Vastailin juuri kysymyksiin, minkälaisen sähköauton minä saattaisin haluta. Tämä koko projekti on mielestäni erittäin hyvä ja kannatettava. Autoalalla saattaa vallita voimakas konservatismi. Vaikka joku keksintö olisi kuinka hyvä, jos se ei lyö itseään läpi, jos se jää tuntemattomaksi, tai jos ennakkoasenteet vain ovat liian kovat, niin sitten se jää vanhan tekniikan jalkoihin. Kuinka paljon sähköauton tuleminen on ennakkoasenteista kiinni, en tiedä, varmasti jonkun verran. Jos sitten teille pölähtää 500 pelle-pelotonta sähköautoineen, se ainakin tekee tätä tekniikkaa tunnetuksi, jos mikä.
Tästä seuraa myös iso vastuu. Jos tämä hanke tyritään, jos autoihin pujahtaa joku tyyppivika, tai jos yhdenkin auton akkutekniikka aiheuttaa tulipalon, niin seuraukset voivat olla päinvastaiset kuin oli tarkoitus. Koska öljyteollisuus on tiettävästi rahoittanut dis-informaation levittämistä ilmastonmuutoksesta, sillä on sekä resursseja että mielenkiintoa myös sähköautojen maineen lyttäämiseen, ja kaikki ongemat sähköautojen tekniikassa ovat sille mieliksi. Niinpä nämä autot on tehtävä erityisen hyvin. Jos ne rakennetaan käytetyistä autoista, tulee laatu- ja kuntovaatimukset asettaa riittävän korkeiksi, ettei myöhemmin aiheudu ongelmia. Luonnollisesti suurimpana kiinnostuksen kohteena tulee olemaan akut ja niiden kesto. Akkujen laatuun kiinnitettävä erityistä huomiota.
Pari asiaa pisti silmään tuolla muilla alasivuilla:
"(Huom: Yleensä autossa kuluvat nopeimmin juuri polttomoottori ja sen osat.)"
Tämä oli tilanne ehkä 30 vuotta sitten, jolloin vaintomoottoribisneskin oli voimissaan. Mutta nykyään alkuperäinen moottori kestää kyllä koko auton iän, usein ylikin. Liikun itse vanhalla taksilla, jossa on mittarissa jo 540 000 km, eikä moottori osoita mitään väsähtämisen merkkejä. Ruoste alkaa kiusata, samoin alustan osissa ja jarruissa on ollut korjattavaa.
"Tarvitsee hyvin vähän huoltoa ja varaosia."
Kuten edellä. Koska mikään muu ei muutu kuin moottori, kaikki muut huoltokohteet säilyvät. Autot tarvitsevat kaiken kaikkiaan tänä päivänä hyvin vähän huoltoa. Muutos muutamassa kymmenessä vuodessa on ollut aivan huikea.
Pyöräjarrut mietityttävät. Koska sähköauto normaalisti jarruttaa moottorilla ja lataa hävitetyn liike-energian sähkönä akkuihin, pyöräjarrujen käyttö oleellisesti vähenee. Pienellä käytöllä jarrut tuppaavat ruostumaan, joka lisää huollon tarvetta.
Pyöräjarrut tarvitsevat edelleen tehostimen, joka normaalisti saa käyttövoimansa imusarjan alipaineesta, tai dieselissä erillisestä alipainepumpusta. Tämä on varmaan huomioitu näissä retrofiteissä jotenkin?
Tässä muutamia ensimmäisenä mieleen tulleita ajatuksia. Kirjoitan myöhemmin lisää ajatuksia ja ideoita.