Sähköauton eräät heikkoudet on toimintasäde ja tehokas lämmityslaite. Sarjahybridissä nuo ongelmat ratkeaisivat mutta ratkaisu on aika kömpelö. Joku agregaatti jauhamassa sähköä ja siinä ohessa lämpöä. Tämmöisiä lienee toteutettukin pienellä "paikallismoottorilla".
Tulipa sitten mieleen että Volvolla oli jo aika kauan sitten jokin kokeiluauto jossa oli turbiinilla toteutettu generaattori antamassa lisävirtaa ja lataamassa akkuja. Netistähän tuo hakemalla löytyikin, auto oli Volvo ECC. Tuntuu edelleen nerokkaalta. Nykyakuilla tuo turbiini-generaattori voisi olla pienempi, ikään kuin polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Eli antaisi lämpöä ohjaamoon ja siinä ohessa lisävirtaa ja latausta akkuihin. Ajastimella automatiikka voisi hoitaa että liikkeelle lähdettäessä olisi auto lämmin ja akut täynnä. Jos turbiini toimisi vieläpä maa/biokaasulla niin päästötkin olisi minimissä. Miksi tällaista hybridiä ei tule liikenteeseen?
Volvo muuten hiljattain kertoi lopettavansa maakaasukäyttöisten autojen valmistuksen. Jospa tuovat tilalle tuollaisen hybridin…