Panin merkille että FAQ-osiolla mainittiin että Regen-jarrujen mallia ei ole vielä valittu. Lainaan tähän:
- Toimiiko regen automaattisesti, jos nostaa jalan kaasupolkimelta ? (Ranskalainen malli)
- Vai käynnistyykö se vasta jarrupolkimella ? (Elcatin malli)
- Vai tuleeko vaihdekepin tilalle pieni jousitoiminen joystick, jolla saa säädettyä jarruvoiman tehon ? (MME:n malli)
Ja oma mielipidehän se ilmoitetaan ensiksi. :-)
Ehdottomasti "Ranskalainen malli".
Syy? Auto ei tunnu oudolta ajaa verrattuna bensa-autoon, mikä on omiaan kasvattamaan auton "haluttavuutta".
Ihmiset ovat tottuneet siihen että auto (moottori)jarruttaa itsestään kun kaasupolkimesta päästää irti -> näin käy.
Auton hinaamisen voi tehdä vaihde vapaalla, kuten aina ennenkin.
Luonnollisesti suotavaa olisi että regen-jarrutuksen tehoa voisi säätää, mutta siinä mielestäni kannattaa taas ajatella käytettävyyttä. Näen kaksi vaihtoehtoa:
- Regen-jarrutus alkaa jo ennen kuin kaasupoljin on kokonaan ylhäällä ja on täysillä kun jalka on kokonaan poissa kaasulta. (luonnollisesti itse "kaasutus" alkaa vasta regen-alueen alapuolelta jottei kaasua ja jarrua käytetä yhtäaikaa.)
- Regen-jarrutus toimii kaasupolkimen noston jälkeen vajaalla teholla (vaikkapa 50%) ja jarrupolkimen painallus kasvattaa tehoa tästä.
Ja ropelihattuiset kertoo sitten onko tämä toteutettavissa tai oliko parempia ideoita jotka jäivät huomioimatta.
-Ryynänen-