteessä New Yorkissa. Ford E450 modifioituina hybrideiksi Azuren AC käytöillä.
http://electriccarsreport.com/2011/04/dhl-adds-electric-and-hybrid-vehicles-to-fleet/
Deutsche post DHL AG:lla on kunnianhimoinen maailmanlaajuinen GO GREEN PROJEKTI!
Konsepti vaikuttaa laadukkaalta ja akusto on parasta mahdollista laatua= Johnson Controls SAFT!
http://www.dhl.com/content/dam/downloads/g0/press/press_events/fact_sheet_new_york_vehicles.pdf
Hauska maininta oli tuossa että "regen vähentää jarrujen kulumista". Reaalielämässä yleensä regen aiheuttaa sen että jarrulevyt ruostuvat ja joudutaan vaihtamaan 2-3 vuoden välein. Tottahan tuo on siinä että jarrupalojen kuluminen on aika vähäistä. Mutta jättääkö vanhat jarrupalat jos levyt vaihtaa? Lisähommaa aiheuttaa myös jarrujen putsaaminen kerran vuodessa etteivät jumitu. No, 15 minuuttia.
Myös FedEx ja UPS on siirtymässä hybrideihin ja sähköautoihin
http://www.hybridcars.com/news/fedex-and-ups-add-electric-drive-vehicles-27727.html
Regen vähentää jarrujen kulutusta. Reaalielämässä olen kahdella priuksella ajanut. 2,5vuotiaalla 250.000km ajettuun
vaihdettiin palat ja eteen levytkin ;ei ois vielä oikeesti tarvittu huoltomiehen mukaan, mutta kun tuli hankittua varastoon.
Toinen prius 200.000km kohta 5v. ei ole aikeita vaihtaa paloja eikä levyjä vielä. Jossain vaiheessa ruostuivat, kun käytän
regeniä koko ajan ja sitten opettelin kerran päivässä painamaan jarrupoljinta. Ei ruostu enää. Ihme vekotin.
Sähköautoissa taas regen on yleensä portaaton kaasupolkimen asennolla säädettävissä jolloin tuo jarrujen käyttö minimoituu minimiinsä. Toki jarrujen painaminen useammin "tarpeettomasti" pitää ne paremmassa kunnossa mutta sitten aivojen sopukassa on joku rele joka kytkee säästömoodin päälle. Menee energiaa turhaan… Toki 50e yhteensä saa kahdet levyt ja palat 3v välein mutta kuitenkin….
Toki 50e yhteensä saa kahdet levyt ja palat 3v välein mutta kuitenkin….
Pera L on kyllä sähköajoneuvoksien ehdotonta nuukuuseliittiä. Peralle sponsoreiden toimittamat Töysän kanelikorputkin (todella kovia ja rutikuivia) kuuluvat vain erikoisjuhlapäivien herkkumenuun. Edellyttäen, että edellisen päättyneen autoilukauden kokonaiskustannukset Peran omasta kukkarosta eivät ylittäneet sataa euroa :D
Rise-Merkki: "Pera L on kyllä sähköajoneuvoksien ehdotonta nuukuuseliittiä. Peralle sponsoreiden toimittamat Töysän kanelikorputkin (todella kovia ja rutikuivia) kuuluvat vain erikoisjuhlapäivien herkkumenuun. Edellyttäen, että edellisen päättyneen autoilukauden kokonaiskustannukset Peran omasta kukkarosta eivät ylittäneet sataa euroa :D"
Kiitos. Laskin että kun olen maksanut yli 40 vuoden ajalta (ja yli miljoonalta kilometriltä) liikenteestä otettuja maksuja yli 7 kertaisesti verrattuna todellisiin kustannuksiin niin kait muutaman vuoden voi ajella halvemmalla. Toisaalta maksan käyttämästäni energiasta suunnilleen yhtä paljon kun p-moottoriset kanssaveljet ja sisaret. Käytän sen vaan tehokkaammin. Samalla ostan kinkkua leivän päälle ja ehkä jotain hyvää saksalaista juustoa. Korpuista en niinkään välitä.
Tuosta DHL-jutusta, onkohan niin että kun kuljetuskustannukset halpenevat em. syystä niin mahtavatko kuljetuksetkin halveta samassa suhteessa vai laajennetaanko logistiikkaa?