Lehdistölle 7.2.2008 - julkaisuvapaa heti
SUOMALAINEN SÄHKÖAUTO MARKKINOILLE 2008
Suomessa on tänään aloitettu toiminta, joka tähtää Litium-akuilla varustetun sähköauton saamiseksi markkinoille vuoden 2008 loppuun mennessä. Alkuvaiheessa projekti tähtää 500 auton tuotantoon, kysynnästä riippuen tuotantomäärä voi olla korkeampikin.
Tämä tarkoittaa uutta toivoa taistelussa ilmastonmuutosta vastaan. Tällä hetkellä 50% kaikesta öljystä poltetaan autojen polttomoottoreissa. Sähköauto yhdistettynä esimerkiksi tuulivoimaan tarkoittaa nollapäästöistä autoa. Vaikka sähkö tuotettaisiin öljyä polttamalla, olisivat hiilidioksidipäästöt silti alle puolet niihin autoihin verrattuna, joita on tähän mennessä pidetty vähäpäästöisinä.
Sähköautot - Nyt. -yhdistys on aloittanut markkinatutkimuksen ja ennakkotilausta edeltävän ostohalukkuutta ilmaisevan nimienkeruun. Samassa yhteydessä kiinnostuneilta kysytään millaisen sähköauton he haluaisivat. Tuotantopäätökset tehdään kyselyn perusteella.
Autojen tuotantotapa tulee olemaan täysin uudenlainen ja komponentit huippumoderneja. Sen sijaan että ryhdyttäisiin kehittämään autoa tyhjältä pöydältä, sähköautojen pohjana käytetään jo olemassa olevaa polttomoottoriautoa. Näin säästetään vuosia kehitystyössä ja saadaan varmuudella sellainen auton korimalli, jonka markkinat ovat jo lompakoillaan äänestäneet halutuksi.
Jo vuosia edelläkävijät ovat autotalleissaan muuntaneet fossiiliautojaan sähköautoiksi. Jo vuosia ovat isot autonvalmistajat luvanneet sähköautoja markkinoille "muutaman vuoden päästä". Nyt käynnistettävä tuotantotapa on puuttuva rengas käsityön ja teollisen massavalmistuksen välillä. Yhdistämme "best of the both worlds": Voimme tarjota teollista laatua ja sarjatuotannon tehokkuutta minimaalisella pääomalla.
Sähköautot - Nyt. ei myöskään kunnioita rajoja perinteisen teollisuuden, uuden teollisuuden eikä avoimen lähdekoodin välillä. Isoilta autonvalmistajilta kyselemättä otamme käyttöön heidän tuotteensa ja teemme heille ilmaista tuotekehitystyötä. Uudet IT-alalta nousseet akkuyhtiöt toimittavat sähköautojen sydämenä toimivan akkujärjestelmän. Autojen suunnittelu tulee kuitenkin avoimen lähdekoodin piiriin, jolloin kuka tahansa voi aloittaa vastaavan tuotantotoiminnan missä tahansa maassa, täysin riippumatta meistä tai isoista autoyhtiöistä. Itse asiassa kannustamme tähän!
Mikäli perinteisessä autoteollisuudessa herätään arvioitua nopeammin, on mahdollista myös ostaa valmiit korit suoraan autotehtaalta, ilman turhia polttomoottoriosia. Tavoitteenamme on, että vuoteen 2030 mennessä sähköautoilla olisi 90% markkinaosuus maailman uusista henkilöautoista.
Tavoitteena on myös että vuoteen 2030 mennessä 90% sähköautoista on nollapäästöisiä, eli käyttävät uusiutuvilla tavoilla tuotettua energiaa. Aikajaksolla 2008-2030 voidaan sähköautojen energiantarve kattaa uusiutuvilla energiantuotantomuodoilla samaa tahtia kun sähköautojen määrä kasvaa. Sähköautoja varten ei siis tarvitse rakentaa uutta ydinvoimalaa, mutta öljyn käyttö Suomessa voidaan puolittaa.
Suomella on poikkeuksellisen hyvät edellytykset sähköautoilun edelläkävijäksi. Suomessa on akkutekniikan osaamista, suuresta auto- ja öljyteollisuudesta riippumaton autotehdas, yksi maailman parhaista Litium-esiintymistä ja satojatuhansia valmiita latausasemia taloyhtiöiden parkkipaikoilla.
Sähköauton ostohinta tulee olemaan saman suuruinen kuin vastaavan uuden bensa-auton hinta Suomessa. Tällöin sähköautolla voi ajaa kertalatauksella 150 kilometriä, kori on käytetty ja huollettu. Halutessa 300 kilometrin kantama on mahdollinen ja sähköauto voidaan rakentaa myös uuteen koriin; kaikki riippuu siitä minkä ostohalun kuluttajat kyselyssä ilmoittavat. Sähköauton käyttökustannukset jäävät alle puoleen polttomoottoriautosta. Auto on radikaalisti huolettomampi ja toimintavarmempi: Ensimmäiset miljoona kilometriä sähkömoottori kulkee tehdasöljyillä.
Alustavan ostohalukkuutensa ja muut haluamansa sähköauton ominaisuudet voi kertoa osoitteessa www.Sahkoautot.fi.