Kuuntelin huolissani erään sähköautoihmisen vuodatusta naapuruston asenteesta ja kellon manipuloinnista, jotta sähköauto ei taloyhtiötä turmioon veisi sähkölaskulla.
Mitä taloyhtiölle maksaa sähköauto tolpan nokassa ?
Otetaan nyt ihan normaali case, jossa Pertti perusinsinööri ja siaraanhoitaja vaimo ajavat sähköautolla työmatkaa. Keskimäärin vuorokauden ajot jäävät alle 50 km, mutta käytetään sitä lukua nyt tässä arviossa.
Elcatit kuluttivat luokkaa 25-30 kWh/ 100 km töpselistä asti mitattuna. Eli se 50 km matka on puolet tuosta. Lyijyakuilla hyötysuhde on merkittävästi huonompi. Mittausten mukaan jopa 20-30 % kehnompi kuin Li-Ion akuilla.
Oma Elcattini on päässyt jopa 12 kWh /100 km lukuun tasaisella ajolla. Mutta kaupungissa olen mitannut 14 kWh/100 km (200 Ah akusto, LiCo). Akuston ja laturin hyötysuhde tuo pistokkeesta saatavan sähköntarpeen tuonne 18-19 kWh/100km luokkaan.
50 km taittuu siten 9,5 kWh:lla. Nykysähkösopimksella esim taloyhtiössä, jossa minulla on vielä osake (ja olen hallituksessa… tiedän sähkölaskun sisällön), saadaan tuo sähkö alle 40 sentillä.
30 pvä /kk =>12 euroa /kk.
Meillä taloyhtiö perii noin 5€ /kk autopaikasta tolpalla. Tästä tulee maksua osakkaalle alle 10€ /kk.
Taloyhtiön hallituksen kanssa voi hyvin, ja kehotankin kaikki hallituksia ottamaan asian ilmastonmuutoksen vuoksi vakavasti, keskustella aiheesta ja sopia maksutavoista.
Uusimmissa sähköautoissa on tarkka energiamittari ja sen avulla voidaan määritellä, paljon energiaa on kulunut. Jälkiasennettava mitarikaan ei maksa kuin muutaman kympin. Eli ei mikään mahdoton yhtälö.
Saanen huomauttaa, että esim meidän taloyhtiössä moni varttunut ihminen pitää 1200-2000 W lämmittimiä autossa päällä KOKO PÄIVÄN ! samalla rahalla. Tästä on puhuttu, mutta.. he tarvitsevat reuman tms takia kunnolla lämpimän autona ja talllipaikkoja ei ole. Keskimäärin tuollainen yhdistelmä lohkon kanssa kuluttaa yön aikana (20:00-08:00) noin 24 kWh energiaa. => yli 100 km ajoa sähköautolla !
Eräs insinöörimme laskeskeli, että hänen työmatkansa ollessa noin 8 km (päivä ajot kauppakäynteineen noin 20 km), maksaa diesel auton lohko- ja sisätilan lämmitys saman verran, kuin kyseisen matkan lataaminen. Toki.. tällöin sähköautoa lämmitetään vain laturin hyötysuhteen verran, mikä on noin 500 Wh. Mutta.. kyllä 1000 W lämmitin 30 minuutissa sisätilan lämmittää. Eikö ?
Kaiken tämän jälkeen joutuu vielä maksamaan Dieselitkin !
Laskelma:
20 km /pvä => ~3,5 kWh/pvä tolpasta.
0,04c/kWh (taloyhtiöt) =0,14 €/pvä =>4,2 €/kk => taloyhtiö TIENAA normaalilla 5€/kk autopaikkamaksulla ja käyttäjä SÄÄSTÄÄ 1,5€ polttoainekuluja /vrk (6l/100km kaupunkiajoa, 1,17€/litra, ei huoltokuluja mukana)
Nähdäkseni Win-Win -tilanne…
Jos tarvitsette vakuuttelu-apua hallituksissanne niin, olkaa hyvät ja ottakaa yhteyttä minuun. Tai käydään läpi ne tässä foorumilla. Tiedon jakaminen ei ole koskaan huono idea.
-Jukka