Nostetaanpa (Schrödingerin) kissa pöydälle: Miten konvertoitu auto käyttäytyy kolaritilanteissa? - Varmaa tietoa ei ole.
Ensimmäinen vastaus on että akkujen ja sähkömoottorin massat ja niiden sijoittelu pyritään saamaan mahdollisimman lähelle alkuperäisen moottorin massaa ja sijoittelua.
Toinen vastaus on että akut+moottori kootaan yhdeksi moduuliksi, joka kiinnitetään samoihin kiinnnityspisteisiin kuin bensamoottori.
Näppituntumalla ja maalaisjärjellä tämä vastannee jo 80%-95% kysymykseen. Entäpä se loppu? Törmäystesteihin meillä tuskin on varaa.(?) Jos joku haluaa julkisuudessa ryhtyä ampumaan alas tätä hanketta, niin tämä on se heikko kohta. Ei välttämättä siksi että kyseessä olisi todellinen riski, vaan siksi että kohdistamalla ihmisen huomio kolaritilanteeseen ja tuomalla siihen kaksi mielikuvaa: A) Tehdasauto = pehmeät turvatyynyt, Viranomaisten tarkistama jne jne mikä vetoaa ihmisten auktoriteettiuskoon ja totuttuihin turvallisuusskeemoihin. B) Itse viritelty masiina, josta kukaan ei ole vastuussa jos SINÄ KOLAROIT ja LAPSESI VAHINGOITTAA ITSENSÄ. Siinäpä spin doctorille oikea herkkupala.
(Tämä on muuten yksi syy, miksi haluaisin sähkiksen olevan huippunopeudeltaan vähän hitaampi, mutta kiihtyvyydeltään vähän parempi kuin alkuperäinen bensakone. Kansanautoissa huippunopeus assosioituu varaan kun taas kiihtyvyys assosioituu turvallisuuteen. Osin syystäkin.)
No, tässähän eniten auttaa terve järki. Tärkein turvallisuustekijä on oma asenne, ajokyky ja ajotapa. Sitten tulevat liikenneolosuhteet. Tämän jälkeen auton koko. Sen jälkeen auton turvavarusteet. Onko sitten bensakoneen ja akkukoneen välillä turvallisuuseroja? Ainakaan kukaan ei ole pystynyt sellaisia osoittamaan. Selvää toisaalta on että akkujen paloturvallisuus on kertaluokkaa parempi kuin bensiinin, tälläkin on kolariturvallisuuden kannalta merkitystä.
Näitä tilastoja voisi joku kaivaa esiin jos sattuu tuntemaan makaaberia viehtymystä esim. kuolinsyiden haarukointiin prosenttitaulukoilla. ;-)
Toinen juttu, mikä tuli mieleeni on kolarin simuloiminen tietokoneella. Voisiko sellaisesta saada ulos mitään kunnollista tietoa? Osaako kukaan sanoa, käyttävätkö autofirmat tällaisia menetelmiä? (Mersu ei ainakaan sen pikkumallinsa kanssa.. :-)
Olisiko kellään tällaisesta tietoa enempää?