Project Better Place on saanut Renault-Nissan konsernin kumppanikseen sähköauton tuotantoon. Tarkoitus on tuoda sähköautot Israelin teille 2011. Tarkempia tietoja autosta ei ole, mutta Project Better Place lupaa rakentaa kattavan latausverkoston maahan. Tämä saattaa viitata siihen, että auton kerta-ajomatka jää vaatimattomaksi. Kysymys vain kuuluu: miksi vain Israeliin ja miksi vasta 2011 (kun riittävää osaamista oli jo 1990-luvulla, esim. 200 km ajomatkan Nissan Altra EV)?
Päivämäärä: 21 Jan 2008 16:00
Keskusteluviestien lukumäärä: 6

Luin jostain että Tanska olisi myös lähdössä mukaan. Julkistustilaisuuden videossa Agassi kiitti mm. paikalla olevia Tanskan ja Japanin suurlähettiläitä. Varmaankin siellä leivotaan diilejä myös muiden autonvalmistajien kanssa.
Projekti lähtee siitä että auton käytettävyyden suhteen ei tehdä mitään kompromisseja. Tavoitehan on korvata KOKO kohdealueen autokanta kymmenessä vuodessa. Kokonaisuudesta tulee kaikin tavoin nykyistä parempi. Myöskin sen viimeisen argumentin suhteen, mistä täälläkin parhaillaan keskustellaan, eli sopivan toimintasäteen. Siksi latausverkkoon tehdään myös akunvaihtoasemia "työmatkavyöhykkeiden" ulkopuolelle. Akun vaihdettavuus toisaalta on yksi edellytys sille että akun omistaa PBP eikä auton omistaja. Sillä taas saadaan auton hankintahinta nykyistä vastaavaa edullisemmaksi.
Tällaisen kokonaisjärjestelmän rakentaminen täytyy tehdä asteittain ja PBP valitsee aloituspaikoiksi "saarekkaita" joiden liikenne on luonnollisista syistä rajoittunut pienelle alueelle. Näin hankitulla kokemuksella sama voidaan toistaa ja skaalata suuremmaksi eri puolille maailmaa.
Kelatkaa että Shai Agassi irtisanoutui SAP:ilta noin vuosi sitten ja nyt ollaan jo näinkin pitkällä.
-Vikke-
AIkaansaava jamppa. :)
Tuosta akustosta tullee standardi ja niitä voi tehdä sitten muutkin yritykset. Näin toivon.
Silloin niiden akkujen liisaajia on reilusti enemmän ja akkuahan ei tarvitse vaihtaa. Voi liisata itte jonkun toisen akuteknologian ihmeen ja käyttelee sitä sitten vaikka maailman loppuun.
Kuulostaa hyvältä. Tosin katselin, että ne meinaa laittaa akustoa takapenkin taakse. Kokonaan. Massaa tuolla akulla on helposti jo 300 kg. Toki, jos haluaa vain 100 km ajomatkan/latinki, niin se paino ei ole hurjasti yli 100 kg. Mekaniikka painaa jo luokkaa 30-50 kg.
Pittää ottaa nyt aktiivisesti yhteyttä PBP:n porukkaan ja alkaa vaatimaan speksejä. Mehän voimme alkaa tekemään samanlaista infraa vaikka heti.
-Jukka
Pisteet Agassille. :) Kokemuksista SAP:illa on varmasti hyötyä tämänkaltaisessa projektissa, kun ottaa huomioon, että SAP tekee toiminnanohjausjärjestelmiä.
Shai Agassin blogi ("Shai Agassi's musing on alternative energy and other topics"):
http://shaiagassi.typepad.com/
—Reima
Autobloggreenissä lisää tietoa. Mm. elinikäinen takuu autolle!
http://www.autobloggreen.com/2008/01/23/notes-from-project-better-place-renault-press-conference/
Lisäksi hyvä läppä: "Shai says hybrids are like mermaids, when you want a woman you get a fish" :)
-Vikke-
…ja lisää… Agassin puhe Digital Life Design- tapahtumassa Saksassa viime viikolla.
http://en.sevenload.com/videos/J9sEsWG/DLD08-Day-3-Green-transportation
-Vikke-