
Ensimmäisessä projektiblogissa voisin joko käydä koko hankkeen historian läpi tähän vaiheeseen asti tai sitten kertoa vain viimeisen viikon kuulumiset. Kumpikaan ei tunnu oikealta. Räiskin nyt sellaisen peruspaketin, joka toivon mukaan antaa jonkinlaisen käsityksen siitä, miten 500 -sähköautoa projekti on tähän asti edennyt.
Sähköautoporukka alkoi kokoontua viime kesänä. Pian mukaan saatiin Jukka "the sähköauto" Järvinen. Ensin konkreettisena ajatuksena oli tehdä TV-sarja Evx, jossa bensa-autoja konvertoitaisiin sähköautoiksi.
Jossain vaiheessa tuli puhetta että jo 1000 tilaajaa voisi olla riittävä määrä, että voitaisiin tehdä massakonversio. Ajatus jäi hautumaan. Myöhemmin Jukka heitti, että "Antakaa minulle 500 tilaajaa, niin tehdään autot." Tämä tapahtui Risto Isomäen Pallo Hukassa -blogissa, Hesarissa.
Mieleen tuli, että ennen kun alkaisimme keräämään sitovia ilmoittautumisia, pitäisi olla proto. Ja että alkuun voisi kysellä alustavaa kiinnostusta ja samalla kysellä korimallista. Kaikki vähän niinkuin lipsahti käyntiin. Santeri Lanér avasi sivut wikidottiin, mikä on ollut loistava väline projektille.
Supertorstaina 7.2.2008 avasimme kyselyn ja juhlistimme sitä samalla pressitiedotteella "Suomalainen sähköauto markkinoille 2008 - alkuun 500 kappaletta". Muutama paperilehti ja muutama verkkolehti julkaisi jutun. Kaikeksi hämmästykseksi samana päivänä julkisti autoalan ammattikorkeakoulu Stadia hankkeestaan 300 sähköisen urheiluauton tuottamisesta 2009. Ei ihme jos jollain meni sekaisin..
Samana päivänä vieraili Matti Vanhanen Intiassa Tata -autokonsernin vieraana ilmastokonferenssissa. Intialaiset tiesivät meidän sähköautoprojektistamme, siis Tatan johtoa myöten! Tieto oli livahtanut Riston tekeillä olevan kirjan ennakkopainoksen kautta… Tätä rautaa täytyy vielä myöhemmin takoa, ehkä tästä tulee oma projektinsa aikanaan: eNano. - Ja aurinkopaneeleilla vuorattuna.
Meni vain 10 päivää, niin meillä oli yli 300 vastaajaa, joista useimmat ilmoittivat ostavansa seuraavan kahden vuoden sisällä sähköauton, jos se enimmiltä osin vastaisi heidän toiveitaan vähintään "melko varmasti". Vielä yksi päivä lisää ja Jukan norjalainen autokauppiastuttu pyysi 300 sähköautoa ASAP. He maksavat kaikki kulut. Tästä tuli kerralla meille proton rahoitus. Samalla taisi ratketa auton korimalli. Norjalaiset preferoivat Corollaa, joskin pari muutakin mallia olisi kelvannut.
Viimeisen kuukauden aikana keskustelu projektin sähköpostilistalla on ollut erittäin vilkasta ja innoittunutta. Protoautot on jo tilattu ja suunnittelu kovassa vauhdissa.
Viime maanantaina kävimme Jukan kanssa tapaamassa S-konsernin ympäristöjohtajaa ja ABC-ketjun kehityspäällikköä. Suhtautuivat erittäin positiivisesti. Nyt alkuun kartoittavat mahdollisuudet sähköauton lataukseen (ei pikalataus) ABC-asemilla ja mahdollisesti muissakin toimipisteissä. Tämä yhteistyö on vasta aluillaan ja minulla on todella hyvä tunne siitä.
7.3. tarkoitus antaa pressi Suomessa ja kv-EV pressi sekä lähettää ensimmäinen kuukausikirje niille, jotka nyt jo 400:sta vastaajasta ovat ruksineet kohdan "haluan kuukausittaisen kirjeen". Että sitä kohti pukkaa pikku deadlineja mihin nyt hyvä fokusoida.
Katsotaan mitä nuo pressit poikivat. Ainakin EV-insider verkkojulkaisu tahtoo haastatella jo keskiviikkona jotta on suorassa iskussa perjantaina!
Jiri Räsänen kuuluu hankkeen sosiaalisiin osaajiin: yhteistyöverkostojen rakentaminen, yhteiskuntasuhteiden vaaliminen ja avoimen yhteisöllisyyden pelisääntöjen luominen sujuvat Jiriltä kuin tanssi - ja vieläpä samaan aikaan. Mies on lisäksi melkoinen visionääri, jonka näkemyksillä hanke on kerran toisensa jälkeen edennyt tuhannen peninkulman askelin.