Noh.. kohtahan tämäkin nähdään :)
Periaatteessa on vain määritelty, että autoon pitää tehdä "merkittävästi" työtä Suomessa, että ko. huojennus olisi täysmääräinen. Tämä on täysin tullihallituksen käsissä ja päätettävissä. Ohjeistus on varsin löyhä ja tulkintoja tehdään aina tapauskohtaisesti.
Jos 500 sähkö autoa ostettaisiin Suomalaiselta autokaupalta, olisi huojennus mahdollista.. mutta kuka tervejärkinen maahantuoja ne autot meille myisi verottomalla hinnalla ja kevein kattein ? Tämä olisi hieno järjestely, jos se olisi mahdollista. Pyydetään samoin tein Toitsulta ne autot ilmaseksi :) Saavat nämäkin rahat siihen 5 Mrd pottiin, jota kovasti mainostavat… heh.
Uuden ja vanhan auton verotuksessa on eroa. Käytetyn auton ALV lasketaan veroista, tulleista ja rahtikuluista. Uuden nettohinnastakin. Eli 1,5 vuotta tai 7000 km ajetun auton huojennus voi olla 100% verovapaus. uudelle autolle tulee kuitenkin ALV. Nyt, kun tätä tehdään yksityisesti, ei ALV:n maksaminen ole mikään hyvä juttu. Sitä ei pääse vähentelemään.
Tuli tässä mieleen, että ne moottoriosat kannattaa tuoda auton mukana ja valmiiksi asennettuna. Mutta näillä osilla on yleensä vain muutaman prosentin tulli erikseenkin tuotuna. ALV on sama kuitenkin. Meidän olisi syytä siis anoa huojennusta kaikille komponenteille, jotta hintaan saadaan mahtumaan mahdollisimman paljon Suomalaista osaamista.
Muistetaan nyt kuitenkin, että lopullinen päätös ja veromekaniikan osaaminen tullauksessa on tullihallituksella. Olisi kiva saada joku sieltä antamaan tiedonmurusia.
Aluksi voisin kuitenkin uppia tänne jonnekin tällaisen huojennushakemuksen ja päätöksen. Niin niistä sitten voidaan kanssa jotain päätellä.
-Jukka