Tuo Peran GhostExpress lienee yksi Suomen halvimmista autoista (k)ilometrikustannuksiltaan!
Toinen asia on kulutuksen ilmoittaminen; kun kerran on vakiintunut polttomoottorisilla L/100km niin pitäisi muuttaa tuo euroa/100km niin on helpompi ymmärtää ja vertailla vehkeitä. Silloin jopa akkuihin hupuloitu raha saa uuden merkityksen ja realistisen arvon. Meinaan että ei sitten ollutkaan hupulointia vaan kylmän järjen sanelema ratkaisu. Ja sähkönkulutus päiväsähkön hinnan mukaan.
Olisi kyllä hienoa, jos autokaupassa auton ikkunasta näkisi auton kustannukset sekä vuosi- että kilometritasolla. Yllättävänkin isoja eroja voi tulla vaikkapa vakuutusmaksuissa ja huoltokustannuksissa. Tosin nämä ovat uuden auton kohdalla arvioitavissa pyytämällä vakuutusyhtiöistä tarjoukset ja kysymällä huoltosopimuksen hintaa. Kun tuohon vielä saisi jonkin arvauksen auton arvonalennuksesta, niin sittenhän sitä jo tietäisi autoilun kustannuksia…
Minit olivat Englannissa leasing-sopparilla, hintaa oli 330 puntaa/kk (380 e/kk) sisältäen kaiken muun (vakuutuksetkin) paitsi sähkön. Käytännössä tuo hinta tuntuu pikemmin mukavalta kuin realistiselta; jotta auton todelliset kustannukset ilman polttoainetta ensimmäisen kolmen vuoden aikana olisivat tuota luokkaa, auton hankintahinnan pitäisi olla noin 15 000 euroa tai alle. Britanniassa lukema voi olla jopa alempi, koska siellä nuo vakuutukset tuppaavat olemaan aika kalliita.
Noin yleisesti näyttää siltä, että asiakkaat olivat hyvinkin tyytyväisiä sähkömineihinsä. Ajomatkan lyhyyttä pelättiin aluksi muttei lopuksi. Yhdysvalloissa tuli vähän valitusta kylmillä säillä ajomatkasta. Enemmän murhetta tuli siitä, että autot olivat kaksipaikkaisia.
Autot menivät yksityisillä pääosin kakkosautoiksi, ja käyttäjät olivat koulutettuja, hyvätuloisia ja ympäristötietoisia. Tämä puhuisi kuitenkin sen puolesta, että rahallinen puoli lopulta ei ehkä ollut se ykkösasia. Olisi silti mielenkiintoista tietää, kuinka herkkää tuo "haluan sähköauton" on kustannuksille. Yleensä tosin ihmiset eivät osaa laskea autoilun kokonaiskustannuksia, joten kysymys saattaa jäädä vähän ratkaisemattomaksi.
Mutta, kyllä, jos joku tarjoaisi leasingina sähkö-Miniä hintaan 400 e/kk, ottaisin ihan heti minäkin!