Faktaa ja fiktiota on nyt sekaisin.
On totta, että A123, Sinopoly=WC=TS, Ener1, EB ovat vaikeuksissa mutta ne ovat vaikeuksissa siksi, että ovat harrastajamyyntiin erikoistuneita nappikauppiaita verrattuna niihin mitä autotehtaat käyttävät. Tämä ei tarkoita etteikö NiCd olisi ok, mutta ei myöskään että Litiumi olisi tuhoon tuomittu juttu.
A123 akuissa on hyvä purkukerroin mutta ne ovat hauraita ja siksi vaativat oman osaamisensa.
Sinopoly=WC=TS on Kiinalainen monta kertaa 5v sisään vaihtanut omistajaa ja jokainen kerännyt oman osansa tuotosta. Tuote on varmaan ok, mutta omistajanvaihdokset ei herätä luottamusta.
Ener1 ei tehnyt Litiumeja ja kaatui Th!nkin mentyä konkurssiin kovien hintojen takia ja kun ei ollut korvaavia asiakkaita niin ei ollut enää akkukysyntääkään. Kun Litiumit tuotiin, niin bisnes oli liian kuralla.
EB ei koskaan noussut siivilleen Suomalaisena start-uppina kovan hinnan ja huonon saatavuuden takia. Firma oli sitäpaitsi aivan liian pieni jotta kukaan olisi jaksanut ottaa sitä vakavasti. Suomalaisista konversioista kun ei koskaan tullut bisnestä koska autojen teko kesti liian kauan ja loppuhinta oli liian kova vs. ominaisuudet.
Aikuisten oikeesti melkein jokaisessa kaupallisessa sähköautossa on LG Chem akut. Muissa ovat Panasonic ja Toshiba.
Tesla Roadsterissa ja Fiskerissä balansserin ohjaus petti. Se ei tarkoita, etteikö saataisi tehtyä kunnon balansseria. Ei vain satsattu laatuun Japanilaiseen tapaan.
Volt kärähti koska akuston jäähdytysneste valui kolaritestin jälkeen pois akustosta ja se ylikuumeni. Korjauksena GM laittoi lämpöanturin akuston sisään varoittamaan jäähdytysnestevuodoista + tukirakenteita lisää.
Viime kädessä kyse on laadusta ja viimeistelystä, oletko kuullut esim. maailman eniten myydyimmän sähköauton Nissan Leaffin, myyty maaliskuuhun loppuun mennessä 27.000 kpl, auton akustojen kärähtäneen ?
Tavallisen auton akusto ei maksa 33.000e. Halvin pakasta vedetty uusi sähköauto maksaa Suomessa 32.000e ja siinä on 16kW eli 16*300e = 4.800e ovh ja autotehtaalle vain murto-osan tuosta. Leaffin 24kW akusto maksaa samalla kaavalla 7.200e. Sähköautoissa maksaa se, että autoja valmistetaan tarkoituksella vähän ja kalliilla että niistä voi nakittaa paljon voittoa, elämme kermankuorinnan aikaa. Jos ostat esim. Porchen ei senkään hinta perustu pellin määrään, sähköautossa on ihan sama juttu. Mitä harvinaisempi auto ja hienompi merkki, sitä kalliimmat varaosat. Teslan ja Karman korjaus maksaa ihan varmasti enemmän, mutta toisaalta, ei niitä kuolevaisille ole tarkoitettukaan :)
Sitäpaitsi jos kaupallisesta sähköautosta laukeaa akusto, niin se on valmistusvika. Yleensä niille saa 8-12v takuun joka sisältää uudet akut.
Muutenkin olen sitä mieltä, että jos käytetyn auton, sen korjauksen tai konversion hinta nousee kalliimmaksi tai vaikka 70% siitä mitä kaupasta ostettu tuliterä sähköauto, täytyy alkaa kellojen kilistä. Nyt kun uusi maksaa alkaen 32.000e niin minusta käytetyn hinta viimeisen päälle laitettuna on max. 22.000e ennenkuin se kannattaa vs. uusi auto. Uudessa autossa on paitsi uusi akusto, myös uusi tekniikka, täysi varustelu ja täydet takuut. Tietenkään käyttöauto ei ole sama kuin hieno harrasteauto, niitä voi rakentaa täysin näistä laeista huolimatta.
Ja mikään ei tietenkään estä ostamasta harrastusmielessä vaikka mitä ja kokeilemalla sillä. Esim. White Zombiessa oli alkujaan DeWalt:n porakoneen akut eikä suorituskykyä voinut valittaa ;)