Korjataan sen verran, että muunnos ei ole "yli kymmenen vuotta vanha" vaan kyseessä on osittain uusi auto. Tekniikaltaan. Muunnostyön yhteydessä kiinnitetään huomiota toki muihin kuluviin osiin (laakerit, jarruosat, jouset), että ne kestäisivät hyvän matkaa vielä muunnoksen jälkeenkin. Kaikki käydään läpi. Vaihdelaatikoitakin ollaan purettu osiin ja tarkastettu ratas rattaalta. Vain, jotta asiakas saisi luotettavan ajokin.
Häkämiehen ehdotuksilla on yhtä paljon vaikutetta kuin Eestissä 50% tuen kanssa. Kansa vain ei halunnut iMievejä ja niitä ei mene. Nyt Leafia on alkanut saamaan samalla tuella ja kuulemani mukaan niitä on mennyt ihan hyvin kaupaksi. Leaf on merkittävästi automaisempi.
Kuitenkin asiakkaiden joukkoon kuuluu niitä, joille on 6 tai 7 istuinta tärkeä asia. Prius Plus tuli nyt siihen kategoriaan, mutta en ole vielä niitä takapenkkejä nähnyt. Täysverinen tila-auto (Grand Espace, Grand Voyager, jne) on Tila-Auto (tilaa piisaa). Niitä ei saa sähkökäyttöisenä, joten sellaista näyttää menevän muunoksenakin kaupaksi. Kun on kysyntää, niitä tehdään.
Hmm… 150 kW Passat 150 km ajomatkalla…. On hieman eri eläin, mitä iMiev. Teholuokassaan mekrittävästi edullisempi, kuin Teslan Roadsteri. Huollotkin voidaan tehdä kaikki Suomessa. Takuuvarmaan, että valoihin jää moni bensa-rassi.
Yllättävää on myös, että Suomessa menee kaupaksi bensakäyttöisiä Ferrareita aina silloin tällöin vaikka kaupasta saa ihan uusia KIA-merkkisiä kaupunkiajokkeja. Ei vaikuta oudolta Hannu-EV ?
Mitä muunnossarjaan tulee, niin sitä ollaan tekemässä. Ensin pitää tehdä yksi ja katsoa, miten viranomaiset konseptin ymmärtävät. Hakijana ja tuottajana pitää olla yksi servitifoitu oikeuskelpoinen taho. Siksi se jäi OS-yhteisöltä tekemättä.
-akkuJukka