Pera L:
"Odotan kiinnostuneena koska mahtavat keksiä alarajajännitteen nostamisen 2,5V tai jopa vielä hieman ylemmäs. Käytännössähän akku on jo totaalisesti tyhjä tuossakin kohtaa."
Akku halutaankin specseissä ajaa totaalisen tyhjäksi, koska ilmoitettu kapasiteetti pitää jostain saada.
Esim. 40Ah kennosta saa 40Ah 4,2v jännitteelle ladattuna ja siitä 2,5v purettuna, valmistajan ilmoittamalla lataus-/purkuvirralla ja lämpötilassa.
Helposti en usko jänniterajoilla saavan kennojen elinikää pidennettyä, ainakaan en ole kuullut kovin monen ajaneen riittävästi kennoilla jotta ne olisivat totaalisesti "loppu".
Virtarajoilla voisi saadakin, kun pitäytyy 1C purku ja 1/3C latausvirroissa ei kennot lämpene heti specsien ulkopuolelle. Ei siinä jäähdytyskään auta, jos kennon sisällä on jo 50 astetta. Muovikotelo on hyvä eriste, tarkemman lämpötilan saa - navasta.
"Normaalisti" kennot päästetään siinä vuosien aikana useasti valmistajien specsien ulkopuoliselle alueelle, jolloin vertailukelpoista tietoa ei niistä enää voi saada…
Muistutuksena: akkujenhallinnalla on valtava merkitys; sen tarkoitus on pitää kennot specsatuissa oloissa ja estää kaikki väärinkäyttöyritykset, ilmoittaa/korjata vikatilanteet yms.
MikkoT:
"Thundersky ilmoitti aikanaan rajaksi 4.2V, Winston 4.0V ja nyt on 3.8."
Tuota specsijumppaa on harrastettu paaaljon, kotikoneella mulla on yhden kk aikana TS:n sivuilta ladattu 3 eri datalehteä, joissa kaikissa on muokattu vähän kaikkea.
Nuo ovat ajalta jolloin eCorolla sai kennonsa, eli tarkoitus oli yrittää saada juuri noille kennoille "oikea" datalehti etukäteen ;-)
Se "oikea" tulee kyllä kennojen mukana :-D
Omilla kokemuksilla on tekijälle loppujenlopuksi suurempi arvo kuin ohjeilla, arvioilla ja keskustelupalstan jorinoilla, siispä meidän kaikkien tulisikin ajaa sähköautolla :-/
Ruudin(uudelleen)keksijäterveisin,
Timo Mäkeläinen
Arvaa, niin luulet.
Kokeile, niin tiedät